Proeven van Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Ik gebruik nu Win 7 samen met OpenOffice. Ik wil nu wel graag eens Ubuntu proeven en de versie 10.04 downloaden en branden op een CD (DVD?) Nu zie ik echter dat ik kan kiezen tussen Ubuntu 10.04 Gnome desktop en Ubuntu 10.04 KDE desktop. Wat is nu het verschil tussen de 2 versies en welke zou ik het beste downloaden?

Gnome en KDE zijn twee verschillende desktop omgevingen. Beide hebben zo hun voor- en nadelen, welke je het beste kunt gebruiken hangt volledig van jouw persoonlijke smaak af. Wat je het beste kunt doen is beide uitproberen.

Persoonlijk geef ik overigens de voorkeur aan KDE omdat het wat meer flexibiliteit een keuzemogelijkheden geeft.

KDE heeft een start-menu zoals Windows. Beide zijn goed, ik heb ze allebei een tijdje gebruikt. Niks mis mee.

Hi,
misschien ten overvloede, maar je hoeft Ubuntu (Kubuntu is de KDE-distributie) niet te installeren om 'm te kunnen gebruiken. Dat scheelt weer een hoop installatiegedoe. Je kan dus draaien vanaf de DVD

Ik heb de versie Gnome en KDE desktop op een schijf gebrand. De versie KDE krijg ik niet aan de praat maar de Gnome wel. Het duurt wel zeeeer lang (+/- 7 min) alvorens de versie opstart (is dat normaal ?) en het scherm is in het Engels niettegenstaande als taal Nederlands werd geselecteerd (ook normaal?). Ook is het klavier QUERTY i.p.v. AZERTY en dat zou ik nu toch wel willen aanpassen. Alleen kan ik niet vinden hoe dat moet gebeuren. Kan iemand mijn raad geven? Nog ter informatie: mijn besturingssysteem is Win 7 - 64 bit maar ik weet niet of dit er iets toe doet i.v.m. het downloaden van een bepaalde versie van Ubuntu.

Het is bij het opstarten van live CDs normaal dat het langer duurt dan gewoonlijk, hoe lang precies hangt natuurlijk van je PC af. Het probleem is dat tijdens het opstarten alle benodigde informatie eerst in het RAM geheugen moet worden geladen, voordat het systeem kan worden opgestart. Normaliter staat het OS al op de harde schijf en dat gaat gewoon sneller.

(met de rest kan ik je niet helpen ben ik bang, het is alweer een tijd geleden dat ik Ubuntu geprobeerd heb.)

Bedankt, Naarling. Maar ook is het zo dat ik niet kan kiezen tussen "uitproberen" of "installeren". Ik heb vroeger ook als eens geprobeerd met een (mij opgestuurde) CD met de versie 8.04 LTS Desktop Edition maar met Win 7 lukt de proef met deze CD ook niet. Als iemand mij zou kunnen vertellen hoe ik van mijn klavier een AZERTY- klavier kan maken dan zou ik zeer tevreden zijn.

probeer anders deze eens : http://software.opensuse.org/113/nl je kan hier zowel KDE als Gnome (en enkele andere) gelijktijdig installeren. Bij het aanmelden kies je gewoon welke windowmanager je wenst te gebruiken. Zelf al sinds jaren gelukkige KDE gebruiker.:D (best de Torrent download kiezen!)

Ik heb OpenSuse 11.3 DVD- x86_64.iso gedownload via een Mirror in België (blijkbaar de enige die er hier is) en ik moet dit nu nog uitproberen. Als ik wil downloaden van Torrent krijg ik een bestandje van 335 KB groot en ik vermoed dat dit dus niet kan. (Downloadmethode BitTorrent, Type PC 64 bit = bestandsgrootte 335 kb)

Ik heb OpenSuse 11.3 DVD- x86_64.iso gedownload via een Mirror in België (blijkbaar de enige die er hier is) en ik moet dit nu nog uitproberen. Als ik wil downloaden van Torrent krijg ik een bestandje van 335 KB groot en ik vermoed dat dit dus niet kan. (Downloadmethode BitTorrent, Type PC 64 bit = bestandsgrootte 335 kb)
Let er wel even op dat je de DVD niet als Live CD kan gebruiken, je kunt er alleen maar mee installeren. Wel kun je van de opensuse site en live CD downloaden voor de KDE en voor de Gnome versie.

Voor een uitleg over de werking van bittorrent zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bittorrent

Dank voor de tip! Heb reeds vastgesteld dat ik alleen kan installeren wat nu niet direct de bedoeling is. Zal uw raad volgen en een live-CD downloaden. Misschien wat voorbarig: kan je me a.u.b. de link geven waar ik die live-CD kan downloaden?

Heb dat ondertussen gevonden, de live-CD gedownload en geprobeerd. Ziet er prima uit. Alleen: weer aan QUERTY-klavier en geen AZERTY. Is uiteraard zeer vervelens. Kan dat worden veranderd bij gebr(uik van die Live-CD en zo ja: hoe?

In KDE kan dat volgens mij als volgt:
Druk op de groene knop links onderin->druk op system setings->input devices->keyboard->layout. Daar kun je verschillende layouts toeveogen, zo ook de Belgische, ik neem aan dat deze AZERTY gebruikt.

Of bij Systeeminstellingen=> land/regio en taal => hier kan je zowel de taal instellen als andere keyboard layout selecteren. indien je later OpenSuSe installeert vanaf de DVD dan wordt dit tijdens de installatie netjes gevraagd.

Naarling: heb uw raad gevolgd maar system settings heb ik niet gevonden. Heb het dan, voortgaande op uw raad, als volgt kunnen oplossen: Groene knop - search: layout - system keybord layout - Belgian - OK
En zo is mijn probleem opgelost. Nu nog de taal volgens Hal 61 proberen.
Het ganse systeem ziet er wel zeer fris uit. Wie weet.

De taal instellen op "Dutch" lukt ook maar. . . . om de verandering door te voeren moet de PC opnieuw worden opgestart :D en dus is alles weer te herbeginnen. De taal instellen kan dus maar als OpenSuse op de harde schijf is geïnstalleerd. Mijn vraag is nu: kan ik dat zonder problemen installeren naast mijn Win 7 ?

Ja, dat kan, tijdens installatie kun je ervoor kiezen maar een deel van de harde schijf te gebruiken en opensuse nast een al aanwezig bestuuringssysteem te installeren.

Op de C-schijf waar Win 7 en mijn programma's zijn geïnstalleerd heb ik nog 47,4 GB van de 97,6 GB beschikbaar. Op de D-schijf voor mijn documenten heb ik nog 791 GB van de 819 GB beschikbaar. Is dat genoeg op de C-schijf of maak ik die best wat groter?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan