• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Programma van Eisen in Excel | Wie kan me verder helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pamboer

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2010
Berichten
10
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een aantal problemen aan en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben bezig met een excel-sheet aan het maken, waarbij een Programma van Eisen automatisch genummerd en gesorteerd wordt. Dit ter frustratie van het handmatig nummeren van heel

Voorwaarden voor deze excelsheet zijn;
1. Elke eis heeft een bron, er kunnen verschillende bronnen gebruikt worden in verschillende categorieën.
2. Elke eis is toegedeeld aan een categorie.
3. Categorieën die niet benut worden, kunnen door middel van een knop o.i.d. verwijderd worden.
4. Categorieën worden ingedeeld op nr's, waarbij eisen een subnummer krijgen. Bijvoorbeeld categorie Onderhoud is categorie 1 (van de totale lijst), waarbij eis 1, 1.1 heet, eis 2, 1.2 enz. De nummering is automatisch en opeenvolgend.
5. Het idee is dat alleen het eerste tabblad hoeft ingevuld te worden en er vervolgens een kant-en-klaar eisenpakket uitkomt.

Bijgevoegd heb ik het stukje waar ik mee begonnen ben. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is indien er meerdere eisen bij dezelfde categorie zijn, alleen de eerste uit de matrix wordt weergegeven. Extra rijen kan mogelijk via VBA worden aangemaakt (geen idee of dit het meest praktisch is, het is een idee...;) afhankelijk van het aantal eisen in de desbetreffende categorie.

Bij voorbaat dank over het meedenken!


Voorbeeld van stukje PvE:Vb.jpg en het Excel-bestand tot nog toe. Bekijk bijlage PvE.xlsx
 
Acces of Excel?

Bedenk me net; is dit niet makkelijker te doen in Acces? Wat vinden jullie?
 
Sorry maar ik kan er niet uit halen wat je nu wilt.
Geef eens een voorbeeld stukje wat je genummerd wilt hebben en waar de gegevens vandaan gehaald moet worden.


Niels
 
Stel we nemen een drietal eisen:

Eis 1:Aan de trap zit een leuning Categorie:Veiligheid Bron:NEN_1234
Eis 2: De traptredes zijn minimaal 30 cm breed Categorie: Veiligheid Bron: NEN_5678
Eis 3: Alle traptredes zijn zwart afgewerkt met RVS Categorie: Vorm, kleur en finishing Bron: Opdrachtgever

In onderstaande excelsheet is dan te zien hoe dit zou moeten resulteren.

Deze gegevens worden ingevoerd in het tabblad 'Eisen' en worden geordend in het tablad PvE.

Hoop dat dit een beetje duidelijker wordt?

Bekijk bijlage VbEisen.xlsx
 
Inderdaad! Super bedankt!

Is het nog mogelijk dat niet perse het nr van de categorie vaststaat? Dus in dit geval is transport altijd een 6. Ook al komt deze in de lijst als vierde categorie. Of is dat heel veel werk? ('Hij' telt als het ware hoeveel verschillende categorieën ervoor zijn toegekend.)

In ieder geval al heel erg bedankt tot nu toe!
 
even iets van plaats verwisselen, zoek de verschillen.

Code:
Sub PvE()
With Sheets("eisen")
i = 0
For Each cl In .Range("E2:E25")

j = 0
With .Range("A:A")
Set C = .Find(cl.Value)
If Not C Is Nothing Then
i = i + 1
    firstAddress = C.Address
Do
j = j + 1
With Sheets("PvE")
Lrow = .Range("A" & .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row + 1).Row
.Cells(Lrow, 1).Value = i & "." & j
.Cells(Lrow, 2).Resize(1, 3).Value = C.Resize(1, 3).Value
End With
Set C = .FindNext(C)
Loop While Not C Is Nothing And C.Address <> firstAddress
End If

End With
Next
End With
End Sub

Niels
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan