• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

provincie zoeken bij postcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huigie

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
Weet iemand hoe kun je in excel (of evtl Access) bij een lijst postcodes een kolom zet waarin de provincie gezocht wordt?

Beste Danny,

dank voor je berichtje. Ik was zelf het internet ook al af geweest op mogelijk oplossingen, maar kom daar niet uit. Kom daar wel een logische overzicht tegen, maar dan geschikt voor
een ander programma:

http://www.tekstotaal.com/c.fmp.provincies.pcode.nl.html

Dat ziet er logisch uit, maar weet dan niet hoe daarmee verder. Kijk nu per postcode aan de hand van deze link na, in welke provincie die valt, maar ik moet zo meer dan 4000 adressen door, dus vandaar dat ik hoop dat iemand een foefje weet.

Groetjes,
Jacqueline

Beste javries ;)

Heb een bestandje gemaakt aan de hand van de site die Wildboy doorgestuurd heeft.

Met de functie "VERT.ZOEKEN "kan je de provincie vinden.
Spijtig genoeg staan er ook letters achter jullie postcodes,dat niet het geval is in België.

Heb dan geprobeerd om de eerste vier cijfers eruit te halen met de functie "LINKS"
Maar bij VERT.ZOEKEN geeft hij dan een foutmelding, misschien weet iemand hier raad op ? :thumb:

Groetjes Danny :D

Bijlagen

De gegevens die Wildboy gevonden heeft zijn wat te grof qua indeling, als je de gegevens vanuit mijn bovenstaande link bekijkt die blijkbaar aan de hand van tpg is vastgesteld, dan lopen de nummers niet altijd logisch door.

Jacqueline

Beste javries ;)

Is dit een reacties op Wildboy zijn antwoord of op die van mij.

Je hebt het bestandje nog niet eens geopend :eek:

Beste javries ;)

Als de topic naar uw wensen is beantwoord, gelieve deze op opgelost te zetten rechts onderaan. :thumb:

Top zeg.... Hier was ik ook naar opzoek. Even een kleine tip als je de letters van de postcodes niet uit de formules kunt krijgen.

Kopieer de gehele kolom indien je ook de volledige postcode wilt behouden. Vervolgens de gehelde kolom selecteren en de optie replace gebruiken uit het edit menu. Je kunt de letters dan vervangen voor niets. Beetje omslagtig, maar als het veld iets complexer is dan een postcode is het misschien wel een handige tip.

Greetz,

T

Radesj,

Inderdaad en als ik er weer iemand anders mee kan helpen, stuur ik hem. BTW, je naam staat er nog steeds in: ere wie ere toekomt.:thumb:

Hahaha... Das ook een manier om mijn naam te schrijven/typen.
Thanks m8 ;) :thumb:

Nu even zien of de vraagsteller er ook iets mee kan. Het zijn veel gegevens, maar nu moet hij/zij leren om deze eruit te filteren.

Jacqueline,

Sorry, nu werkt deze link wel.

Gaat het alleen maar om de postcode of ook om de letters. Ik kan namelijk wel even een tooltje schrijven in VB die dat voor je doet, dan heb je verder niets te maken met Excel.

Gaat het alleen maar om de postcode of ook om de letters. Ik kan namelijk wel even een tooltje schrijven in VB die dat voor je doet, dan heb je verder niets te maken met Excel.

in mijn database staan de postcodes met de letters erbij, maar het mag wat mij betreft zonder. Ik wil uiteindelijk voor invoer Act! de provincie bij de postcode zoeken. Daar voor ben ik al erg geholpen als ik in een excel bestandje de cijfers ik kan tikken en de provincie verschijnt. Volgens mij zijn er geen oplossingen om bij invoer van de postcode in Act! automatisch de provincie er bij te laten verschijnen, dus dat zal een handmatige handeling blijven. Hoe ik die dan doe is dan niet zo belangrijk, meer wel de snelheid waarmee. Nu doe ik het tijdelijk met Google/maps, daar tik ik de postcode of plaats en enter, daarna hou ik de muis er weer boven, dan verschijnt de provincie. Dat is vrij omslachtig en kost vrijveel tijd.
Verder heb ik al behoorlijk wat plaatsnamen verzameld met daarachter de provincie. Met vertikaal zoeken in excel kan ik deze ook al aardig gebruiken, maar dan moet ik wel de plaatsnaam volledig schrijven.

Als je iets slims weet, dan zou ik je erg dankbaar zijn.

Jacqueline

Hmmm ik kan je niet een PB zenden......
Tegen een kleine vergoeding schrijf ik binnen een zeer beperkte periode een tooltje die dit voor je doet inclusief volledige database ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan