Productkey

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkie12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jun 2011
Situatie:

Bij mij op kantoor zijn onlangs de pc’s vervangen. De oude pc’s zijn verloot onder het personeel. Ik was één van de gelukkigen en heb nu dus een pc thuis staan. Windows kon gewoon legaal blijven draaien op de pc is mij verteld door de systeembeheerder. Alleen alle programma’s als office en autocad etc. moest eraf gehaald worden.

Hiervoor heb ik een cd-tje meegekregen van windows XP professional om het apparaat te formateren en windows opnieuw te instaleren. Als gaat goed totdat ik de productkey in moet voeren. De pc zegt dat deze ongeldig is. Ik alles nakijken, staat op de sticker waar de productkey opstaat dat het om windows vista Business gaat. Dus ik dacht, dan zal ik wel een Vista cd moeten hebben. Vervolgens dit de volgende dag nagevraagd op kantoor, blijkt dat we nooit Vista gehad hebben en dat er altijd XP opgestaan heeft. Ook nergens een cd-tje van Vista te vinden.

Nou is er wel een andere pc met een sticker van XP, die momenteel niet gebruikt wordt. Hier zit dus nog een werkende licentie van XP professional op. De vraag is of ik deze productkey zomaar gebruiken op mijn pc? Of gaat er dan iets mis en is het beter om andere stappen te ondernemen?

Alvast bedankt.

MVG Henk.

je kan gewoon de licenctie overnemen , vaak gebruikt men een xp oem versie die op 100 geinstalleerd zijn.

proberen kan altijd.

En meestal word vista vervangen door xp omdat het lichter draait.

(die code voor vista kan je verkopen;))

Mvg, Donovan

Hoezo illegaal. Ik durf te wedden dat het bedrijf pc's gekocht heeft met Vista en deze op basis van software assurance of volume licensing, legaal hebben gedowngrade naar XP.

Blijft over de vraag of je, nu de pc niet meer onder het bedrijfseigendom valt, terug mag naar Vista of dat je op XP moet blijven. Wie het weet mag het zeggen.

Maakt het niet echt duidelijker nee. Dit is wederom de doctrine zoals die overal gebezigd wordt. Ik zou graag eens links naar de relevante nederlandse wetsartikelen zien die dit allemaal onderbouwen. Tot nog toe niemand die het kon.

Overigens doet bijv. Dell dit ook, of denk je echt dat ze elke Windows OEM apart gaan installeren. Hierover zijn gewoon afspraken te maken met Microsoft. Ook hier is niemand illegaal bezig.

Hierover zijn gewoon afspraken te maken met Microsoft.
Juist, daar komt de aap uit de mouw.
Hier schrijf je het toch zelf. Je zult een overeenkomst met Microsoft moeten aangaan.
En zoals eerder geschreven, je koopt niets, je gaat een gebruikersovereenkomst aan waarvoor je jaarlijks een fee aan Microsoft betaald.

@Coenraad. Niet goed gelezen coenraad. Ik gaf een voorbeeld. De pc is ooit geleverd met een geldige OEM versie van Windows. Dit is nodig omdat de volume licenties die bedrijven gebruiken de aanwezigheid van een basis Windows OS vereisen. Waarschijnlijk heeft men binnen deze overeenkomst gekozen voor de downgrade optie naar XP. De losse OEM blijft echter gewoon geldig. Tot zover is het mij ook nog duidelijk.

Zodra je de pc weggeeft of verkoopt eindigt natuurlijk de dekking van de volumelicentie. Dat lijkt me tenminste logisch. Wat overblijft is gewoonweg de OEM versie die erop stond bij aanschaf van het systeem. In mijn ogen is dit dus de Vista die geleverd is.

Nu ik de originele post nog eens goed lees. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat men bij aanschaf gekozen heeft voor de downgrade optie. Dan kan het inderdaad zo zijn dat er een Vista stikker op het systeem zit en XP geleverd is. Meer informatie over hoe in dat geval aan de juiste licentiecode te komen vindt je via de fabrikant van de systemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan