• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

productieplanning maken

Chriko77

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2024
Berichten
29
Hallo
Ik wil een productieplanning maken als volgt:
Wanneer ik vandaag een kip koop dan legt die kip (het zijn in werkelijkheid geen kippen maar even voor het gemak) over een periode van 20 dagen een aantal eieren, daarna gaat de kip dood. Het aantal eieren dat ze per dag legt verschilt. Dag 1-4 legt ze 0 eieren, op dag 5 legt ze 1 ei, op dag 6 twee etc (zie excel sheet bij verloop).
Elke dag verkoop ik eieren, ik verkoop alleen 100% verse eieren die die dag gelegd zijn! (ik kan ze dus niet bewaren)
Ik wil graag weten hoeveel kippen ik elke dag moet kopen om aan de eiervraag te voldoen.

In mijn excel sheet staat in
kolom A: datum
kolom B: hoeveel eieren ik op die datum nodig heb voor de verkoop
kolom C: hoeveel kippen moet ik die dag kopen zodat ze eieren gaan leggen (deze kolom wil ik dus graag berekenen) zodat ik op een toekomstige datum voldoende eieren heb
kolom E-Y: verloop van een gemiddelde kip die eieren legt van dag 1-20

Ik heb office 365

Ik hoor het graag of iemand hier een idee over heeft.
Mvg Chris
 

Bijlagen

  • productie.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 11
In de 20 dagen worden er 50 eieren gelegd door 1 kip
Als je dus elke dag 1 kip koopt dan heb je een cirkeltje van 20 dagen waarin elke dag 50 eieren hebt.
De 11e dag legt de kip de meeste eieren dus je moet 11 dagen van te voren het juiste aantal kippen hebben/kopen.
 
een "quick and dirty" benadering, als eerste voorzet, oplosser liep een beetje vast op het aantal variabelen.
Dus ik zet 205.000 kippen op en produceer 10.200.000 eieren, iedere dag netjes boven gewenst, maar daar zitten wel 997.000 onverkochtte eieren bij. Zie ook grafiek.
Dus nu start de finetuning.
* Dat opzetten van kippen, mag/moet dat dagelijks en is er een minimaal aantal (bv. minstens 100).
* ivm die overproduktie, laat je toe dat er een dag te kort geleverd wordt om zo x eieren overproductie te compenseren, dus bv. 1 ei niet geleverd waardeer je gelijk aan 10 eieren overgeproduceerd. (je vraagt 9.200.000 eieren, daar ga ik 11% over, als er bijvoorbeeld 9.190.000 (=-10.000) eieren netjes geleverd worden en ik bespaar daarmee 100.000 eieren overproductie, is dat een deal ?)

Bedoeling is om bij de grafiek die oranje lijn nog dichter op die blauwe lijn te sturen.


1707950064483.png
 

Bijlagen

  • productie.xlsb
    61 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
200.500 kippen voor 9.983.000 eieren, ttz. 783.000 overproduktie (of 8.5%)


1707993819715.png
 
ook een boer dia aan het staken is ?
 
In de 20 dagen worden er 50 eieren gelegd door 1 kip
Als je dus elke dag 1 kip koopt dan heb je een cirkeltje van 20 dagen waarin elke dag 50 eieren hebt.
De 11e dag legt de kip de meeste eieren dus je moet 11 dagen van te voren het juiste aantal kippen hebben/kopen.
Hoi, helaas is het niet zo eenvoudig. Op deze manier zou ik 85% van de eieren weg moeten gooien (aangezien ze natuurlijk op de andere dagen in totaal veel meer eieren leggen dan alleen op dag 11).
Toch bedankt voor het meedenken.
 
een "quick and dirty" benadering, als eerste voorzet, oplosser liep een beetje vast op het aantal variabelen.
Dus ik zet 205.000 kippen op en produceer 10.200.000 eieren, iedere dag netjes boven gewenst, maar daar zitten wel 997.000 onverkochtte eieren bij. Zie ook grafiek.
Dus nu start de finetuning.
* Dat opzetten van kippen, mag/moet dat dagelijks en is er een minimaal aantal (bv. minstens 100).
* ivm die overproduktie, laat je toe dat er een dag te kort geleverd wordt om zo x eieren overproductie te compenseren, dus bv. 1 ei niet geleverd waardeer je gelijk aan 10 eieren overgeproduceerd. (je vraagt 9.200.000 eieren, daar ga ik 11% over, als er bijvoorbeeld 9.190.000 (=-10.000) eieren netjes geleverd worden en ik bespaar daarmee 100.000 eieren overproductie, is dat een deal ?)

Bedoeling is om bij de grafiek die oranje lijn nog dichter op die blauwe lijn te sturen.


Bekijk bijlage 375690
* Dat opzetten van kippen, mag/moet dat dagelijks en is er een minimaal aantal (bv. minstens 100).
Ja dat moet dagelijks. Er is niet echt een minimum
* ivm die overproduktie, laat je toe dat er een dag te kort geleverd wordt om zo x eieren overproductie te compenseren, dus bv. 1 ei niet geleverd waardeer je gelijk aan 10 eieren overgeproduceerd. (je vraagt 9.200.000 eieren, daar ga ik 11% over, als er bijvoorbeeld 9.190.000 (=-10.000) eieren netjes geleverd worden en ik bespaar daarmee 100.000 eieren overproductie, is dat een deal ?)
Ja dat is een deal

Bedankt zover.
 
even zonder naar de oplossingsmethode te kijken.
De grafiek geeft je het aantal geproduceerde eieren (dus je zit telkens boven de vraag) en de rode punten zijn de opgezette kippen (in honderdsten van een kip 🤣). Die zie je dan ook terug in de kolom C van inzethoeveelheid (2)
Net geen 200.000 kippen op 144 opzetdagen leverden de gewenste 9.200.000 eieren met 754.000 eieren overproductie (8.20%) waarvan 174.000 buiten de "echte" leverperiode.
Is dit iets of lijkt het er niet op ?
 

Bijlagen

  • productie.xlsb
    408,6 KB · Weergaven: 5
Best Koe,
De kippen zijn er blij mee. Ja het lijkt er zeker op, hartstikke bedankt! Heel wat werk zie ik.
Ik ga ermee aan de slag en kijken of ik ermee overweg kan.
Nogmaals erg bedankt
 
Je kunt het ook gebruiken voor sluipwespen vermoed ik.
 
Hoe heb jij het tot nog toe opgelost ? Welke methode & resultaten ?
In de macro's heb ik zoveel mogelijk al uitleg gegeven ... .

- knop "Quick & dirty" in het tabblad "grafiek" = je ziet de grafiek groeien
- knop "quick & dirty" in tabblad "Inzethoeveelheid..." is gelijkaardig
- knop "Oplossen" in tabblad "inzethoeveelheid" doet in 1 keer de oplossing, maar die is dan ook voor zo'n 5 minuten vertrokken.
- In tabblad "Solver" kan je ook op dat groene tekstvak klikken en dan lopen die macros ook, analoog aan die knop "Oplossen" van zonet.
- met die groene keuzeknop "stoppen" kan je voortijdig die macro doen ophouden, bijvoorbeeld na 500 loops, omdat de meeste winst dan al gehaald is.

Ik benadruk dat de oplossingsmethode "bric-à-brac"⛏️🪚🪠 is, omdat Solver weigert het model als "lineair" te herkennen, zodat niet steeds de meest optimale oplossing gekozen wordt en het proces daardoor eigenlijk tig keer pseudo-random herhaald moet worden.

Welke oplossing zoek je eigenlijk ? Was je al dik tevreden met de oplossing "Quick & dirty" of had dat finetunen met een winst van 2.000 kippen met een ingewikkelder opzetpatroon toch zin ?
 

Bijlagen

  • productie_2.xlsb
    336,2 KB · Weergaven: 8
Hoe heb jij het tot nog toe opgelost ? Welke methode & resultaten ?
In de macro's heb ik zoveel mogelijk al uitleg gegeven ... .

- knop "Quick & dirty" in het tabblad "grafiek" = je ziet de grafiek groeien
- knop "quick & dirty" in tabblad "Inzethoeveelheid..." is gelijkaardig
- knop "Oplossen" in tabblad "inzethoeveelheid" doet in 1 keer de oplossing, maar die is dan ook voor zo'n 5 minuten vertrokken.
- In tabblad "Solver" kan je ook op dat groene tekstvak klikken en dan lopen die macros ook, analoog aan die knop "Oplossen" van zonet.
- met die groene keuzeknop "stoppen" kan je voortijdig die macro doen ophouden, bijvoorbeeld na 500 loops, omdat de meeste winst dan al gehaald is.

Ik benadruk dat de oplossingsmethode "bric-à-brac"⛏️🪚🪠 is, omdat Solver weigert het model als "lineair" te herkennen, zodat niet steeds de meest optimale oplossing gekozen wordt en het proces daardoor eigenlijk tig keer pseudo-random herhaald moet worden.

Welke oplossing zoek je eigenlijk ? Was je al dik tevreden met de oplossing "Quick & dirty" of had dat finetunen met een winst van 2.000 kippen met een ingewikkelder opzetpatroon toch zin ?
Hallo
Wanneer ik op Q&D druk in de grafiek dan krijg ik: Kan het project of bibliotheek niet vinden.
Bij tab inzethoeveelheid (2) is er bij mij geen knop.
Dus iets gaat er met de macro's niet goed. Weet jij waar het misschien aan kan liggen?
 
Werk je met een MAC ?
 
heb je oplosser al gewoon toegevoegd aan excel Bestand>opties>invoegtoepassingen bovenin bij de actieve ??? (onderste schermafdruk)
En heb je vervolgens in de VBA Editor bij Ontwikkelaars>Visual Basic>Extra>verwijzingen daar ook de "Solver" aangevinkt (bovenste schermafdruk)

1708565962966.png


1708565756357.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan