Processor vervangen, hoe in te stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bokhari

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Hallo,

Onlangs heb ik een AMD Athlon 1200 mhz processor in een MSI K7T Turbo moederbord geplaatst, maar ik zie (tijdens het opstarten) dat de processor op 900 Mhz draait? Dit is blijkbaar een 133 Mhz processor en voorheen had ik een 100 Mhz?

Mijn vraag is dus hoe ik deze processor op 1200 Mhz kan laten draaien? Wat moet ik instellen?

Volgens mij gaat het om de volgende instellingen in BIOS en op het moederbord:

BIOS:

DRAM Timing by SPD
- YES : All DRAM timing programing by SPD
- NO : 1) SDRAM CAS-Latency --> Manual
2) DRAM Clock --> Manual
3) SDRAM "Precharge"/"RAS to CAS"/"RAS Pulse" set to 3T/3T/6T

SDRAM CAS Latency
- 3
- 2
- Auto

DRAM Clock
- 100Mhz
- 133Mhz
- Auto

welke instelling moet ik voor DRAM Timing by SPD, SDRAM CAS Latency en DRAM nemen?

Moederbord:
CPU Front Side Bus Frequency Selector: J17

moet ik met jumper J17 de FSB frequentie op 133 Mhz zetten?

Alvast bedankt,

Bokhari

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit een porcessor die uitzechzelf als je een spel speeld bijv automatisch naar 1200 Mhz gaat (heeft mn laptop ook)

Volgens mij is dit een porcessor die uitzechzelf als je een spel speeld bijv automatisch naar 1200 Mhz gaat (heeft mn laptop ook)

Hmmm... volgens mij behoort deze gewoon op 1200 Mhz te draaien. Weet iemand hier meer over?

Als de jumper daarvoor op 133 staat, nee.

Maar ik kijk straks wel even, als ik de manual heb, maar die jumper kun je rustig daarop zetten.

Als de jumper daarvoor op 133 staat, nee.

Maar ik kijk straks wel even, als ik de manual heb, maar die jumper kun je rustig daarop zetten.

Voorheen stond de jumper op 100, laatst had ik 'm even op 133 gezet maar dat ging op een gegeven moment niet goed... PC starte niet meer op en moederbord piepte constant, enige wat ik kon doen is uitzetten.

Hier heb je het hoofdstuk uit de manual waar het om gaat:

http://www.eatliver.com/upload/viewer.php?id=opt1172244562j.JPG

Laatst bewerkt:
En wat vertelde de leds?

Je hoeft bij een proc met een FSB van 133, alleen de jumper te zetten, eventueel zou je ook eerst de bios even kunnen resetten.

Ik heb hier de manual, maar in de bios hoef je verder niets in te stellen, alleeen de SPD, die zou ik wel gebruiken, maar die zal wel goed staan, na een biosreset.

Thanks, ik ga wel weer effe proberen... maar dan hoor je het wel...

Bios heb ik gereset en met de jumper heb ik nu de FSB op 133Mhz gezet. Wanneer ik nu de PC aanzet zie ik de de CPU op 1200 Mhz staan, dat is dus goed. Ik krijg wel de volgende melding bij het opstarten:

Warning! CPU has been changed. Please enter CPU speed CMOS setup and remember to save and exit!

Maar de vraag is wat ik precies moet instellen dan?

Eerst heb ik gewoon niets veranderd en dan start de PC niet meer op, waarbij ik weer die piep krijg en de LED lampjes geven volgens de handleiding het volgende aan:

The memory module might be damaged or not installed properly

Deze melding krijg ik denk ik omdat de BIOS instellingen niet goed staan? Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar zonder veel succes. De ene keer start de PC wel goed op en de andere keer niet. Ook wanneer ik de SPD aanzet, de ene keer start ie wel goed op de andere keer niet. Best vaag...

Please help...

DRAM Timing by SPD No
SDRAM Cycle Length 3
DRAM Clock 100MHz

Deze instellingen ook geprobeerd?
Misschien dat het geheugen geen PC133 is, dat kan het probleem veroorzaken.

DRAM Timing by SPD No
SDRAM Cycle Length 3
DRAM Clock 100MHz

Deze instellingen ook geprobeerd?
Misschien dat het geheugen geen PC133 is, dat kan het probleem veroorzaken.

Wanneer ik de FSB op 133Mhz zet verdwijnt de DRAM clock instelling in BIOS.
Alleen de DRAM Timing by SPD en SDRAM CAS Latency blijven over. En die heb ik nu zo staan:

DRAM Timing by SPD: No
SDRAM CAS Latency: 3

Mijn SDRAM geheugen is PC133 trouwens, dus dat zal het probleem wel niet zijn.

Frequency/Voltage Control

CPU Vcore Select Default
CPU Vio Select 3.3V
Auto Detect DIMM/PCI Clk Enabled
Spread Spectrum Modulated Enabled
Clock By Slight Adjust 133
CPU Clock Ratio Default

Komt denkelijk door die Auto Detect.

En wat geven de leds nu aan? na verandereing?

Auto Detect DIMM/PCI Clk heb ik nu op Disabled staan maar helpt niet.
Kan het niet de CPU Vio Select zijn? Op 3.45V zetten?

Die dingen draaien op 1,75 volt, dat lijkt mij niet verstandig.

Maare, kun je het nummer van die proc hier neerzetten? je hebt ook Athlons, die op 100mHz draaien, of je bent gefopt, en is het helemaal geen 1200, maar gewoon een 900.

Overigens kun je dat hier ook allemaal zelf eens nalezen.

Bedankt voor de site, toevallig kwam ik die gisteren ook tegen... en ik zag inderdaad dat er ook een 100Mhz bestaat. Maar dit moet toch echt een 133Mhz zijn en op de proc staat gewoon A1200AMS3C.

En het vreemde is dat de PC de ene keer wel gewoon goed opstart en de andere keer bij een reboot of opnieuw aanzetten begint het moederbord wel te piepen en de LED lampjes geven dan ook aan dat er iets mis is met het geheugen (zoals die melding die ik eerder plaatste). Lijkt me sterk dat er iets mis is met het geheugen, bij een FSB van 100Mhz krijg ik die melding niet. En het geheugen is echt PC133.

Raarrrrrrrrr

Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige wat ik nog kan verzinnen, indien meerdere reepjes, het met eentje proberen, en eventueel wisselen, ook alle settings ervoor zo traag mogelijk zetten, het is denkelijk toch het geheugen wat dwars ligt.

Trouwens... ik heb 2 geheugen modules van elke 128 MB ze zijn uiteraard PC133 maar wel 2 verschillende (merken), kan dat wat uitmaken? Lijkt mij niet... want voorheen toen FSB op 100Mhz stond had ik dit probleem niet.

... ook alle settings ervoor zo traag mogelijk zetten, het is denkelijk toch het geheugen wat dwars ligt.

Alles settings laag zetten? Bedoel je de jumper? In de BIOS? Wat kan ik allemaal op traag zetten en hoe?

Tja, als het niet werkt op 133, zit er toch ergens een conflict.

Enne, alle cas, etc. instellingen zo hoog mogelijk, en de fsb zo laag mogelijk, zijn de traagste instellingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan