Programma's starten niet, Vista/Explorer probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wunderbar

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
24
Beste deskundigen,

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe PC en deze begint nu kuren te vertonen. Steeds vaker komt het volgende voor; ik zit rustig van alles te doen achter mijn pc zonder problemen totdat ik een programma op wil starten (via start of dubbelklikken op een bestand, maakt niet uit). Wat er gebeurt is; mijn cursor veranderd in het blauwe rondje dat in vista de zandloper vervangt en vervolgens niets. Er start geen programma op, als ik een willekeurig ander programma probeer heb ik precies hetzelfde verhaal.

De programma's die op dat moment open staan doen het zonder problemen alleen ik kan niets extra meer openen. Dan wil ik mijn pc opnieuw opstarten en dan klapt het submenu'tje in het startmenu met daarin de afsluitmogelijkheden niet open en ben ik verplicht de pc handmatig te resetten.

Na een reboot is het dan meestal weer goed, zo ja dan ga ik verder en zo nee dan herhaal ik het opnieuw opstarten. Ook komt het steeds vaker voor dat windows explorer ophoudt met reageren als ik via mijn rechter muisknop een handeling met een bestand wil uitvoeren (bijvoorbeeld knippen of plakken). Dan staat er in de balk bovenin: (reageert niet), het scherm wordt wit en ik krijg een melding dat het programma niet reaeert en ik kan kiezen om het te sluiten of om het te sluiten en opnieuw op te starten, enz. zal voor jullie niet geheel onbekend zijn.

Beide problemen komen steeds vaker voor en ik heb sterk het idee dat dit met elkaar te maken heeft. Wat ik al geprobeerd heb is zoveel mogelijk programma's die op de achtergrond draaien maar niet gebruikt worden uit te zetten en niet meer op te laten starten gelijk met windows, ook heb ik de sidebar al uitgezet. Via google en de zoekfunctie in dit forum heb ik gezocht naar mensen met gelijke problemen maar ik kan niet iets gelijks vinden omdat het lastig zoeken is.
Mijn antivirus, firewall en spyware software is PC Tools Internet Security, ik vind het niet het meest ideale programma maar het draait goed en vind geen virussen.

Mijn Vista is de HomePremium 32 bit versie, volledig legaal gekocht bij de PC en de updates voer ik trouw uit. De specs van mijn PC zijn de volgende:

Processor: Intel (R) Core (TM) 2 Duo CPU E4600 @ 2.40 GHz
RAM: 2 GB
Model: EPARCHUS 7511V1

Heeft er iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Ik kan natuurlijk alles eraf gooien en opnieuw installeren en dan zal het er wel uit zijn maar dit kost me erg veel tijd en ik vind dat mijn PC nog iets te jong is om dit nu al te doen. Ik dnek dat ik de meeste belangrijke specs wel verteld heb maar als er meer informatie nodig is post ik dat ook.

Alvast bedankt voor reactie's en tips

Groeten,

Eric
 
Ik zou in jouw situatie eens terugdenken in de tijd en kijken welke software erbij is gekomen voordat de problemen zijn begonnen. Wellicht is er sprake van een softwareconflict. Ook kun je eens de foutenrapportage van je pc bekijken. Bij XP zit dit in het Helpmenu verwerkt dus ik zou binnen Vista ook daar even naar toe gaan. Wellicht is het ook een optie om eens een goed utilityprogramma te installeren. Zelf heb ik goede ervaringen met Tune-up utilities en dit programma onderhoudt mijn pc prima. Vaak wordt toch vergeten dat elke pc ook onderhoud nodig heeft en het is verstandig om dat over te laten aan goede software. Heb je ook al gedacht aan een evt. vervuild register en het verwijderen van je Tempbestanden? Omdat je spreekt over een relatief nieuwe pc en omdat je zegt dat je pc in het begin wel goed funktioneerde ga ik zelf niet uit van een hardwareprobleem. Helaas kan ik je hier geen pasklare oplossing bieden maar hopelijk kun je met deze tips toch even verder.

veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Ha gkesler,

Bedankt voor uw snelle reactie. Na enig zoeken via google en de help en ondersteuning functie van vista kan ik dat foutenrapportage nog niet vinden. Heeft u misschien de precieze naam hiervan? Of is dit foutenrapportage?

Tune Up Utillities zal ik eens opzoeken en uitproberen.

Groeten,

Eric
 
foutenrapportage:
Control Panel -> Problem Reports and Solutions
(nederlands iets van: configuratiescherm -> foutenrapportage)

Gedetailleerde informatie over errors in Vista:
Control Panel -> Administrative Tools -> Event Viewer
 
Tnx.

Gisteren heb ik Tune Up een keer laten draaien en ga eens kijken wat de pc nu doet.

Groeten,

Eric
 
Leenm bedankt voor je tip! Als XP-gebruiker wist ik dit item niet te vinden in Vista maar wunderbar zal er zeker mee verder kunnen!
Beste wunderbar: er is veel onderhoudssoftware beschikbaar; vroeger werkte ik veel met Norton Utilities maar Tune-up vind ik prettiger in het gebruik. Ik ben er erg tevreden over en mij pc blijft lekker gezond...
Wat voor elke pc geldt denk ik: installeer alleen die software die je ook daadwerkelijk gebruikt. Zo blijft de kans op conflicten (wat bij jou wel eens een rol zou kunnen spelen) het kleinst!
Succes met Tune-up utilities! Wil je ook laten weten hoe het verdere verloop is? Bedankt!:thumb:
 
Ha gkesler,

Oke, ja dat zou het probleem best eens kunnen zijn inderdaad want ik heb vrij veel programma's geinstalleerd. Het foutenrapportage heb ik inmiddels gevonden, bij Vista NL onder configuratiescherm (klassieke weergave) staat een icoontje: Probleemrapporten en Oplossingen.
Ik ga hier eens spitten en kijken wat ik tegenkom, heb al wel gezien dat ik meer problemen ondervind dan dat Vista er herkent maar dat viel te verwachten. Nogmaals bedankt voor de tips en ik laat het wel weten hoe of wat.

Groeten,

Eric
 
Ha mensen,

Zeg ik zou nog even laten weten hoe het gegaan was. Wat ik gedaan heb is:
- Een hoop programma's verwijderd welke ik niet erg nodig had.
- Een flink aantal programma's uitgezet bij het opstarten.
- TuneUp gedownload en deze eens fijn zijn werk laten doen.
- En tenslotte de sidebar van Vista uitgeschakeld toen ik zag hoeveel werkgeheugen dit in beslag nam.

Na dit rijtje gedaan te hebben draait het spul al weer een tijdje goed (even afkloppen).

Dus bedankt voor de hulp ik kan weer verder!

Groeten,

Eric
 
Nou, da's natuurlijk heel mooi! Het zou ook zonde zijn als zo'n mooie nieuwe pc niet lekker draait! Ik zou zeggen: houden zo!:thumb:
 
Helemaal mee eens en inderdaad houden zo!

Op dit topic kan wat mij betreft een slotje.

Groeten,

Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan