Processor snelheid loopt slechts op de helft van zijn vermogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daniel8888

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2009
*EDIT TITEL: Processor loopt slechts op de helft van zijn vermogen*

-----
Inleiding:
Het is alweer een jaar geleden sinds ik mijn computer heb samengesteld. Wat me meteen opviel was dat de Processor snelheid slechts op de helft van zijn vermogen liep. Na een tijdje kocht ik nieuwe spellen die ik al niet meer op High kon spelen (CoD 6, Empire Total War). Ik kon het vaak niet eens meer zonder lag op medium spelen. Verder duurt het laden van een spel veel en veel te lang en ben ik vaak als een van de laatste spelers in het spel (CoD 6), terwijl ik een fatsoenlijke internetverbinding heb en een degelijk systeem.

Ik heb een AMD Black Edition - AMD Phenom II 4x Core 955 3.2GHz processor erin laten zetten, die dus op 3.2 GHz zou moeten lopen. Op dit moment loopt hij echter op 1.6 GHz. Dit was - zoals gezegd - in het begin al het geval. Ik heb verder niets verandert in de BIOS. Na installatie van Windows Vista Home Premium 64-bit heb ik aan de instellingen van de computer niets meer verandert, op een paar driverupdates na, die verder niet veel hebben geholpen.

CPU-Z:
De videokaart en de processor worden ook niet te heet Processor: 35 graden, Videokaart 51 graden. De Core speed bedraagt: 801.7 MHz, de multiplier x4. De bus speed bedraagt 200.4 MHz. De core Voltage bedraagt: 0.960 V.

Mijn vragen aan jullie zijn:

- Kan het zijn dat er een fout in de processor zit? Mocht er een fout in zitten; wat moet ik dan doen?

- Mocht er geen fout in zitten, wat is dan het probleem dat hij op slechts de helft van zijn vermogen loopt? En mocht iemand mij dit kunnen vertellen, dan zou ik graag willen weten hoe ik dit zou kunnen veranderen.

Verder weet ik dat ik hoogstwaarschijnlijk iets in mijn BIOS zal moeten gaan veranderen. Ik weet echter niet hoe dit precies in zijn werking gaat. Misschien kan het ook te maken hebben met een verouderde BIOS.

Ik bedank jullie allen hartelijk voor jullie tijd en de eventuele oplossingen die volgen.

Met vriendelijke groet:

Daniël

PS:
Systeem:

Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garant..

WD Caviar Black WD5001AALS - Vaste schijf - 500 GB..

Cooler Master Gladiator 600 - Midtowermodel -..

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Moederbord - ATX -..

OCZ Platinum Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB..

CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU - (620 Watt).

ASUS EAH4890/HTDI/1GD5 - Grafische adapter (1GB) - ..

AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II 4x Core 955 3.2GHz processor..

Samsung SH-S223B - Schijfstation - DVD±RW (Â..

PS2: Ik heb nog even naar andere oplossingen gezocht op google en ik kwam op dit forumbericht uit. Heeft dit misschien ook iets met mij te maken en zou iemand mij dit stap voor stap uit kunnen leggen, mocht dit het probleem zijn?

Laatst bewerkt:
ligt niet aan het mobo

gigabyte heeft een engery ding in bios die zou eens uit moeten zetten dan zou kunnen dat hij de gewenste snelheid door voort ik heb dit probleem ook quodcore q6600 met mobo van gigabyte

Voltages kopje

En onder welk kopje zou ik de dit 'energy ding' kunnen vinden?

Onder het kopje waar de Voltages e.d. ook worden weergegeven?

durf niet met zekerheid te zekker

wanner je opstart in het bios
krijg aantal optie waar onder de optie mb intellegt tweakert (m.i.t)
wanneer je hier op druk krijg een scherm waarop je je cpu sneller
kan laten lopen maar ook de optie turbo stijl of full thrust waneer je full thrust doet moet hij auto matische 3.2 lopen
pas op het kan ook zijn dat mobo dat net niet aan kan zo als bij mijn waardoor windows niet op start maar blauween schermen krijgt
waneer je die krijf zet dan tandje lager op turbo dit kan ook zegen

Ik zal het uitproberen

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik ga het uitproberen.

Ik mag echter wel aannemen dat mijn mobo het aankan, anders heb ik een kat in de zak gekocht, aangezien hij 3.2 GHz behoort aan te kunnen. Deze mobo is speciaal voor die processor gemaakt :O.

Ik hou je in ieder geval op de hoogte.

Andere toevoegende reacties zijn ook gewenst, mocht ik dadelijk op een dood spoor terecht komen.

Gr.

Daniël

Laatst bewerkt:
kat in de zak

kat in de zak niet is wel bescherimng voor cpu
wanneer hij veel moet doen draait hij hoger waneer hij niks doet draait hij lager
m bij mijn ook klok snel heid cpu normaal 4x 2400 en als hij niks doet draait hij 1600

Niet kunnen vinden

Ik heb deze optie helaas niet kunnen vinden.

Wel heb ik de optie cool en quiet gevonden en uitgezet. Dit heeft echter ook niet geholpen.

Gr.

Andere opties of toevoegingen?

Misschien heeft iemand anders een idee van wat er zich nu precies afspeelt en hoe ik dit kan verbeteren. Of misschien weet iemand waar ik deze functie precies kan vinden?

Bios

Ik heb inmiddels de laatste update van de bios gedownload en de hele morgen + middag gelezen hoe een dergelijke update in zijn werking gaat. Nu ben ik op het punt gekomen waar ik helaas niet meer uit kom.

Ik heb een CD gebrand met daarop de nieuwste BIOS versie van mijn moederbord. Dit ging helaas niet, ook niet nadat ik de juiste instellingen binnen de BIOS had ingevoerd.

Hierna heb ik een USB-stick geprobeerd. Deze heb ik geformateerd, de BIOS-update erop gezet. De instellingen naar mijn weten juist binnen de BIOS weergegeven. (er was echter enige verwarring, aangezien ik 4 USB opties heb binnen mijn BIOS; USB-FDD, USB-CDrom, USB-HDD en nog eentje die ik helaas ben vergeten). Ik wist echter niet welke ik als eerste moest plaatsen.

Verder heb ik een mp4-speler gebruikt met USB-opening en een mp3-speler, maar ook beiden zonder succes.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe of wat er beter kan?

Ik heb trouwens elke keer USB geformateerd, met windows (dus zonder een prog. aangezien de USB disk format tool niet werkte).

Ik hoop iets van jullie te horen.

Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt:
Bios update (@bios)

Dag mensen,

Tegen beter weten in (ook van mezelf) heb ik alsnog het programmatje @bios gebruikt om mijn Bios up te daten. Dit was achteraf (gelukkig) geen enkel probleem en ik ben heel blij dat het probleem dat ik had is opgelost.

Ik heb zojuist allerlei spellen op 'extra' gespeeld die ik voorheen slechts met een lage resolutie en op medium kon spelen.

Ik bedank iedereen voor zijn of haar bijdrage.

Gr.

Daniël

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan