Programeren in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan2007

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Berichten
65
Ik heb net mijn eerste schreden gezet op het pad van programmeren in VBA. In een ver verleden heb ik leren programmeren in Basic, daar kon je springen naar programma-regels, al dan niet onder voorwaarden.
Mijn vraag is nu: kan dit ook in VBA? en zo ja hoe.
 
Ik heb net mijn eerste schreden gezet op het pad van programmeren in VBA. In een ver verleden heb ik leren programmeren in Basic, daar kon je springen naar programma-regels, al dan niet onder voorwaarden.
Mijn vraag is nu: kan dit ook in VBA? en zo ja hoe.

Zet in een bepaalde regel:

Code:
Goto dezeplaats

en later in de code zet je dan

Code:
dezeplaats:

en je vervolgt de code. Er wordt dan gesprongen. Naam kan je zelf kiezen.

Wigi
 
Zet in een bepaalde regel:

Code:
Goto dezeplaats

en later in de code zet je dan

Code:
dezeplaats:

en je vervolgt de code. Er wordt dan gesprongen. Naam kan je zelf kiezen.

Wigi

Geweldig, dank voor het snelle antwoord
 
Dag jan2007,

Het kan wel, maar is niet aanbevelingswaardig. Door Goto (en ook On...GoSub en On...GoTo) te gebruiken loop je de kans het spoor in je programma te verliezen. En dat hoeft niet. VBA heeft andere mogelijkheden. Een eenvoudige meer keuze oplossing is Selecte case. Verder kun je je programma in kleine stukjes delen en Subs en Functions maken. Het geheel blijft dan veel overzichtelijker.

Met vriendelijke groet,

Axel Hagg.
 
Zeer juist Axel. Dit leidt tot "spaghetti code" (alles door mekaar) en is absoluut geen goede vorm van programmeren.

Wigi
 
Dag jan2007,

Het kan wel, maar is niet aanbevelingswaardig. Door Goto (en ook On...GoSub en On...GoTo) te gebruiken loop je de kans het spoor in je programma te verliezen. En dat hoeft niet. VBA heeft andere mogelijkheden. Een eenvoudige meer keuze oplossing is Selecte case. Verder kun je je programma in kleine stukjes delen en Subs en Functions maken. Het geheel blijft dan veel overzichtelijker.

Met vriendelijke groet,

Axel Hagg.

Dag Axel Hagg,

Dank voor de aanvulling, ik zal het in gedachten houden.

Met vriendelijke groet,

Jan2007
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan