processor vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo,

Ik zat me eens te verdiepen in de wereld van processors. Ik kan namelijk voor een redelijke prijs een processor krijgen die wat sneller is dan mijn huidige processor die nou in mijn pc zit. het moederbord heeft een socket 775, en de processor die ik kan krijgen, is bestemd voor socket 775, en daar houd het voor mij op. Ik zie zoveel info wat mij de pet te boven gaat ( info van zowel mijn pc als de desbetreffende processor volgt ). Zoals je ziet, is het geen nieuwe pc, en heb ook geen budget voor een nieuwe pc. Zat er wel aan te denken als een soort van final upgrade een snellere processor in te zetten zodat ie in ieder geval weer eventjes mee kan.

Maar nu dus mijn vraag, past deze processor op het moederbord ?
En waar zou ik eventueel meer op moeten letten, naast het socket type ?
En kan de standaard koeler hier gewoon weer op? ( heatsink + fan, met daar bovenop zo'n "toeter" die koele lucht via een opening aan de zijkant naar binnen zuigt )
Voeding is geen probleem overigens.

Info:
Intel Pentium D 915
Kernen 2
Threads 2
Naam Intel Pentium D 915
Codenaam Presler
Pakket Socket 775 LGA
Technologie 65nm
Specificatie Intel Pentium D CPU 2.80GHz
Familie F
Uitgebreide familie F
Model 6
Uitgebreid model 6
Stepping 4

Moederbord
Fabrikant Acer
Model MRS600M (Socket 775)
Versie R01-A1

Info van de processor die ik op het oog heb ( nog niet gekocht dus ):

Processor Manufacturer: Intel Processor Type: Pentium D
Clock Speed: 3.4 GHz
L3 Cache: 4 MB
Socket Type: LGA 775/Socket T
Number of Cores: 2

Processor Model: Pentium D 945
Bus Speed: FSB Speed - 800 MHz

Mocht ik wat vergeten zijn, dan hoor ik het graag :).

Naast socket kijk je ook best naar hoeveel pci lanes en hoeveel ram lanes hij kan hebben max, zodat alles kan benuttigd worden. Toch zou ik voor een ander moederbord kopen zodat je een iets nieuwere processor kan kopen, want deze is volgens mij verouderd.

Laatst bewerkt:
Ten eerste: Of het moederbord deze processor gaat pikken zal niemand behalve Acer kunnen beantwoorden. Moederborden van fabrikanten uit zoals Acer moederborden pikken meestal geen upgrades. Laatst las ik bijvoorbeeld een verhaal over dat iemand in z'n Acer Predator gaming pc een nieuw videokaartje wou stoppen (om precies te zijn, van een HD6850 naar een GTX970). Dit zou qua specificaties gewoon moeten kunnen, maar de videokaart werd geweigerd door de BIOS omdat deze flink vergrendeld is (zodat mensen een nieuwe pc kopen;))

Ten tweede: Ik heb wat benchmarks doorgekeken en kan je verzekeren dat je van deze 'upgrade' niets gaat merken, behalve dan veel hogere temperaturen omdat deze dualcore een hogere TDP heeft en dus meer verbruikt en meer hitte creëert (waardoor je dus ook een nieuwe koeler nodig hebt;)). Ik raad je daarom aan niets meer te investeren in deze pc, aangezien dit je niets oplevert.

Ik denk dat je meer aan een tweedehandsje hebt of bijvoorbeeld zoiets: klikkerdeklik!

Laatst bewerkt:
Als ik zo op internet rondkijk slikt dit moederbord ook een aantal intel pentium dual cores, dus die zijn dan zelfs interessanter om naar te kijken. Volgens dit draadje is het mogelijk om een E2140 erin te stoppen omdat Acer die pc ook met die processor heeft geleverd: http://pchelpforum.nl/viewthread.php?tid=28799
Een E2140 is ondanks de lagere kloksnelheid nauwelijks langzamer: http://www.cpu-world.com/Compare/307/Intel_Pentium_D_945_vs_Intel_Pentium_Dual-Core_E2140.html
En misschien passen er ook nog wel andere E21XX processoren in. Een E2140 heb ik nog wel liggen voor je geloof ik, daar zou je wat mij betreft zo om mogen komen (gratis), maar dan moet ik hem wel eerst opzoeken :P

Hoi :D. Ten eerste bedankt voor de reacties ;).

@ Pcexpert: een nieuw moederbord word iets teveel van het goede, het ging me er alleen om of de processor die ik op het oog had, ook past op mijn huidige moederbord ;).

@ Bassie: geld dat alleen voor (extreme) gaming pc's van Acer ? Want heb al een tijdje een andere videokaart erin zitten, en nergens last van gehad. Dit is eigenlijk niet meer dan een huis - tuin en keuken pc :D. Gezien tegenwoordig flash al zowat 50 tot 70 CPU in beslag neemt met het kijken naar een filmpje ( zowel de browser zoveel procent, plus komt de flash plugin die ook aardig wat weg snoept, kan wel gewoon in HD kijken zonder haperingen ), dacht ik eventueel dat het handiger zou zijn om een wat snellere processor erin te zetten zodat ie weer even mee kan. Echt heftige games speel ik er niet op, wel wat oudere zoals af en toe GTA SA, sims 3..

@ k1pje: thanks voor de info, maar ik geloof dat ik het even zo laat zoals het nu is :D.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan