Programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Hopelijk is dit de goede sectie voor de volgende vraag:

Programmeer talen? Welke moet ik aan beginnen, er zijn er zoveel, maar ik had lijstje gemaakt van de opties die mij interressant leken. Ik zou namelijk gewoon om te beginnen kleine programma's willen maken zoals een eigen rekenmachine, of een eigen kladblok... Lekker simpel, maar daar wil ik gewoon mee beginnen.
Dus ik dacht aan:
  • C#
  • C++
  • vb.net
En nu de vragen:
  1. Wat zijn de verschillen? (Kan je met alle talen noem maar wat: dezelfde rekenmachine maken?)
  2. Wat is redelijk makkelijk te leren?
  3. Zijn er genoeg tutorials te vinden?
  4. Wordt het veel (genoeg) gebruikt zodat ik als ik wil later niet nog een andere taal hoef te leren?
  5. Welk programma heb ik nodig voor de door jou aanbevolen taal, en waar kan ik die downloaden?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Laatst bewerkt:
over het algemeen wordt er vaak begonnen met een extreem simpele taal (mirc of python) om de basisconcepten van variables en if/else onder de knie te krijgen, vaak begint men daarna aan een 'echte' taal als java.

het hangt een klein beetje af wat je wilt maken, wil je windows apps maken zijn de C talen prima, maar java draait overal en kan je ook in websites implementeren...
java is op zich niet de makkelijkste taal, maar wel erg functioneel, werkt op alle machines met java geïnstalleerd en is een zeer goede basis voor de C talen die je zelf al noemde.

ik raad je dus aan om aan java te beginnen.

1. over het algemeen kan je met welke taal wel ongeveer hetzelfde maken, het zal echter niet altijd met precies dezelfde code zijn.
2. alle talen zijn makkelijk te leren zolang je maar wilt en er voldoende tijd in steekt. uiteraard heb je simpelere talen, maar die zijn minder compleet. ik denk niet dat het veel uitmaakt welke taal sneller is.
3. zeker weten, je kunt er boeken over bestellen, of gewoon google: java beginner tutorial ofzo
4. het wordt erg veel gebruikt, je zult later misschien nog wel een andere taal willen leren, maar je hebt dan al een zeer grote basis voor talen als C++.

@3747
Ik bedankt je alvast voor je informatie. Even een puntje wat ik even niet snap: Is het voor mij nou handig om voor als ik iets voor windows wil maken de java taal te gaan leren? Java is toch (bijna altijd) voor internet apps?
En het antwoord op vraag 5?:P
i.i.g. ty

5. kan met netbeans (http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jdk-netbeans-jsp-142931.html) of bijvoorbeeld eclipse (http://www.eclipse.org/downloads/). ook heb je de jdk (https://cds.sun.com/is-bin/INTERSHO...ProductRef=jdk-6u23-oth-JPR@CDS-CDS_Developer) nodig.

tsja, het wordt idd vaak gebruikt voor internet apps. maar het belangrijkste is denk ik wel dat het een goede basis geeft voor alle andere programmeertalen. ik heb zowel op de hogeschool als universiteit gezeten en bij beide leerde ik wat java en vervolgens C++

je zou dus ook meteen aan c++ kunnen beginnen, maar ik denk dat java veel makkelijker te leren is en je een ruimere basis meegeeft

Meteen aan C++ beginnen? Dan maak je wel een enorme stap. Java is objectgeoriënteerd, en C++ in de verste verte niet. Dat betekend dat je bij Java een "sub" hebt voor een actie van een knop (bijv. in Visual Basic:
Code:
Private Sub Button1_click(parameters)
      'Hier de code wat uitgevoerd moet worden bij het klikken op de knop
End sub

Ik heb helaas totaal geen verstand van C++, maar ik weet wel dat dat toch wel één van de moeilijkste programeer talen is!

mr32 :cool:

Ahaa en welke van de 2programma's die je als eerst noemde (netbeans & eclispe) lijkt jou het beste/makkelijkste in gebruik? Waarom heb ik dat andere programma (jdk) nog nodig?

Ik denk dat je met Netbeans het meeste op internet kunt vinden, aangezien dat programma ontwikkeld is door de ontwikkelaars van Java :D. en de JDK heb je nodig voor Netbeans, anders kun je het om een één of andere manier niet gebruiken...

Aha ok! Nou dan ga ik dat eens downloaden! Is het ook eenvoudig in gebruik?

Het is even wennen, ik zou daarom ook vooral op de site van Java gaan kijken voor Tutorials, want daarmee leer je in een half uur het hele programma kennen. En als je het eenmaal kent, dan vind je het fantastisch en lekker werken!

Tip: Ik zou wel eerst de JDK downloaden en installeren, want Netbeans gaat daarover zeuren tijdens de installatie, en dan is het makkelijk als de JDK al geïnstalleerd is! :P

aha ok. Beide programma's zijn niet zo groot mag ik aanemen?

Edit: ennuh wat is de site van java precies met uitleg over dat programma?

Laatst bewerkt:
750mb voor Netbeans en JDK kan ik zo snel niet vinden. En waar ik die tutorial over Netbeans heb gevonden weet ik ook niet meer. Maar hier staan er wel een hele boel!

Veel succes!

750mb :shocked:, als het als programma maar niet al té groot is ;). Ik ga het zeker weten proberen!
Bedankt maar ik laat het forum nog even open. Als ik andere vragen over java dus heb dan zal ik ze zeker op DIT forum stellen!:thumb:

eclipse is kleiner en naar mijn mening makkelijker. java tuts vind je heel makkelijk door gewoon te googlen

Meteen aan C++ beginnen? Dan maak je wel een enorme stap. Java is objectgeoriënteerd, en C++ in de verste verte niet. Dat betekend dat je bij Java een "sub" hebt voor een actie van een knop (bijv. in Visual Basic:
Code:
Private Sub Button1_click(parameters)
      'Hier de code wat uitgevoerd moet worden bij het klikken op de knop
End sub

Ik heb helaas totaal geen verstand van C++, maar ik weet wel dat dat toch wel één van de moeilijkste programeer talen is!

Duidelijk dat je geen verstand van C++ hebt; het is namelijk wel degelijk object georienteerd. De ++ was de stap van klassiek programmeren naar object georienteerd programmeren. Over het algemeen geldt dat als je Java beheerst dat dan de stap naar C++ klein is en omgekeerd.
Java biedt de voordelen die 3747 al noemde.

Ron

Duidelijk nog nooit gehoord van Malbolge. Die wordt gezien als de moeilijkste programmeertaal die er is. Hij is dan ook specifiek ontworpen als de moeilijkste programeertaal ooit.

C++ is wel lastig, maar iig opgezet met het idee om bruikbaar te zijn, dus het is een kwestie van je er in verdiepen en dan moet je er wel uitkomen. Het is vooral inzet en doorzettingsvermogen die je nodig hebt.

Maar dudes, moet ik java hebben of javascript? voor tutorials bedoel ik dan he...

Ik ga dat netbeans wel proberen!

Edit: Net dat JDK gedownload, maar dat iets iets van Java Se development kit 6. Is dat wel goed?

Edit2: Welke netbeans moet ik hebben van deze site: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jdk-netbeans-jsp-142931.html ?
Die site kreeg ik eerder al van 3747, maar er staan er veel op, en boven aan staat: JDK with netbeans, heb ik dan dat apparte JDK installertje nog wel nodig?

Voor als julliie mij kunnen helpen:
Ik heb Windows 7 Ultimate 64bits!

Laatst bewerkt:
Hier is je eerste programmeerles:
Code:
Javascript != Java

Javascript is een programmeertaal die veel gebruikt wordt om webpagina's interactief te maken en webapplicaties te ontwikkelen. Als je op een smiley in de Helpmij-post-editor klikt, gebeurt er Javascript, en voila, een smiley :thumb::cool::);)

Java is een objectgeoriënteerde programmeertaal. Als je Runescape speelt, gebruik je Java.

Maar dudes, moet ik java hebben of javascript? voor tutorials bedoel ik dan he...

Ik ga dat netbeans wel proberen!

Edit: Net dat JDK gedownload, maar dat iets iets van Java Se development kit 6. Is dat wel goed?

Edit2: Welke netbeans moet ik hebben van deze site: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jdk-netbeans-jsp-142931.html ?
Die site kreeg ik eerder al van 3747, maar er staan er veel op, en boven aan staat: JDK with netbeans, heb ik dan dat apparte JDK installertje nog wel nodig?

Voor als julliie mij kunnen helpen:
Ik heb Windows 7 Ultimate 64bits!

Ik zou de netbeens met JDK namen, want dan hoef je de JDK (Java Development Kit, die heb je nodig om je Java te compileren naar een bruikbaar programma) niet appart te downloaden en heb je sowieso de goede te pakken.

Netbeans hoeft overigens niet 750MB te zijn, je kan ook alleen een Netbeans downloaden die alleen geschikt is voor Java. De Netbeans voor alleen Java is 214mb.

Zelf gebruik ik Eclipse (Download link), omdat die kleiner is (99mb) en geen installatie vergt dus kan hem op een USB stick zetten zodat ik op iedere PC, waar JDK (Link naar JDK 6) opstaat, kan verder werken.

Ik heb lange tijd met Netbeans gewerkt, maar vond het zelf wat traag worden na verloop van tijd. Dit kwam mede doordat ik veel projecten in het programma had staan. Bij Eclipse (Weet niet hoe dat ook alweer zat bij Netbeans) kan je tijdens het opstarten een "Workspace" kiezen. Hierdoor kan je verschillende workspaces maken om dingen te proberen. Dus je kan dan per project die je gaat doen, om bijv. iets te leren, een workspace maken. Als je een nieuwe project doet, maak je gewoon een nieuwe aan. Blijft hij ook lekker snel van! :D

Edit: Eclipse is er ook in een 64bit variant!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan