Programmeertalen leren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ComputerNerd268

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2014
Berichten
22
Ik ben 18 jaar en volg op dit moment een hbo studie. Ik heb best wat belangstelling voor computers, hardware, software en alles wat daar tussen in zit. Misschien zoveel dat ik daar later wat wil mee gaan doen qua baan.

Nu zat ik te denken om gewoon te beginnen met het leren van programmeren, aangezien ik er dus misschien een bijbaan zou willen richting programmeren, maar helaas heb ik 0,0 kennis.

Welk doel heb ik? Ik heb als doel om webdeveloper, gamedeveloper en software ontwikkelaar (of iets richting operating systems).

Welke talen (op volgorde) zou ik moeten beginnen met leren en welke boeken (engels mag, want programmeertalen zijn sowieso engels) of het liefst zelfs gratis online leermiddelen raden jullie mij aan per programmeertaal?

Nogmaals, dit is vooral voor in mijn vrije tijd om te leren en om waarschijnlijk te kunnen solliciteren richting; webdeveloper, gamedeveloper of software ontwikkelaar of iets binnen I(C)T.

Alvast bedankt :)
 
Ik juich het altijd toe als iemand oprecht interesse heeft in ICT. :thumb::thumb::thumb:

Wil je echt leren programmeren, en zeker als dat als gamedeveloper is, dan zul je toch aan de slag moeten. De manier waarop je je vraag stelt overtuigd mij nog niet helemaal van je inzet. Ga in hemelsnaam niet maanden zitten nadenken en begin gewoon met hetgeen je gratis via Google vind. Trial and error is tenslotte niet voor niks de meest gebruikte ontwikkelmethode van beginnende developers.
 
Ik juich het altijd toe als iemand oprecht interesse heeft in ICT. :thumb::thumb::thumb:

Wil je echt leren programmeren, en zeker als dat als gamedeveloper is, dan zul je toch aan de slag moeten. De manier waarop je je vraag stelt overtuigd mij nog niet helemaal van je inzet. Ga in hemelsnaam niet maanden zitten nadenken en begin gewoon met hetgeen je gratis via Google vind. Trial and error is tenslotte niet voor niks de meest gebruikte ontwikkelmethode van beginnende developers.

Aan mijn inzet hoef je niet te twijfelen. Er kan wel wat onzekerheid uitstralen uit mijn post, maar dat is omdat ik niet weet welke talen ik allemaal moet leren voor webdev, gamedev en software/OS ontwikkelaar. Waar moet im van start volgens jou en welke talen dus? :p
 
Het gaat niet om onzekerheid. Laat ik het anders zeggen. Een post met als titel "Ik ben aan het programmeren en loop tegen het volgende probleem aan...." zou een heel andere insteek geven toch. Je snapt mijn punt.


Wat de programmeertalen betreft. Laat ik je daarin geruststellen. Als je eenmaal 1 programmeertaal beheerst dan kun je vrij makkelijke omschakelen naar een andere taal. Structuur en mogelijkheden blijven globaal gezien namelijk gelijk (logisch als je bedenkt dat zo door dezelfde hardware moeten worden uitgevoerd). Wat veranderd is de schrijfwijze van commando's.


-Voor software gebruikt men tegenwoordig veel .net, C++

-Gamedevelopers gebruiken een mengeling van vanalles (hangt ook sterk van het platform af). Een flashgame op miniclip maak je anders dan een game voor de Xbox

-Voor embedded en OS wordt veelal C gebruikt.


Kort samengevat zou ik je adviseren met C++ aan de slag te gaan. Dit geeft je namelijk 2 voordelen. Veel moderne talen zijn wat syntax betreft een afgeleide van C (PHP, Javascript, Java, etc..) of geschreven in C (Linux). En daarnaast heb je het voordeel dat als je de syntax en werking van C goed door hebt dan zijn andere talen een eitje om te leren.
 
Het gaat niet om onzekerheid. Laat ik het anders zeggen. Een post met als titel "Ik ben aan het programmeren en loop tegen het volgende probleem aan...." zou een heel andere insteek geven toch. Je snapt mijn punt.


Wat de programmeertalen betreft. Laat ik je daarin geruststellen. Als je eenmaal 1 programmeertaal beheerst dan kun je vrij makkelijke omschakelen naar een andere taal. Structuur en mogelijkheden blijven globaal gezien namelijk gelijk (logisch als je bedenkt dat zo door dezelfde hardware moeten worden uitgevoerd). Wat veranderd is de schrijfwijze van commando's.


-Voor software gebruikt men tegenwoordig veel .net, C++

-Gamedevelopers gebruiken een mengeling van vanalles (hangt ook sterk van het platform af). Een flashgame op miniclip maak je anders dan een game voor de Xbox

-Voor embedded en OS wordt veelal C gebruikt.


Kort samengevat zou ik je adviseren met C++ aan de slag te gaan. Dit geeft je namelijk 2 voordelen. Veel moderne talen zijn wat syntax betreft een afgeleide van C (PHP, Javascript, Java, etc..) of geschreven in C (Linux). En daarnaast heb je het voordeel dat als je de syntax en werking van C goed door hebt dan zijn andere talen een eitje om te leren.

Wat is het verschil tussen C(#) en C++?

Wordt er voor Os en software ontwikkeling alleen maar c++ gebruikt? Jij zegt dus eerst met c++ beginnen en daarna met....? Als je alle talen kunt opnoemen die ik zou moeten leren volgens jou, zou dat handig zijn (op volgorde) zodat ik dan ook boeken etc ervoor kan aanschaffen.
 
volg op dit moment een hbo studie.
Misschien zoveel dat ik daar later wat wil mee gaan doen qua baan.
aangezien ik er dus misschien een bijbaan zou willen richting programmeren

De vraag is welke HBO opleiding doe je eigenlijk? Sluit deze ook aan bij programmeren? Zo niet waarom kies je deze dan?
Wil je gaan programmeren als beroep of alleen als bijbaantje(bij bedrijven zijn deze er bijna niet, of tegen minimumloon voor hier en daar wat websites aanpassen), hiervoor zul je zelf opzoek moeten naar klanten en ben je zelf een bedrijf?
 
Laatst bewerkt:
Een heldere uitleg over de verschillen is post nr. 5 in het volgende artikel -> http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/495655-Wat-is-het-verschil-tussen-C-en-C

Ik zou me in eerste instantie eerst eens richten op C# of C++. Dat kost je al een hele tijd om dit voldoende onder de knie te krijgen. Gaandeweg krijg je ook wel een idee welke richting je op wilt met het programmeren en kun je een vervolgkeuze daarop afstemmen.
 
De vraag is welke HBO opleiding doe je eigenlijk? Sluit deze ook aan bij programmeren? Zo niet waarom kies je deze dan?
Wil je gaan programmeren als beroep of alleen als bijbaantje(bij bedrijven zijn deze er bijna niet, of tegen minimumloon voor hier en daar wat websites aanpassen), hiervoor zul je zelf opzoek moeten naar klanten en ben je zelf een bedrijf?

Ik volg een opleiding richting Accountancy. Ik vind het er niet bij aansluiten, maar ik ben enorm gefascineerd van computers sinds ik al klein was. Ik ben van plan om als ZZP'er aan de slag te gaan..

Welke programmeertalen adviseer jij mij en welke leermateriaal (online of boeken, als je boeken adviseert het liefst Engels, want programmeertaal is van oorsprong Engels plus mijn Engelse taal gaat erop vooruit)?
 
Wat dacht je van het switchen van studie. Programmeren leren is een full-time job en meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan