processor vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter58

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2001
Berichten
371
wie weet een site waar ik kan nakijken welke processor er op mijn moederbord kan?
 
Dat kan hier ook, als je even je moederbord naam + merk post... En anders in de handleiding of op de site van de fabrikant van je moederbord...
 
Laatst bewerkt:
MBO is Gigabyte 686BX2000RE. Ik heb nu een PIII 650 maar wil er iets zwaarders inzetten.
Heb je een tip?

Txs
Pieter
 
Processor

Dat kun je nagaan op de site van de fabrikant van je moederbord.

Je moet daarvoor in ieder geval het merk en type van je moederbord kennen.

Alsa je die gegevens kent waarom plaats je ze dan niet hier?

Normaal gesproken zou het niet lang duren voordat je een link krijgt die een antwoord op je vraag bevat.

Suc6
 
Mobo en CPU

De goede oude BX2000 chipset is geschikt voor processoren van Intel. (slot 1)

Met een adapter kun je met een bios update tot 1 Ghz. gaan (133 FSB pentium 3 )

Met het first release Bios houdt het op met een P3 op 600 MHz. (FSB = 133)

Ik heb niet de moeite genomen om op de site te gaan kijken maar ik denk (uit mijn blote hoofd) dat ik er niet ver naast zit.

Suc6

Aangepast:

Ik heb zelf ook een GBT BX2000 bordje en daar draait nu een P3 600 op (133 FSB met Ppga adapter)
 
Laatst bewerkt:
FSB

Wat is FSB 133?

De FSB (Front speed Bus) X de multiplier die in de processor is ingebakken bepalen de uiteindelijke snelheid in megahertzen van de processor.

Bv.:

Je hebt nu Bv een Celeron 366 (die een FSB heeft van 66 MHz. die heeft dus een multiplier nodig van 366/6 = 6)


De FSB van een nieuwere Pentium 3 processor is 133 dus indien je een Pentium 3 1000 MHz. met een FSB van 133 Mhz. hebt dan heeft die een Multiplier van 7,5.

Die multiplier kun je niet instellen maar de FSB wel.

Dus als je een nieuwe processor koopt dan is het dus belangrijk dat je een processor koopt die in ieder geval de FSB van de processor ondersteunt.

Je BX200o kan dus in theorie alle P3 processoren aan.

De vraag is alleen is het bios er geschikt voor. (een bios update kan soms helpen)

Duidelijk?

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk, bedankt.
Wat raad jij eigenlijk aan, upgraden of niet??
 
Upgraden

Ja dat hangt er van af.

Die Pentium 3 Processoren zullen niet of nauwelijks nog nieuw te krijgen zijn.

En als dat al zo is dan zullen ze niet goedkoop zijn.

Het is natuurlijk altijd lekker om van 650 MHz. naar 1 Ghz. te gaan maar maak een kosten baten analyse.

Met een geringe meer investering koop je een AMD moederbord met een veel snellere processor.

Maar dat vraagt weer om een zwaardere voeding etc.

Ik zou gewoon eens gaan rekenen.

Suc6
 
ok, ga er eens over denken. Bedankt voor je advies en alvast trusten.

Pieter
 
Persoonlijk denk ik niet eens dat je er zelf niet heel erg veel van zal merken als je besluit de processor upgrade te doen. Er is altijd een bottleneck in het systeem, en als je alleen je processor upgrade, zal misschien straks je geheugen of je videokaart de bottleneck zijn.

Ik denk dat je dus beter nog even kan sparen en dan een nieuw mobo, proc geheugen kopen...
 
Nieuwe pc

Ik denk dat je dus beter nog even kan sparen en dan een nieuw mobo, proc geheugen kopen...

Ik sluit me daarbij aan maar de snelheid van de viedeokaart is niet voor iedereen relevant.

Grtz.
 
Re: Nieuwe pc

Geplaatst door tron


Ik sluit me daarbij aan maar de snelheid van de viedeokaart is niet voor iedereen relevant.

Grtz.

Klopt, videokaart is alleen van belang bij games (ik neem niet aan dat je videobewerking doet met deze PC) Mocht je dat wel zijn; dan zou ik helemaal doorsparen!

Wat zijn we het een vanavond he tron? :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan