Processor / Koelblok wil niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djp52

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jun 2008
Heb nu voor zo'n 2 jaar een Pentium 2.4 ghz processor met bijbehorend koelblok.
Maar deze week stopte die er ineens mee.
Kreeg een zwart scherm en daar hield die het bij. Het scherm zelf werkte wel en na het geluid aan te zetten kregen ik een robot voice die "System failed CPU test" uitkraakte.
nadat ik de cpu eruit / erin had gedaan en het koelblok schoon had geblazen wilde die nog niet meer doen.

Nu ben ik erachter gekomen dat wanneer ik hem zonder het koelblok erop aanzet hij gewoon opstart, en wanneer ik hem er vervolgens weer opdoe niet :/

De koelpasta was gedeeltelijk weg en heb er dan ook weer wat nieuwe tussen gedaan omdat ik dacht dat die misschien anders een warmteoverschot of kortsluiting maakte met het ijzeren blok. maar ook dit mocht niet helpen...

Kom er dan ook niet echt meer uit en zit te denken aan nieuwe cpu en/of moederbord :/ maar valt deze nog te redden is mijn vraag

Laat iig je CPU nooit te lang zonder koelblok zitten, zelfs tien seconden kan al teveel zijn en dan gaat ie het warm krijgen, het klinkt trouwens een beetje raar dat de processor het wel doet zonder en niet met koelblok. Werkt de ventilator wat boven op het koelblok zit nog? ALs deze niet draait start de pc ook niet (oververhitting beveiliging).

Het sluit je Processor koeler dan niet goed aan...
zet je hem wel op de goede aansluiting want je hebt ook "sys fan" enz...........!

Heb alleen gewacht totdat ik beeld kreeg met opstart gegevens om te merken dat die werkte zonder koelblok.

"Werkt de ventilator wat boven op het koelblok zit nog?"
Yup werkt nog perfect. met wat extra pasta ertussen heb ik hem draaiende weten te houden voor een minuut of 5-10 daarna schee die er weer mee uit. er zat ook redelijk wat stof tussen de ribben van het koelblok. denk dat daardoor processor mss te heet is geworden en nu alleen nog een soort stuiptrekkingen vertoont.

Overigens tijdens die 5-10 minuten dat ik hem aan de praat kreeg starte die een 2de harde schijf die eerst als slave stond op als main hdd.

"Het sluit je Processor koeler dan niet goed aan...
zet je hem wel op de goede aansluiting want je hebt ook "sys fan" enz...........!"

Hoe bedoel je? hij heeft 2 jaar prima gewerkt. zie niet waardoor die er dan in 1 keer mee kapt om aansluit problemen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan