Programmering visual basic, radiobutton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

[CPP]If CheckBox1.Checked Then[/CPP]
is exact hetzelfde als
[CPP]If CheckBox1.Checked = True Then[/CPP]

Dus als je het andersom wil laten werken, dan doe je het zo:
[CPP]If CheckBox1.Checked = False Then[/CPP]

Of je kan het ook zo doen:
[CPP]If Not CheckBox1.Checked Then[/CPP]

MartinJM

Ja, ziet er wel handig uit, bedankt voor de verdere info. Nog een allerlaatste vraag, als je een radiobutton erinsteekt ipv de checkbutton ?
Ik heb dit: If not rbtradiobutton1.checked then ...

Denk dat dit klopt ? Maar bij de radiobutton kan je maar 1 keer klikken en dan kan je het nietmeer deactiveren, hoe los je zoiets dan op ? :P

Bedankt Martin!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Een radiobutton werkt iets anders. Een radiobutton is namelijk nooit 'alleen'. Je hebt er altijd twee of meer van nodig, waarvan er dan maar een x aantal aangekruist kunnen worden.

Als voorbeeld:
Je hebt 2 situaties:
1. Je hebt een vragenlijst waarbij het geslacht geselecteerd moet worden
2. Je hebt een vragenlijst waarbij hobby's geselecteerd moeten worden

Bij voorbeeld 1 gebruik je radiobuttons die met elkaar gelinkt zijn. Normaal gesproken ben je namelijk een man of een vrouw, maar niet beide.
Bij voorbeeld 2 gebruik je checkboxen. Je kan namelijk meerdere hobby's hebben. Als je van computers houdt, kan je ook nog van auto's houden.

Als je dus meerdere dingen moet kunnen selecteren, gebruik je checkboxen. Als je tussen een paar opties er een moet kiezen, gebruik je radiobuttons.

MartinJM

[edit]
Een radiobutton 'uncheckt' ook automatisch als de volgende aangeklikt wordt.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Bedankt, het is dan ook op dezelfde manier hoe je die checkbox hebt gedaan ? Maar dan gewoon de radiobutton.

Laatst bewerkt door een moderator:
@CrazySoccer Na mijn opmerking om niet onnodig te quoten, wederom twee onnodige quotes. Ik adviseer je om mijn aanbevelingen ter harte te nemen anders ben ik genoodzaakt andere maatregelen te nemen.

Hoi,

@CrazySoccer: Ja, klopt, maar op dat moment kan je dus maar 1 dag uitsluiten. En je moet nog een extra radiobutton hebben zodat alle andere niet meer geselecteerd zijn.

MartinJM

@huijb, ja, lees het net pas, zal nietmeer gebeuren.

@ martinJM, bedankt, het is nu helemaal gelukt. Hopen dat ik ook goeie punten behaal op mijn examen volgende week woensdag!

Alvast bedankt voor je help!
Kan slotje op

Hoi,

Geen probleem!

Op Helpmij.nl werken we niet met slotjes als een vraag is opgelost. Als de vraag is opgelost, drukken we op 'vraag opgelost' in de eerste post, wat voldoende is om aan te geven dat de vraag opgelost is. :)

Succes met je examen! :thumb:

MartinJM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan