• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Project leerlingenvolgsysteem voor Lichamelijke Opvoeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkmenace

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste forumleden

Ik ben al een tijdje aan het proberen om een leerlingenvolgsysteem op te zetten specifiek voor het vak Lichamelijke Opvoeding. Concreet zou het de bedoeling zijn om alle prestaties te digitaliseren en bij te houden. Daarvoor heb ik zelf een persoonlijke file voor de leerkracht, digitale puntenboek 15-16 - Steven, maar deze is gelinkt aan een ander bestand, namelijk de naam van de leerling, waarbij per sport ook nog eens alles bijgehouden wordt. In dit voorbeeld is de naam van de leerling Willems Sen.

Nu bots ik op een paar probleempjes, want ik zou graag willen dat alles zo automatisch mogelijk gaat en dit niet alleen met de focus op dit huidige schooljaar, maar ook in de toekomstige schooljaren.

Voorlopig heb ik 2 modules uitgewerkt, namelijk de module fittesten en de module atletiek. Deze staan zowel bij het bestand Willems Sen als in mijn puntenboek als tabblad.

Nu bots ik op enkele problemen, waarbij jullie hopelijk mij een stuk op weg kunnen helpen.

Mijn digitale puntenboeken gaan elk schooljaar van naam veranderen. Nu is het digitale puntenboek 15-16 - Steven, maar volgend jaar wordt dit digitale puntenboek 16-17 - Steven. Ook zijn er op onze school 6 leerkrachten die dit willen gebruiken, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden als je bijvoorbeeld wil linken met de functie vert.zoeken.

De leerlingenfile (Willems Sen wordt 1 keer aangemaakt en hier zouden de prestaties van elk schooljaar moeten opgenomen worden, maar moet dus afhankelijk van het schooljaar linken aan het juiste puntenboek.

MODULE FITTESTEN:

Dit is een fitheidstest waarbij elke leerling 3 keer op een jaar getest wordt op verschillende fitheidstesten en dit op verschillende domeinen. Ze krijgen dit elk schooljaar 3 keer voor de kiezen. 1A staat dus voor de eerste test in het 1e jaar. 6B staat voor de 2e test in het 6e middelbaar, enz...
Mijn vraag is nu of er een formule bestaat die rekening houdt in welk schooljaar een leerling zit, om dan de prestaties van de fittesten van mijn puntenboek in de juiste kolom invult in de leerlingenfile. Als het op één of andere manier kan, zou ik graag hebben dat er ook nog een macro aan te pas komt die de waardes kopieert en als waardes plakt, zodat er geen externe verwijzing meer is. Ik zou namelijk graag hebben dat de leerlingen via de web app dit bestand kunnen consulteren.

Het tabblad fittesten overzicht maakt de link met mijn digitaal puntenboek, maar de puntenberekening gebeurt in het tabblad fittesten evolutie. Ik heb bij tabblad fittesten overzicht ook een totaalpunt opgenomen en die zou dan weer naar mijn puntenboek moeten gekopieerd worden, want in mijn puntenboek is geen berekening van de punten opgenomen.

MODULE ATLETIEK:

Hier is het iets makkelijker al komt hier ook een probleem omdat ik met een evolutiepunt wil werken voor de looptesten. De coopertest staat bijvoorbeeld op 5 punten voor prestatie en 5 punten op evolutie. Mijn puntenboekfile moet dus gaan controleren in de leerlingenfile welke prestatie hij vorig schooljaar had en als hij dit jaar verbeterd is, krijgt hij 5/5 voor evolutie.

Nog een probleem wat ik soms tegenkom, is dat ik bij de leerlingenfile in het eerste tabblad in cel A1 de naam van de leerling automatisch wil doen verschijnen. Op internet heb ik daar een handige formule voor gevonden. Alleen verspringt die als ik een ander bestand ook opendoe, omdat hij dan de naam van dat nieuw geopende bestand aanneemt, waardoor bepaalde vert.zoekenfuncties in de soep draaien.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik heb de indruk dat ik met mijn beperkte kennis van Excel iets te ambitieus ben om dit project goed te krijgen. Ik hoop dat iemand tips heeft en zich door deze boterham aan tekst ziet te worstelen! :-)

Alvast een dikke merci voor alle tips!!!

Vriendelijke groeten

Bekijk bijlage Willems Sen.xlsxBekijk bijlage Digitale puntenboek 15-16 - STEVEN.xlsx

Gebruik in je formule in plaats van CEL("Bestandsnaam")
=CEL("FileName";A2)

Als je een bestand wil opslaan met een nieuwe naam, dan dien je ALLE bestanden te openen die naar dat bestand verwijzen en dan het "moederbestand" via opslaan als op te slaan. Dan worden alle koppelingen in de volgbestanden automatisch omgelegd. Je moet dan wel alle Leerling bestanden ook nog opslaan (als).

Je hebt er al heel wat energie ingestopt..... heb zelf iets te weinig ervaring om het zo complex van alle leerlingen met de gewenste voorwaarden voor elkaar te krijgen.
In een database lijkt met dat veel simpeler, want die draait zijn hand niet om voor zulke data en met de juiste query kun je elk rapport genereren en heb je daarvoor geen aparte database voor nodig. Wel de security goed regelen zodat niet iedereen overal gaat snuffelen.
Maar das natuurlijk wel een flinke stap... eerst maar afwachten of er goede oplossingen komen.

Beste André

Ik heb er inderdaad al veel energie in gestopt en het begint goed te komen, maar nu inderdaad maar hopen dat er nog oplossingen komen.

Jij bedoelt een database in Access? Ik heb dat blijkbaar zelfs niet in mijn Office pakket zitten en daar ken ik nu eens niets van, maar ik kan het natuurlijk altijd proberen leren...

Bedankt alleszins voor je reactie!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan