PS3 beter met DVI of met HDMI?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Dit weekend om uit te proberen de Playstation 3 op de DVI-ingang van onze Samsung 2232 BW (22 inch LCD) monitor aangesloten. Dus met een HDMI naar DVI-kabel. De Playstation gaf 1080i aan als voorkeur. Prachtig beeld! Het geluid geregeld via een stereo speakerset. Prima!
Maar dit is dus de monitor van onze PC...

Voor het beste of scherpste beeld:

Als ik voor de Playstation 3 speciaal een scherm ga kopen, is het dan beter een HD-ready TV (met een HDMI-aansluiting natuurlijk) te kopen van bijv. 22 inch. Of is het beter een vergelijkbaar scherm als de Samsung (met DVI-aansluiting) te kopen? Ik heb begrepen dat Full-HD bij zulke kleine schermen geen winst oplevert.

Het is beter om dan meteen een Full HD tv te nemen. De Playstation 3 ondersteund dat. HD ready is net een stapje lager.

Investeer inderdaad geld in een Full HD, het verschil zie je duidelijk, de kosten daarnaast zijn ook niet schrikbarend hoog meer.

Het gaat om een klein scherm, speciaal voor de PS3, op de slaapkamer van mijn zoon... Full-HD is toch een stuk duurder en levert bij een dergelijk klein scherm niet veel meer op toch?

Maar mijn vraag ging eigenlijk niet over Full-HD in vergelijking met HD-ready, maar over HD-ready in vergelijking met een DVI aangesloten LCD (PC)monitor.

In de proef-opstelling leverde de Samsung met de PS3 dus 1080 interfaced. Is een HD-ready televisie met 720p dan een betere keuze? (bij een scherm van 22 inch en een kijkafstand van 1 1/2 meter)

In een artikel las ik dat bij een scherm onder de 42 inch, 1080p door het menselijk oog niet te onderscheiden is van 1080i. Of "zelfs niet van 720p".

Die laatste opmerking bracht mij dus bij mijn vraag.

Groet, Dick

Hoi,

bij een hd-ready geeft de PS3 ook een melding dat hij 1080i aankan.
Ik heb mijn PS3 eerst op een Samsung hd-ready lcd gehad, dus dat maakt geen verschil. Persoonlijk zou ik toch proberen alles via HDMI te doen, omdat dit nu eenmaal de (voorlopige) toekomst is, maar als je nog een scherm hebt staan met DVI, niet moeilijk doen en het zo houden.

gr. Greg

Dus HD-ready leidt niet tot 720p bij een Playstation 3?

En 720p is niet scherper/beter/mooier dan 1080i?

Want dat maakt de keuze een stuk makkelijker. Koop je een tv of koop je alleen een scherm...

Op mijn Samsung hd ready gaf de PS3 een resolutiemogelijkheid van 1080i aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil op een hd ready of full hd duidelijk kan zien. Maar als je dit verschil niet kent, zie je het niet (volg je de redenatie nog?)
Als je de keus tussen louter een scherm of tv, dan ga ik alsnog voor een TV, dan ben je alsnog op de toekomst voorbereid. Aan de andere kant, ik ga papa worden, en ons kind (daar hebben we het al over gehad) zal geen tv op de kamer krijgen, evenals internet op de eigen kamer tot de 12e levensjaar geen optie is. Ik ben nuchter genoeg om te zeggen dat ik dit nu heel stoer kan zeggen, maar dat de toekomst zal leren.

Kortom, om een heel lang verhaal kort te maken:
Als je full hd en hd ready beide hebt zie je het verschil tussen beide heel goed, maar als je full hd niet kent mis je het niet. Keus tussen tv en scherm... tv, kan je net wat meer mee (tv past namelijk ook een gewone pc op).

Groet Greg

Bedankt voor je reactie!

Uhhh... ik ben wel benieuwd of je het twintig jaar volhoudt, dat van die "geen tv" op hun slaapkamer... De oudste hier is 19. In de kleuter en basisschooltijd hadden mijn kinderen ook geen tv op hun kamer. Maar later toch wel ;)

En wat voor soort scherm levert nou 720p met een PS3? O is dat een onzinnige vraag?

En verder gezocht over de PS3 en 720p en 1080i.

Op forum "gamingonly" info van Marley:

De PS3 zet (sinds de laatste firmware update in maart 2007) 1080i boven 720p.

http://www.gamingonly.nl/forum/showthread.php?t=4230

Van dit forum nog even op een rijtje:

720P
720p is een minimum standaard videosignaal voor HD televisies. Het beeld is hierbij opgebouwd uit 720 vertikale lijnen met 1.280 beeldpunten per lijn. Dit signaal heeft een beeldkwaliteit dat 2 maal scherper dan het standaard tv signaal. De ‘p’ staat voor ‘progressive’. De nederlandse vertaling hiervoor is ‘volledige beeldtechniek’ wat inhoudt in dat per beeldwissel alle lijnen van het scherm benut worden

1080i
1080i is een standaard video signaal voor HD televisies. Het beeld is hierbij opgebouwd uit 1080 vertikale lijnen met 1920 beeldpunten per lijn.

De ‘i’ staat voor interlaced, dit wil zeggen dat deze standaard gebruik maakt van de ‘halve beeldtechniek.’ De vertikale beeldlijnen worden per beeldwissel steeds om en om benut. Dus hoewel 1080i meer beeldlijnen bezit, benut deze effectief per beeldwissel de helft van de pixels op de beeldlijn. Om die reden is het verschil tussen 1080i en 720p niet bijzonder groot. Verschil is wel dat de halve beeldtechniek (interlaced) twee maal minder bandbreedte inneemt dan de volledige beeldtechniek (progressive scan).

1080P
Dit is kwalitatief het hoogst beschikbare video signaal voor HD televisies. Net als bij 1080i is het beeld opgebouwd uit 1080 vertikale lijnen en 1920 horizontale lijnen. Maar het verschil zit in de “p” wat de afkorting is voor ‘progressive scan’. De Nederlandse vertaling hiervoor is ‘volledige beeldtechniek’ wat inhoudt dat per beeldwissel alle lijnen van het scherm benut worden, en er een optimale gebruik wordt gemaakt van de pixels. 1080p wordt door de leveranciers van HDTV’s ook wel “Full High Definition”, “Full-HD” of “True High Definition” genoemd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan