Programma op USB-stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

stan.jespers

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Graag zou ik weten of het mogelijk is om een programma te installeren op een geheugen USB-stick, om hem nadien te laten draaien op de pc of laptop.
Steeds op dezelfde pc of laptop.
Moet ik iets speciaals in het oog houden?
Het besturingssysteem is Win XP.
Alvast bedankt.
Stan Jespers

Is niet echt aan te raden.
Er wordt altijd een gedeelte van het programma op de pc zelf geinstalleerd.
Met name ook in het register.
Als je dan de pc opstart zonder usb stick gaat windows zeuren over ontbrekende bestanden.

Er zijn portable applicaties die je kunt gebruiken vanaf memory-stick. Denk aan Portable Firefox etc.
Het hangt dus van het programma af of het kan. Natuurlijk is vanaf harde schijf (véél) sneller...

Tijs.

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Hoe kan ik weten of het een portable applicaties betreft?
Ik wist niet dat een usb geheugen stick trager is dan een harde schijf.
Is het dan beter om eventueel een externe harde schijf te gebruiken?

Beiden zijn (veel) trager dan een ingebouwde harde schijf.
Of de applicatie portable is of niet zal wel ergens staan in de omschrijving van het programma. Meestal staat er dan duidelijk het woord "Portable" bij vermeld.
(Grote) games zijn zowiezo niet portable.

Tijs.

Bedankt voor de info.
Is dit ook zo voor de overdracht van data-gegevens?
Is een DVD in vergelijking met een USB sneller of trager?
Grtjes Stan.

Even in volgorde dan, van traag naar snel:
a. DVD/CD
b. Memory-stick
c. Externe harde schijf
d. Interne harde schijf

Tijs.

Het is wel mogelijk applicaties vanaf een USB stick te draaien. veel applicaties zullen dan de benodigde register waarden tijdelijke tot permanente bestanden die niet zijn gevonden zelf aanmaken.

Als voorbeeld. GTA SanAndreas deze draait perfect vanaf USB stick maar maakt wel de map "Rockstar Games" aan in "mijn documenten"

Wat ik denk is het gewoon uitproberen en zien of het werkt. Er zal niet zo veel fout kunnen gaan lijkt mij
Overigens, applicaties met een lecentie werken meestal niet portable als deze versie niet bestaat. deze zetten meestal hun registraties in het windows Register. en als deze niet wordt gevonden zal het programma telkens als deze wordt opgestart vragen om de lecentie (welke niet wordt opgeslagen vanaf USB)

Mvg,
Night

@nighthunter: Ik interpreteer "of het mogelijk is om een programma te installeren op een geheugen USB-stick, om hem nadien te laten draaien op de pc of laptop. " toch echt dat er een portable applicatie gevraagd wordt.
Dus 'installeren' (=kopieren) op memory-stick vanaf computer/laptop nummer 1 en dan draaien/gebruiken op computer/laptop nummer2

Tijs.

Ja dat is ook wat ik bedoelde, het kopiëren van de installatie map naar de USB stick. en deze applicaties dan te starten op een Computer waar deze nooit op is geinstaleerd.
Misschien was ik een beetje onduidelijk.

[Edit]
Vandaar ik zie dat dit helemaal niet de bedoeling is. het is juist de bedoeling om ze dan op de geinstaleerde PC te draaien. Wat is hier eigenlijk het nut van als ik vragen mag?

Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb een oude laptop die voor het uitlezen van auto's goed van pas komt.
En moest hij eens finaal crashen door te vallen of zo dan is dit niet direct een groot financieel verlies. Daarom hoop ik, in plaats van een harde schijf met groter capaciteit te moeten aanschaffen, dit met een goedkopere oplossing op te lossen.
Het is dus niet mijn bedoeling om de USB-sticks met programma op verschillende laptops te gebruiken.
Wel bedank ik iedereen die de moeite doet om mij te helpen.
Grtjes Stan.

Wat ook zou kunnen is dat u een NAS opzet en deze dan draadloos door middel van een router+WiFi-AP met de laptop verbind. Dat zal betekenen dat u altijd een stabiele plaats heeft voor al uw data opslag en de prijs/GB verhouding is ook nog aantrekkelijk. en tevens zal er geen USB stick uit uw laptop steken welke ook weer kans heeft op afbreken, wat tot onherstelbare schade kan leiden.

Ook zijn er aparte losse NetworkStorage servers waar USB stick's op kunnen worden aangesloten om het kostenplaatje nog meer te drukken.

Helaas ligt de snelheid van WiFi lager als wanneer u met USB zou gaan werken. Maar naar mijn weten zal u er weinig van gaan merken als de applicatie 1maal is opgestart, aangezien een groot gedeelte al in het RAM geheugen van de computer wordt geladen.

U kunt ook met Back-Ups gaan werken. zodat u en de snelheid van een interne HDD, en de garantie op databescherming behoud.

Correct me if I'm wrong.

Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen die de moeite nam om mij ter hulp te komen, maar heb voor het ogenblik te weinig tijd om een beslissing te nemen.
zodra ik dat doe geef ik een seintje.
Daaag
Stan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan