• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Productie Planning Visueel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Georgyboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Beste allen,
Probeer een productie planning visueel voor te stellen maar loop telkens vast.
Zouden jullie mij verder kunnen helpen? vrees dat het een moeilijke uitdaging is, alhoewel ik steeds verwonderd ben van de geboden oplossingen.

1. Er word een file ontvangen
  2. Daar staat een datum | Serienummer | geplande werktijd
  3. Er zijn momenteel 9 werklijnen, laat ons zeggen 10 werklijnen voor het geval er 1 bijkomt.
  4. De tijd van 1 geplande tijd = de totaaltijd van 1 persoon, dus als er meerdere personen aan werken is het de optelsom van alle personen die er aan gewerkt hebben.
  5. Er is een vroege ploeg van 6:00 tot 14:00 met een pauze van 12:00 tot 12:30
  6. En een late ploeg van 14:00 tot 22:00 met een pauze van 18:00 tot 18:30
  7. De wissel is van 14:00 tot 14:06
  8. 1 persoon kan ingezet worden op meerdere projecten
Belangrijk is om een overzicht te kunnen krijgen van:
  1. De geplande projecten openstaande
  2. projecten waar men aan bezig is WIP (Work In Progress)
  3. Tijdschema gepland en werkelijk gepresteerde uren
  4. Te kunnen bepalen of de voorgestelde werktijd haalbaar is of niet
Het zou mooi zijn om het te kunnen visualiseren,
Vrees dat mijn eerste opzet totaal niet goed is en het anders moet.

Alvast bedankt!
Groeten Georgyboy

Bijlagen

Goedemorgen,
Hier een planning hoe het vroeger was.
Zou leuker zijn om dit dynamisch te kunnen maken, is de opzet in #1 die aangepast moet worden een goede aanzet?
Benieuwd dit aan te passen.

alvast bedankt!

Bijlagen

ik had nog ergens iets gelijkaardigs liggen en mits een klein beetje aanpassen is dit een eerste aanloop.
Dus je hebt al een Gantt-grafiek, maar daar moet nog 1 en ander achter geknoopt worden.
Je begin met je "File ontvangen" en daar vul je de kolommen F:H verder aan.
Dan ga je naar "Gantt". Je blijft uit de grijze cellen A:G. In die tabel daar kan je altijd lijnen tussenvoegen door in die tabel op een lijn te gaan staan en CTRL+SHIFT+I (i van invoegen) te doen. Sorteren kan mits CTRL+SHIFT+S (s van sorteren).
Staat er in de kolom J "Begin", dan kijk je links in de grijze cellen naar die 3 tijden om je balkje te maken.
Staat er in die kolom J "Einde" of "Leeg" dan krijg je niks
Staat er daar een lijnnummer of ernaast een naam, dan krijg je een balkje volgens de 3 tijden (voorlopig 2) van kolommen L:N.
Kijk voorlopig eens wat je denkt. Straks kan je eventueel nog open of dichtklappen zodat je het personeel of de lijnen niet meer ziet.
PS. dit werkt dus op dagbasis van 06:00 tot 22:00, dus er wordt niet naar de daum in kolom A gekeken. Desnoods kan dat wel gebeuren, dus bijvoorbeeld een weekplanning.

Bijlagen

@cow18

Je bent echt niet normaal! (in de positieve zin :))
Bedankt om de vraag te begrijpen, je vele tijd en je kennis te delen! 👍

Heb wat tijd nodig om het te bestuderen ;)
Denk dat er niets moet worden aangeklikt in de VBA code? of toch?

Kunnen we een aparte lijst met de voorop gestelde tijd en de werkelijke totaaltijd aan 1 project? of zie ik er over?

Deze is goed
=ALS(EN(L9<='Namen + Info'!$D$25;Gantt!M9>='Namen + Info'!$D$26);"";Gantt!M9-Gantt!L9)

Deze geeft een fout weer en zoekt uit verschillende cellen
=ALS(EN(L18<='Namen + Info'!$D$25;Gantt!#VERW!>='Namen + Info'!$D$26);"";Gantt!M25-Gantt!L25)

Alvast bedankt!
Groeten Georgyboy

eigenlijk moet het tamelijk vanzelf lopen.
Dan krijg je die tabel op tabblad "overzicht" en nog een draaitabel
Daarnaast zou je ook een Gantt krijgen per lijn en persoon in tabblad "lijnen" zodat je daar ook eventuele gaten en overlappingen zou zien.

Bijlagen

ik begrijp die uren gepland en uren effectief niet zo goed, misschien heeft dat ook geen belang in het kader van die Gantt-grafieken. En misschien moet het ook nog wat handiger gemaakt worden ... .
Zie tabblad "lijnen", let op er werd er eventjes van uit gegaan, dat alles dezelfde dag gebeurd.
Die balkjes zijn half doorzichtig. Als er overlapping gebeurt, zie Piet en Pol, dan wordt die bleekgroene balk iets donkerder. Misschien valt dat nog niet genoeg op.
En misschien, als je niets zegt over de tijden van de lijn of de persoon, dat je dan de tijden pakt van de serie ... .

Bijlagen

Dank voor Uw oplossingen en vele tijd Cow18

Ik begrijp die uren gepland en uren effectief niet zo goed

Daarmee bedoel ik:
Stel geplande werktijd in een tabel, daarnaast de totaaltijd van alle personen die eraan hebben gewerkt. Zo te zien of de vooropgestelde doelstelling is bereikt.

Stel Gepande tijd 7:30

Jan: 2:30
Piet: 3:00
Karel: 1:45
= 7:15

Dus 7:30 - 7:15 = 0:15 beter dan voorop gestelde tijd.

Ps hoe simpeler hoe werkzamer het zal werken en merk dat het steeds beter is.

Groeten,
Georgyboy

Mag ik dit zeggen?
Loopt hier vast maar vind niet direct een Vorm met die naam

Sub Dummy(Blad)
With Sheets(Blad)
On Error Resume Next
For i = 1 To 100
..Shapes("Dummy").Delete
If Err.Number > 0 Then Exit For
Next
On Error GoTo 0

With .Shapes.AddShape(msoShapeRoundedRectangle, 1, 1, 1, 1) 'préparer une forme avec les propriétés nécessaires
.Name = "Dummy"
With .TextFrame2
.VerticalAnchor = msoAnchorMiddle
.TextRange.ParagraphFormat.Alignment = msoAlignCenter
.TextRange.Font.Size = 12
.TextRange.Font.Bold = True
End With
End With
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
een klein beetje anders ...
CSS:
Sub Dummy(Blad)
     Dim Shp   As Shape
     With Sheets(Blad)

On Error Resume Next
          For i = 1 To 100
               Set Shp = .Shapes("dummy")
               If Shp Is Nothing Then Exit For
               .Shapes("Dummy").Delete
          Next
          On Error GoTo 0

With .Shapes.AddShape(msoShapeRoundedRectangle, 1, 1, 1, 1)     'préparer une forme avec les propriétés nécessaires
          etc

Goedemorgen,

Morgen testen we dit verder uit.
Probeer het stap voor stap te begrijpen.

Denk dat we het zo mogen stellen?
1) Tabblad "File ontvangen" aanpassen
2) Openen Tabblad "Gantt" of "lijnen" of "Overzicht" om de resultaten te bekijken

PS Bij openen Tabblad "Gantt" of "lijnen"

In :Sub Dummy(Blad)

Loopt het hier vast .Shapes("Dummy").Delete

Alvast bedankt!

Bijlagen

moet je niet gaan stemmen morgen ?
ik wacht even af hoe jullie hiermee gaan werken, want dat is voor mij ook een vraag.

Bijlagen

Ja we zijn in de stemming :):):)
Laat je morgen of maandag iets meer weten als goed is voor je?

Bedankt om er verder te willen voor kijken 👍

Mag ik ondertussen nog eens tonen waar het bij me vastloopt?
Alvast bedankt!

Bijlagen

• Gantt.jpg
    Gantt.jpg
    196,6 KB · Weergaven: 7
  • Lijnen.jpg
    Lijnen.jpg
    216,2 KB · Weergaven: 7
en nu ???
nu met een lichtgroene en lichtrode kleur in het tabblad "lijnen" (kies anders een andere naam, ik wist niet wat geven). Die stukken van de balken die niet netjes lichtgroen of lichtrood zijn, zijn overlappingen met een andere vroeger getekende balk.

Bijlagen

Dankjewel!
Loopt niet meer vast :)

Even meekijken over de schouder van de supervisor:
Wat er gebeurd in de praktijk, de planner maakt een voorlopige dagplanning op van de units die die dag moeten af zijn. Dit is volgens de personeelsplanning van die dag.
Deze units worden ingepland dag na dag in navolging van beschikbaarheid. Er moeten 2 soorten werken uitgevoerd worden op de units: SKD (standaard werk) en MSO (modificaties) Niet elke unit moet SKD hebben en/of MSO. Maar deze werken worden gesplitst op de werkvloer. Dus MSO en SKD worden uitgevoerd op verschillende bay's. De units worden allemaal na elkaar gepland. Het zou in theorie dus allemaal simpel moeten zijn. De ingeplande dossiers worden naar de logistieke dienst gestuurd, deze worden uitgeprint en gaan naar logistieke dienst waar de parts uitgepicked worden. Daar hebben we niet alleen een klein warehouse voor de small parts, maar ook bigger parts + stuffloads. Hier hebben wij geen invloed op, pas als het volledige dossier terugkomt, kunnen wij deze inplannen op de productie vloer. Hier kan de datum van inplannen al verstreken zijn, of er kan een dringende unit tussen komen. Zoals je kan zien op de oude manier, moeten we alle kotjes dagelijks aanpassen omdat er units later zijn gedaan dan gepland, files later aankomen of mensen ziek worden. Wat weet de supervisor: de supervisor weet welke files er normaal zijn gepland voor die dag, weet hoeveel werk er op is (SKD en MSO) Maar kan pas de unit echt op de vloer inplannen wanneer hij de file heeft gekregen van deze unit. Wat soms tot frustratie kan leiden als deze later komt. Wat ik graag zou willen bereiken, een tool waar ik de units kan in een lijst zetten, per bay MSO bay, een bay is een werkstation ( 1 2 5 6 7 is MSO - 8 10 12 SKD)
SKD is altijd eerst, MSO later.
De supervisor geeft de files in met de unit nummer en de gesplitte tijden SKD & MSO.
Dat er dan visueel een mapping zou gebeuren per bay. Dan kan deze dan naar de vloer gaan wanneer de mensen deze werken kunnen uitvoeren.
Dit per beschikbaarheid van mensen: 1 persoon werkt 7.50 uren per dag en dit is per shift.
Deze parameter moet ik dan instellen per dag, want door ziekte of ongeval kunnen er nog altijd mensen extra uitvallen.
Deze mapping kan dan naar de vloer, dan zien de mensen ook waar ze moeten werken, de verdeling kan dan gebeuren door de teamleaders op de vloer.
Daarna kan de supervisor in het midden van de dag de effectieve uren ingeven die aan de unit zijn gespendeerd waarna er een overzicht komt, hoeveel de mensen achter of voorlopen.

Er word intensief gewerkt om de files 3 dagen op voorhand klaar te hebben door logistiek, waardoor er een planbasis kan gemaakt worden. Dit op basis van RTS (verzenddatum en plandatum(dag dat de unit is ingepland door de planner))

Hopelijk geeft dit wat inzicht in de werksituatie.

Stap 1: files ingeven wanneer ontvangen is goed, dit zijn dingen die we weten. Hierop staat nogmaals de tijd ontvangen, en eventueel dat hier dan de RTS datum kan bijgezet worden.
Wat weten we:
TaakDatum
Ontvangst
Serie NummerACTIEGeplande
Tijd
1​
donderdag 16 mei 2024​
ZHKCECGSCRCCCCC43to shunt
7:26​

Wat weten we niet:
startgepland eindewerkelijk einde
9:00​
16:26​
20:00​

Om het verstaanbaar te houden voor de werknemers zou ik persoonlijk de unit nummer enkel houden, maar er geen mensen meer aan koppel. Dat ze visueel zien welke unit er op welke bay komt.

Hopelijk word alles niet té ingewikkeld? en is er nog fun voor de uitdaging?

Groeten,
Georgyboy

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan