PS2 leest enkel cd's

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter54321

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Hallo,

Mijn playstation 2 heeft al een tijdje het probleem dat hij alleen maar cd's leest dus geen dvd's.
Ik heb twee spelletjes met een paarse achterkant ik veronderstel dat dat cd's zijn.
Deze spelletjes zijn age of empires II en red baron.
Dvd spelletjes leest hij ook niet.
Zoals need for speed most wanted.
Ik heb ook al de zelfdiagnose toegepast.
In de playstation zit ook geen stof.
Is nu de lens vuil?
Is ze stuk( ik veronderstel van niet want hij leest cd's)?
Zijn de instellingen verkeerd?
Staat de kinderbeveiliging aan?
Wat ik wel opmerk is dat hij precies wel weet dat er een dvd inzit want als ik er een insteek duurt het langer voor naar het browsermenu te gaan dan als er geen insteekt.
Hij gaat altijd naar het browsermenu.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt

heb je je cd's,dvd's bekeken ? vingerafdrukken,krassen ?

welk model is je ps2 ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb er dvd's ingestoken met geen enkele kras zelfs niet de kleinste kras en hij leest nog niets.

Het modelnummer is:

SCPH-70004

laser dood idd

jup, die laser is inderdaad defect , als ie nog binnen garantie is , even binnen gooien anders op ebay een spare part zoeken

Oplossing: lens reinigen

Het kan zijn dat je lens wat vuil is.

Instructies om je lens te cleanen: http://www.mastaline.com/?pagina=forum/topic&id=379057&p=2

Je hebt 3 mogelijkheden:
1. Een lens cleaner cd kopen
2. Openschroeven en uitkuisen (! Let op: garantie vervalt nadat je het toestel hebt geopent + lens kan kapot gaan als je het verkeerd doet).
3. Naar een computerwinkel brengen (duurder).

Hopelijk werkt het nu :thumb:

De lens is gecleaned maar kunnen jullie me dan uitleggen waarom dat de lens kapot is terwijl hij sommige schijven wel leest?
Kan dit dan worden opgelost met een clean disc?
Ik heb ooit wel eens de zelfdiagnose opgezet en toen werkte het wel maar nu niet.

Laatst bewerkt:
jup, die laser is inderdaad defect , als ie nog binnen garantie is , even binnen gooien anders op ebay een spare part zoeken

Hoe kom je daar nu bij? Als de topicstarter zegt dat het een paarse onderkant is, dan zijn het gejatte/gekopieerde cd's/dvd's.

Interessanter is te vernemen of ook originele (film-)dvd's niet worden gelezen. Worden die wel gelezen, dan ligt het probleem m.i. bij
1. De manier van schrijven van de cd's/dvd's
2. Het niet (correct) omgebouwd zijn van de Playstation.

Tijs.

Originele dvd's worden ook niet gelezen en de ps2 is niet omgebouwd.
Hebben jullie nog andere suggesties?

Laatst bewerkt:
Originele dvd's worden ook niet gelezen en de ps2 is niet omgebouwd.
Hebben jullie nog andere suggesties?

Als je de lens al had schoongemaakt, en het hielp niet, dan zou ik inderdaad op zoek gaan naar een vervangende lens. DVD's hebben een veel grotere dichtheid dan CD's, dus als schoonmaken niet helpt, dan lijkt het erop dat de lens nu niet meer correct staat t.o.v. het oppervlak van de CD/DVD of de electronica werkt niet goed (meer).
Als ik ervan uit mag gaan dat je voorzichtig te werk bent gegaan bij het schoonmaken, dan zal een vervangende lens kunnen helpen. Heb je mogelijkerwijs de hoek van de lens (iets) veranderd, dan weet ik niet zeker of een vervangende lens daarmee ook niet in de verkeerde hoek gaat 'lezen'.

Verder heb ik geen suggesties meer over.

Tijs.

Voordeel van een clean cd is dat het apparaat niet open hoeft, dus misschien voor later gebruik ook de moeite waard. En als je hem dan toch gekocht hebt, dan kun je natuurlijk hem ook nog op je huidige lens loslaten, alhoewel ik daar zelf niets van verwacht omdat je hem 'handmatig' ook al schoongemaakt had.

Tijs.

Ok toch bedankt voor alle hulp.
Maar toch zou ik wat meer uilteg willen over hoe het komt dat hij geen dvd's afspeelt maar wel cd's?

Zoals gezegd kan de leeslens een beetje 'uit het lood' zijn.

Verdere verklaring heb ik niet. Misschien iemand anders hier op het forum wel.

Tijs.

En...wat betekent uit het lood zijn?
Ik weet niet dat dit van belang is maar ik ben wel alleen maar met een wattenstaafje over dat oogje geweest.
Verder heb ik niets meer aan de PS2 gedaan.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het in de Slimeline PS2 zit, maar de "dikke" uirvoering heeft een wieltje om de lens/laser mee af te stellen. Hier kan je de "slee" waarover de lens/laser glijd, dicht of verder weg van de cd/dvd zetten.

Uit een andere topic in deze sectie;
Mocht het schoonmaken van de laser niet helpen, dan kun je het volgende proberen.

Als je de Playstation open hebt en je hebt ook de boven gedeelte van de dvd speler eraf, dan zie je een gekarlteld wieltje. Hiermee kun je de laser slede hoger en lager zetten. Met andere woorden de laser komt dichter of verder van de dvd.
markeer eerst de stand hoe deze nu staat!!! Je kunt dan altijd terug zo als het was.

Nu is het afstellen een nauwkeurig werkje en moet je steeds testen of het werkt. Het liefst een aantal spellen proberen. Als je de stand 1 of 2 tandjes hebt veranderd, het boven gedeelte erop doen en de playstation opstarten met een spel.

Zelf hou ik alles aangesloten, behalve de stroom, als ik ga afstellen. Het boven gedeelte van de dvd speler druk ik langs de randen even vast met de hand. Anders moet je iedere keer de schroefjes in en uit draaien, wat niet echt bevoordelijk is voor het schroefdraad in het plastic.

Nogmaals ik weet niet of de Slimline ook deze mogenlijkheid heeft.

Bij de slimline kan dit niet.
Nu is hij opnieuw bezig met zelfdiagnose want de vorige keer had ik het maar 30min laten draaien.
Nu ga ik het 1u en 40min laten draaien is dit niet beter en was het de vorige keer niet te kort?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan