programma's opstarten is erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

no3o5

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2009
Sinds een paar dagen is het systeem van mijn ouders enorm traag.
een simpel programma opstarten kan al snel een half uur kosten. afsluiten doet hij niet meer (of misschien moet ik nog langer wachten dan een paar uur)

Wat ik nog wel op de normale snelheid kan doen is bladeren door mijn bestanden in "Deze computer". Dit laatste maak ik nu gretig gebruik van om maar alles even te gaan opslaan op een externe hd.

In de veilige modus hebben we het hele systeem met panda op virussen gescand. en niks gevonden.

Wie kan me helpen?

oudheid installatie

hoe lang staat staat windows er al op geinstalleerd ?

hoe vaak word deze gebruikt ?

deze 2 factoren spelen een enorme rol in hoelang je een windows installatie kunt gebruiken.

alsook hoe je ermee omgaat.

De pc zelf is inmiddels rond de 4 jaar oud.
Vorig jaar heb ik complete systeem nog opnieuw geïnstalleerd (dus hd geformatteerd en xp er opnieuw opgezet).

Hij wordt hoofdzakelijk gebruikt om wat lichte spelletjes op te spelen en wat te surfen op internet.

mijn moeder heeft hem zondag ochtend nog goed kunnen gebruiken. niks geïnstalleerd of iets dergelijks, alleen een paar mailtjes verstuurd. en 's middags was het mis.

Duurde tijden voordat een programma was opgestart. mijn moeder heeft toen besloten dat het allemaal te lang duurde en gaf het systeem de opdracht opnieuw op te starten. waarbij het afsluiten een paar uur heeft geduurd (ik heb het hier dan ook afgebroken door de schakelaar 8 seconden in te drukken).

Opstarten ging vervolgens redelijk goed, ware het niet dat er geen enkel programma opstart behalve "Deze computer".

Systeemherstel?

Kun je geen systeemherstelpunt terugzetten van vóór die zondagochtend?

@ xtremegamer: Ik zal even kijken of dat gaat lukken met Hijackthis

@ Mik Zjegger: Ik heb geprobeerd het systeem terug te zetten naar de vrijdag voor het probleem. Hij gaf hierbij aan dat er geen wijzigingen in het systeem waren. Hij heeft hem dus uiteindelijk niet teruggezet naar vrijdag.

Er staat toch niet toevallig Norton security suite op he?
Dat is een PC-vertrager bij uitstek

Laatst bewerkt:
Heb hem afgelopen weekend eerst maar eens open gemaakt, hier kwam ik tot de conclusie dat de kast wel heel erg vol met stof zat. na dit verwijdert te hebben was hij iets sneller maar werkte nog steeds niet goed.

Ik heb de computer geformateerd en de hd gepartitioneerd (na het back-uppen van belangrijke bestanden natuurlijk). Verse installatie van XP alles er weer op geklapt. en nu draait ie weer als een zonnetje.

Dus bij deze beschouw ik mijn vraag maar als opgelost.

Bedankt allemaal voor de hulp. Dit is altijd erg gewaardeerd.

heel laat maar wel waardevol :

Mijn vaste kunstje is :
ga naar het configuratie scherm , open system , open hardware configuratie en je hardware lijst
En daar delete je domweg je IDE drivers..
Daarna herstart je je PC, die gaat nieuwe drivers installeren en klaar ben je ..

Wat is de oorzaak hier nou van ? soms heeft je harde schijf moelijknheden met lezen , windows schakelt dan terug op een lagere PIO miode ( lagere versnelling ) tot ie het wel kan lezen ...
Een enorme bug in windows is dat ie niet weer automatisch terug schakelt naar de normale PIO mode en windows dus enorm traag gaat lopen ..
Dit komt het meest voor met WIndows XP , ik heb het ook eens in Vista toegepast en daar werkte het ook ..

Reparateurs vragen 75 euro voor het weer sneller maken van een PC met DIT trucje

Probeer het eens

(ja ik heb dit bij meerdere vragen geplaatst , het is wel een heel goed antwoord , dus niet slaan)

Maakt niet uit dat het wat laat is.
Ken dit trucje niet dus is het proberen waard de volgende keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan