Processorverbruik schiet omhoog zodra geluid aangezet wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerrit de 2e

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2004
Na een paar uur gezocht te hebben ben ik tot de volgende conclusie gekomen;

Zodra ik mediaplayer, of geluid via een onlineradio aanzet gaat het even goed, dan gaat het geluid stotteren, en met elke stotter piekt de CPU.

Mn 2.1 setje staat gewoon aan, zonder input geen probleem, zodra er geluid afgespeeld moet worden gaat het fout.

Ik heb de drivers opnieuw gedownload en geinstaleerd, helaas zonder probleem.

Ik tast nu in het duister, mn pc temp is normaal, verder geen zware belasting. Geheugentest geeft geen probleem, geen virus ed gevonden....

Hopelijk weet iemand met deze gegevens wat een oorzaak kan zijn of is.

Geef eens de specificaties van je pc en de leeftijd ongeveer.

Microstar pc
Vista home
Dual core 1, 63 mhz
2 gig werkgeheugen
Aangeschaft begin 2007

Beste Gerrit de 2e,

Om het kort te maken gebruik je al een besturingssysteem die veel geheugen opvreet, welke anti-virus / protectie programma's gebruik je? Uw specificaties zijn al best wat verouderd kunt u mij het gebruik van het werkgeheugen vertellen? Ik zou het eigenlijk niet aanraden om wat met de computer wat te doen maar als je het wilt kan je proberen om Windows 7 te installeren en kijken hoe dat gaat uitpakken.

Anders als je dat niet wilt kunnen we kijken wat we kunnen aanpassen en veranderen om het weer stabiel te laten lopen, want ik zie twee belangrijke factoren die het oorzaak kunnen zijn 1: Windows Vista 2: Oude processor

Heb je wel eens overwogen om Windows een keer opnieuw te installeren? Als de oorspronkelijke installatie van Vista er nog op staat uit 2007, dan kan dat een hoop verschil maken.
En als je dan toch op de herinstalleer toer wilt gaan: overweeg dan gelijk Windows 7. Vaak toch nog iets rapper/werkt soepeler en Windows 7 krijgt beveiligingsupdates tot januari 2020 (Vista maar tot april 2017).

Ik heb er altijd XP opgehad, tot XP niet meer veilig was. Toen heb ik Vista erop gezet, die zat oorspronkelijk bij deze pc, en die heb ik twee weken geleden opnieuw geinstaleerd omdat de pc gecrasht was.
Ik zou graag Windows 7 willen hebben, die heb ik echter niet en daarom wacht ik liever tot Windows 10 een tijdje uit is.
Het geheugen verbruik is met enkele taken open 1 gig, processor tussen 10 en 20 procent. Tussendoor de gebruikelijke pieken zodra de boxen geluid moeten produceren. Tussentijds gaat het soms minuten goed.
Ik heb de pc nogmaals schoongemaakt, processor opnieuw met koelpasta en schone vin en koelblok gemonteerd. Processor is nu 34 graden.

Geluid kraakt (vertraagd) ook op de koptelefoon, dus ligt het ook niet aan de speakerset.

Ik heb avg pas geinstaleerd, zit nog in de proefperiode. Ik ga even kijken wat malwarebytes is.

edit; malwarebyte heeft niets gevonden

Laatst bewerkt:
Dat maakt ook niet uit. Ik heb een test gedaan door ASIO
ASIO4all geinstaleerd, alleen dat programma kan ik nergens terugvinden. Wel een uninstal. en een readme. Meer niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan