processor werkt niet volledig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rfrolfes

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2001
Ik heb een nieuwe pc:
AMD athlon 64 X2 Dual core processor.
Moederbord Asus M2A-VM
2Gb DDR2 Ram

Nu heb ik daar XP pro opgezet.

Ik gebruik dit systeem om zware bewerkingen op audiobestanden uit te voeren. (Masteren van audioproducties)
Nu krijg ik het idee dat het systeem niet op zijn volledige capaciteit draait.
Als ik hem een zware bewerking laat uitvoeren, dan is de processor belasting nooit meer dan 50%.
Dat controleer ik met CTRL ALT DEL en dan tabblad processen.

Nu viel het mij op dat ik in de BIOS de processor frequentie moest invullen, maar die gaat niet hoger dan 999 MHz. Hij staat nu op 200 MHz.
Ik durf hem niet hoger te zetten of kan dat zonder gevaar?

Graag jullie mening.

Is het niet zo dat 1 core van de processor volop bezig is met je proces, terwijl de andere core niet aan het werk is met iets anders, een totale belasting dus van 50%?

Hier vind je wat software ervoor, vooral de driver zal denkelijk een verbetering geven, indien je die nog niet hebt.

Bedankt voor jullie reacties.

Waarvoor moet er FSB staan?
Ik zie de volgende gegevens in de BIOS:
CPU voltage control <auto>
CPU multiplier <auto>
CPU Voltage <auto>
CPU frequency 200 MHz

Die 200 MHz is te veranderen tot 999 MHz.
Als ik die op 400 zet, dan start de pc niet op, en krijg ik de melding dat er een overclock-fail is.

Ik ga eerst even de driver "verversen", bedankt Lange Pier!

ohnee laat dat FSB maar zitte ik denk dat mrmusic gelijk heeft.

en dat 200 mhz hoor denk ik zo als je het hoger zet wordt die nog sneller. maar heb je ook de kans dat die kapot gaat.

Ik heb de AMD drivers geupdated.
Ik heb het systeem ook geupdated naar SP2, want daar vroeg één van de AMD updates om.
Ik merk echter nog geen verschil met voor de update.
Zou het kunnen dat de Harddisk de boel ophoudt?
Tijdens die zware audiobewerkingen (bijv. galm toevoegen aan een .wav bestand van 800Mb) komt de processorbelasting niet hoger dan 45%. De HD staat dan als een gek te ratelen. Ik zou mij voor kunnen stellen dat deze processor veel sneller is dan dat de HD zijn informatie kan leveren.....
Zit ik op het juiste spoor?

ik denk dat het gewoon wat mrmusic zei is.

de een 100 de andere 0 kom je op 50% gemiddeld uit.

Lees dit ook nog even, overigens schijnt dat als je Cool & Quit uit zet er ook minder problemen mee hebt.

Ik denk het ook.
Ik heb het op een andere pc geprobeerd, en daar is het net zo.
Dual Core is natuurlijk bedoeld om meerdere taken beter uit te kunnen voeren. Het is niet zo dat alles dan ook 2x sneller gebeurt.

Bedankt voor jullie uitleg.

Kijk eens in het register of onderstaande sleutel zo staat, indien op 0 maak er een 1 van, indien geen sleutel, maak er eentje.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory\\DisablePagingExecutive

Dat geratel van de schijf is het wisselbestand, die wordt gelijk aangesproken ondanks dat je voldoende intern geheugen vrij hebt, bovenstaande sleutel veranderd dat, maar dan dien je ook het wisselbestand op een vaste waarde te zetten, in dit geval, bij 2 gig. kan hij gewoon op 0 staan.

Mocht er een progje om zeuren, zet je hem op 100mb of zo, min. en max.

XP adresseerd max. 1500 mb, maar gebruikt gemiddeld rond de 800 max. dus met 2 gig. zit je ruim erboven.

Ik heb de sleutel gewijzigd in "1", en het wisselbestand ingesteld tussen de 250 en 500 Mb.
Op mijn moederbord zit een videokaart ingebakken. Die gebruikt ook nog een deel DDR2 van het systeem.
Ik ga vanavond een aparte videokaart inbouwen, en schakel die op het bord uit, dan blijft die 2 Gig DDR2ram volledig beschikbaar.
Volgens een kennis van mij kan ik ook beter een losse geluidskaart inbouwen, want dat kost ook minder processorcapaciteit en werkgeheugen.

Is dat zo?

Edit:
Jammer ik kan mijn leuke 64Mb videokaartje niet kwijt op dit moederbord, er zit geen AGP slot op......
We een ander raar blauw slot, maar daar pas hij niet in.

Jammer, dat wordt dus weer geld uitgeven....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ten eerste is een vast wisselbestand handiger, dan raakt hij ook niet gefragmenteerd, alhoewel bij 2 gig. die niet nodig is, ik gebruik ook 2 gig. zonder wisselbestand en het draait prima.

Ik had ook al eerder uitgelegd hoe het geheugenbeheer werkt, die 2 gig. wordt NOOIT helemaal gebruikt, je slaat nu een beetje door.

Denk overigens dat het een PCI-e of een AGI slot is voor de videokaart.

Overigens is het gebruik van een onboard video kaart niet zo erg als je geen games speelt en het beetje geheugen kan makkelijk van die 2 gig. af, en een geluidskaart gebruikt weinig of geen intern geheugen, onboard of niet, alleen het al gereserveerde geheugen, de zogenaamde dma.

PS, die kennis mag wel even wat "kennis" opdoen, ook een PCI kaart gebruikt diezelfde recourses en dat is niet veel, ook een onboard kaart gaat over de PCI controller in de southbridge.:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je info, ik laat het plaatsen van kaarten maar achterwege.
Ik zal proberen hoe het gaat met een vast wisselbestand.

Bedankt voor je tijd!

Rien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan