Programmeren met kladblok

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsBood

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
goedemiddag/avond mede programmeurs,

ik heb voor school en simpele opdracht gekregen, om iets te programmeren in Java zodat als je je naam invoert en op ''ok'' klikt, dat er dan een messagebox tevoorschijn komt waarin staat '' Hello <naam>" hieronder zal ik de code vermelden, maar als ik deze code in een kladblok document zet, en hem opsla als Hello.java ( om hem vervolgens te compile in cmd) ik sla hem ook op als '' alle bestanden'' maar telkens als ik hem probeer te compilen, krijg ik 1 of 2 errors, dit over het allerbovenste stuk tekst, in de code.
kan iemand mij vertellen, waarom het niet werkt? en kan iemand mij ook vertellen wat ik moet doen zodat het wel werkt. dat zou ik zeeeeeer op prijs stellen.

Mvg
Niels Bood

hieronder de code:

import javax.swing.*;
*
public class Hello {
public static void main(String[] arg) {
String name;
String message;
name = JOptionPane.showInputDialog("Wat is your name?");
message = "Hello " + name;
System.out.println(message);
System.exit(0);//vereist bij dialog boxen
}
}

Laatst bewerkt:
Heb je al andere bestanden op die pc (met die editor) gecompilt?
Ben je zeker dat je het als .java hebt opgeslagen en niet als .java.exe of iets dergelijks?

Het is mischien wel makelijk als je de errors even meedeelt...

ik heb al eerder, een Main.java gecompiled, en dit ging goed, hieronder wat ik heb gedaan en wat voor error ik kreeg:

c:\java\test>javac Hello.java ( dit type ik in om te compilen)

dit is de error die ik krijg in mijn cmd:

Hello.java:1: Package javax.swing not found in import.
import javax.swing.*;

Hello.java:2: Invalid character in input.
á
^
2 errors

c:\Java\test>

MVG
Niels Bood

Je hebt hier een 2e * staan:
Code:
import javax.swing.*;
*
Waar is die voor? want zo te zien kan die gewoon weg.

ik heb het nog een keer geprobeerd, nu zonder die 2e ster, dan comile ik hem weer, en dan krijg ik deze error in mn cmd:

Hello.java:1: Package javax.swing not found in import.
import javax.swing.*;

Hello.java:2: Invalid character in input
á
^
2 errors

dus het heeft met die Javax.swing te maken, alleen ik zou echt niet weten wat ik hiermee aanmoet

Laatst bewerkt:
Nou,

zou het niet
Code:
public static void main(String[] [I]args[/I])
moeten zijn >

nee, als ik dat stukje code verander, krijg ik nog steeds die 2 errors die hierbove vermeld staan, het gaat echt over dat eerste stukje tekst :S.

Als ik het tweede sterretje weglaat, compileert je programma hier wel goed. Welke versie van de jdk ("javac -version") heb je?
Zoek ook eens in de directory van je jdk naar de subdirectory "jre\lib". Hier moet een bestand rt.jar in staan. Open dat bestand eens (het is gewoon een zip bestand) en kijk of je daar de directory "javax" met de subdirectory "swing" tegenkomt.
Als dat zo is moet je eens proberen om je programma te compileren met de "-classpath" optie:
javac -classpath <het pad naar je jdk>\jre\lib Hello.java

Als ik het tweede sterretje weglaat, compileert je programma hier wel goed. Welke versie van de jdk ("javac -version") heb je?
Zoek ook eens in de directory van je jdk naar de subdirectory "jre\lib". Hier moet een bestand rt.jar in staan. Open dat bestand eens (het is gewoon een zip bestand) en kijk of je daar de directory "javax" met de subdirectory "swing" tegenkomt.
Als dat zo is moet je eens proberen om je programma te compileren met de "-classpath" optie:

ik heb dus geen idee hoe ik bij de subdirectory moet komen
maargoed ik heb jdk 1.1.8 maar voor dat compilen hadt ik van een klasgenoot een bat bestand gekregen die iets in mijn win32 map zette zodat ik kon compilen, alleen ik denk dat java het .Swing nog niet kent, als iemand me kan vertellen hoe ik dit stap voor stap kan instellen zou dat geweldig zijn.

mvg
Niels Bood

Bij het googlen op de eerste foutmelding kwam ik o.a. dit topic op een ander forum tegen. Daar staat dat je voor javax.swing minimaal jdk 1.2 nodig hebt. Dus ik zou je aanraden om een nieuwere versie van de jdk te installeren (de meest recente versie is 1.6).

XD TOCH gemakkelijk

goedemiddag/avond mede programmeurs,

ik heb voor school en simpele opdracht gekregen, om iets te programmeren in Java zodat als je je naam invoert en op ''ok'' klikt, dat er dan een messagebox tevoorschijn komt waarin staat '' Hello <naam>" hieronder zal ik de code vermelden, maar als ik deze code in een kladblok document zet, en hem opsla als Hello.java ( om hem vervolgens te compile in cmd) ik sla hem ook op als '' alle bestanden'' maar telkens als ik hem probeer te compilen, krijg ik 1 of 2 errors, dit over het allerbovenste stuk tekst, in de code.
kan iemand mij vertellen, waarom het niet werkt? en kan iemand mij ook vertellen wat ik moet doen zodat het wel werkt. dat zou ik zeeeeeer op prijs stellen.

Als er niets werkt slaag dan gewoon op als .vbs het = Virtual Basic

Mvg
Niels Bood

hieronder de code:

import javax.swing.*;
*
public class Hello {
public static void main(String[] arg) {
String name;
String message;
name = JOptionPane.showInputDialog("Wat is your name?");
message = "Hello " + name;
System.out.println(message);
System.exit(0);//vereist bij dialog boxen
}
}

Welkom op Helpmij.nl.:)

Topics van 2008 zijn niet actueel meer en mogen met rust gelaten worden.

Ik sluit deze nu.
slotje.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan