Programma ontwerp

• Onderwerp starter Onderwerp starter ASP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ASP

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2004
Ik wil graag een programma maken waarbij ik de traceability van een product kan bewaken.
m.a.w. wil ik via een eindproduct naar de oorsprong van dit product kunnen gaan. En andersom.
Bijv. het eindproduct is een pond champignons. Daarvan wil ik weten: hoe en waar deze is geoogst; hoe de temp van de kweekcellen was; welke stoffen er zijn toegevoegd tijdens de kweek; of er tijdens de kweek calamiteiten waren; wanneer de kweek begon; welke grondstoffen er gebruikt zijn enz. enz. Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan verwezenlijken. Access of Excel of een ander programma? Is er misschien al een dergelijk programma wat ik eventueel kan downloaden. HELP!!

Voor een specifiek proces zou dat kunnen in Access. Je moet dan inventariseren welke gegevensgroepen je hebt en afhankelijk daarvan een tabelstructuur opbouwen waarmee je de vragen die je aan de database wil kunnen stellen allemaal te beantwoorden zijn.

Ik denk dat een goede basis is om een stroomschema van het produktieproces te maken (of ergens vandaan halen) en op basis daarvan gaan kijken of alles wat je wilt weten ook daarin te vangen is.

Verder: Maak je borst maar nat, want met 1 of 2 trabelletjes ben je er hier niet. Als je database structuur niet goed in elkaar zit loop je gegarandeerd tegen problemen aan.

Grtz,

Mark,
Badankt voor je reactie. Helaas ben ik een leek op het gebied van programmeren, laat staan Access. Ik heb mijn hoop gevestigd op iemand die mij hierin zou onderwijzen of begeleiden. Of nog beter......die mij eventueel kan vertellen hoe ik aan een bruikbaar progamma kan komen.
Groet,
Anja

dit doe je niet op 2 minuten

Excel lijkt mij geen goed idee. Ik ben nieuw op het forum en wil als freelance trianer - consultant graag mijn kennis delen. Helaas vrees ik dat je dit niet haalbaar is via een forum, maak inderdaad je borst maar nat .

Dit is een nogal specifiek programma, dus downloaden ...? ik vrees ervoor.

Als je wat access kent kan je misschien zelf proberen en in verschillende stadiums steeds in kleinere stukken om hulp vragen of een consultant raadplegen.

Veel succes
ilsev@tijd.com

Laatst bewerkt:
Gezien de wensen die je hebt hoef je je voorlopig nog geen zorgen te maken over een tekort aan programmeer ervaring.
Je zult eerst een stuk informatie analyse en ontwerp moeten doen.
Wat Beheer25 schrijft is maar al te waar.
Analyseer het complete proces wat je wilt automatiseren, inventariseer welke gegevens je wanneer nodig hebt, kijk of je deze gegevens in een datamodel kwijt kunt en ontwerp vanuit dat datamodel je database.
Pas als je database ontworpen is moet je gaan beslissen met welke tools of je die gaat realiseren.
Ik denk ook dat Access in dit geval een betere keuze is als Excel.

Nou, om mijn vraag weer eens onder de aandacht te brengen reageer ik zelf nog een keer. Inderdaad ik moet eerst de boel analyseren. Dit heb ik grotendeels al gedaan. Maar eigenlijk hoopte ik op een passend voorbeeld wat ik zelf aan zou kunnen passen. Is er iemand die een voorbeeld heeft. Al is het alleen voor voorraadbeheer.
Gr.
Anja

er zitten in access zelf wat voorbeeld DB's waaronder een voorraadprogje.:cool:

Eén product

Klopt Gostdog,

Maar bij dit progje gaat het over een voorraadbeheer van meedere artikelen. Bij mijn programma moet het gaan over één voorraadproduct waarvan ik allerlei gegevens in een database kan zetten.

Gr.
Anja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan