Programeren apparaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crazy Monk

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2009
Dag mensen,

Ik vraag me af hoe je een 'apparaat' programeerd;

Bijvoorbeeld, een Pokéwalker, deze zit qua hardware redelijk eenvoudig in elkaar en is niet erg uitgebreid. Hoe programeer je zoiets?

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik dan een eigen kernel maken? Of kan ik dan een al-gemaakte downloaden (Een goede kernel is namelijk erg ingewikkeld)? Hoe stel ik onderdelen samen? Hoe communiceert software met de hardware? Ik lees hier nergens iets over op Google?

Ik weet dat je zoiets niet 1-2-3 doet, maar ik ben gewoon benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat. En misschien wil ik eens iets proberen.

Mvg,

je maakt gebruik van enbedded programming kijk maar eens naar een arduino of eentje van texasinstruments.

Ik weet er zelf niet veel van.
Maar verbeter mij als ik fout zit.

Neemt dat de hardware gemaakt is.
Dan heb je een samenstelling van team nodig, in dat team zitten systeemanalyste, systeemontwikkelaars en andere profesionele betrokkenen.
Deze stellen samen een SDLC(system developmet live cycle) op.
dat bestaat uit verschillende activiteiten en die activiteiten worden nog eens onder verdeeld.
dan beginnen ze bijvoorbeeld met Planning te maken en naderhand een selectie ervan.
Dan gaan ze analyseren en zetten ze alles om naar fysieke en logische systeemspecificaties, tot invoer en uitvoer chema's tot rapporten.
Dan begint het ontwerp fase en dat is het programmeren ervan zelf.
en daarna heb je een afsluit van het project.
Vinden ze het systeem dat ze ontwikkeld hebben niet goed, dan beginnen ze opnieuw, dan gaan ze terug naar planning en selectie enzo...

Hoe ze de software er in zetten zou ik zelf niet weten.
Maar het onwikkelen ervan doen ze op die manier denk ik ;)

Mvg, Jim

Zoals gezegd zou je kunnen beginnen met een microcontroller van bv Arduino.
Deze programmeerbare bordjes hebben in- en uitpoorten waarmee je weer andere onderdelen aan kunt sturen door ze aan te sluiten en er stroomsignaaltjes doorheen te sturen.

Voor bijvoorbeeld een stappenteller zou je een versnellingsmeter aan kunnen sluiten op een microcontroller. Dan programmeer je de controller zo dat hij een bepaald patroon in versnellingen herkent als een stap en hou je hiervoor een teller bij. Dan kun je op een andere poort bijvoorbeeld een schakelaar aansluiten en gebruiken als reset-knop.

Op school programmeren wij PIC micrcontrollers in C of flowcode.

Met flowcode zijn we gestart en dit is vrij makkelijk. Dit is vooral handig voor kleinere projectjes te maken. Hier kan je een demoversie downloaden. Dit is eigenlijk een grafische schil rond een C-compiler.

Daarna zijn we met C begonnen. Hiervoor kan je ofwel het IDE MPLAB downloaden van microchip zelf. Dat vind je hier. Ofwel MikroC. Welke hier te vinden is. Deze laatste werkt iets makkelijker, maar genereert wel een grotere hex-code.

Als derde mogelijkheid kan je PICbasic gebruiken. Zelf ken ik dit niet maar vrienden van me gebruiken dit veel. Hier vind je daar een goede site van.

De hex-code moet dan in de microcontroller worden gestoken. Dit doen we met het programma bumblebee en een programmer. Het programma bumblebee kan je hier vinden. De programmer die wij gebruiken is de wisp648 van voti. Deze kan je hier vinden als bouwpakket of hier als kant-en-klare programmer.
Op de dezelde site vind je ook nog een mooi startpakket dat ik zelf ook thuis heb liggen. Dat vind je hier. Hier wordt ook naar en boek verwezen dat ik zelf ook heb gebruikt om te starten. Dit is echt een mooi boek, alleen wordt er gebruik gemaakt van Jal, nog een andere programmeertaal.

OPGELET Dit geldt wel enkel voor PIC microcontrollers. Andere microcontrollers verschillen hier wel wat van. De basis is wel altijd hetzelfde, maar het is toch altijd een beetje anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan