psp7

Status
Niet open voor verdere reacties.

mitchell

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2000
Berichten
931
Vraag:

ik gebruik psp7

Het volgende probleem: wil een tekst over een andere tekst plaatsen m.a.w. de teksen moeten door elkaar lopen.

Wie kan mij dit uitleggen.

Dit heb ik gedaan
1 optie voor gereedschappen
2 tekst knippen
3 plakken als nieuwe laag

problemen die ontstaan.
- er is maar 1 tekst leesbaar
- krijg kleur verschillen
 
Beetje experimenteren. Je kunt dit het best met lagen doen. Daarvan kun je de transparantie instellen.
Maak een nieuwe afbeelding.
Klik op Layers > New Raster Layer > OK.
Zet je eerste tekst op die laag.
Maak op dezelfde manier een tweede laag en zet daar je tweede tekst op.
Met de Mover Tool (kruisje met vier pijltjes) kun je beide teksten verschuiven tot ze de goede positie t.o.v. elkaar hebben.
Met de schuifregelaartjes in het Layer Palette regel je de transparantie - zie bijlage; in dit voorbeeld is de blauwe tekst 50% transparant gemaakt.
Door in het Layer Palette op het pijltje rechts te klikken klapt het Blend Mode-menu uit, wat je in het screenshot ook ziet, en krijg je nog meer opties om lagen in elkaar over te laten lopen.
Gewoon al die opties eens aanvinken en kijken wat het resultaat is. Vaak heel verrassend. :)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie
ik heb een nwe raster gemaakt, alleen schrijf je .......zet de tekst op die laag

of ik doe iets niet goed of ..............

dit is wat heb gedaan
bij lagen nwe rasterlaag
je ziet dan in een schermpje laag 1 en daaronder achtergrond.

waar moet ik deze tekts dan plaatsen!
 
Het is me niet helemaal duidelijk of je al een afbeelding hebt met een tekst en daar een nieuwe tekst overheen wilt zetten of dat je een hele nieuwe afbeelding met twee teksten wilt maken.
In het eerste geval open je de afbeelding in PSP. Dit is nu je achtergrond waarop je de nieuwe laag met tekst gaat maken.
In het tweede geval moet je eerst een nieuwe afbeelding maken via Bestand > Nieuw.
Geef in het venster de afmetingen en de achtergrondkleur van de nieuwe afbeelding op en klik op OK.
Je kunt dit beschouwen als een leeg vel papier.
Nu maak je een nieuwe laag - Lagen > Nieuwe Rasterlaag > OK.
Die laag moet je je voorstellen als een volkomen doorzichtig vel plastic dat over het vel papier of je bestaande afbeelding ligt.
Vervolgens klik je op het Tekstgereedschap (icoontje met hoofdletter A). Klik dan ergens midden in de afbeelding. Er verschijnt een venster waarin je allerlei eigenschappen voor de tekst kunt instellen - kleur van rand, kleur van vulling, lettergrootte, lettertype etc.
Zorg dat onderaan Zwevende Selectie en Antialias zijn aangevinkt - die laatste optie zorgt voor vloeiende randen van je letters.
Typ de tekst in het venster en klik op OK.
De tekst staat nu - geselecteerd - in je afbeelding (het lijkt of er een kolonne mieren omheen loopt). Klik in het menu Selecties op Niets Selecteren. De tekst staat nu op de eerste laag en de mieren zijn verdwenen. Met de Mover Tool kun je die laag nog steeds verplaatsen.
Wanneer je nu het Lagen Palet (dat "schermpje") opent en de muisaanwijzer op Laag 1 zet, zul je een kleine afbeelding van de tekst zien op een geblokte achtergrond; dat geeft aan dat er alleen tekst op die laag staat en dat de rest doorzichtig is - zie bijlage.
Onthoud dat je je zo'n laag moet voorstellen als een doorzichtig vel plastic.
Nu maak je eventueel weer een nieuwe laag en zet je daar je tweede tekst op.
Volg verder gewoon de aanwijzingen uit mijn vorige bericht om de transparantie van de lagen te regelen.
Als alles helemaal naar wens is klik je in het menu Lagen op Samenvoegen en voeg je alle lagen samen tot één enkele laag.
Tenslotte sla je het geheel via Bestand > Opslaan als op in het gewenste bestandsformaat, bijvoorbeeld JPG.
Klik dan in het venster Opslaan als op de de knop Opties en stel de compressiefactor ergens tussen 20 en 50 in. Hoe hoger die waarde is des te kleiner wordt het uiteindelijke bestand. Met het kleiner worden van het bestand neemt echter ook de kwaliteit van de afbeelding af. Kwestie van uitproberen.

Kijk trouwens ook eens hier voor een heldere uitleg van de basishandelingen in PSP.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie

Misschien ben ik inderdaad niet zo duidelijk geweest.

Hier is de situatie!

Ik heb een document gesand daarin wil ik bestaande tekst verplaatsen. De tekst die ik wil verplaatsen is geschreven en deze wil ik dan ook verplaatsen en over een getypte tekst plaatsen.
M.a.w. de geschreven tekst moet boven op de getypte tekst geplaatst worden. Daarbij moet de getypte tekst wel leesbaar blijven.

Ik hoop dat nu wat duidelijker over kom!
 
Ik begrijp de bedoeling.:)
Ook dat is niet zo moeilijk. Voorwaarde is wél dat de getypte tekst ook een afbeelding is en geen Word-document o.i.d.
Open beide afbeeldingen in PSP.
Kies het gereedschap Toverstaf - zie bijlage.
Zet in Opties voor gereedschap de Tolerantie op 10 en Doezelen (Feather) op 0.
Klik nu met Shift ingedrukt één voor één op de letters van de tekst die je wilt kopiëren, tot alle letters geselecteerd zijn.
Klik vervolgens in het menu Bewerken op Kopiëren.
Klik dan in de titelbalk van de afbeelding met getypte tekst om deze actief te maken.
Klik in het menu Bewerken op Plakken als nieuwe laag.
Verschuif de tekst eventueel nog met het gereedschap Verplaatsing (Mover Tool) tot hij op de goede plek staat.
Open tenslotte het Lagen Palet en regel de transparantie van de letters tot je het gewenste resultaat hebt.


Guus.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je snelle reactie

Ik weet niet wat je bedoeld met .........getypte tekst ook een afbeelding is.......

De ene tekst is geschreven en de andere is getypt, ik denk dat de tekst getypt is in word!!

Verder schrijf je open beide afbeeldingen.............

moet ik het bestand 2x openen!
 
Ik had het even verkeerd begrepen. Je wilt dus een geschreven tekst, die in DEZELFDE afbeelding staat als de getypte tekst, over die getypte tekst heen zetten.
Dat gaat eigenlijk op dezelfde manier als ik in mijn vorige bericht beschrijf, maar in dit geval hoef je inderdaad alleen maar die ene afbeelding te openen.
Je selecteert de letters van de geschreven tekst met de Toverstaf, zoals beschreven in mijn vorige bericht en kopiëert de selectie.
Dan plak je de gekopiëerde tekst als nieuwe laag in dezelfde afbeelding (Bewerken > Plakken > Als nieuwe laag).
Vervolgens schuif je hem met het Verplaatsgereedschap naar de juiste plek en stel je de transparantie in met de schuifregelaar in het Lagen Palet, waardoor de onderstaande getypte tekst leesbaar blijft.
Daarna voeg je de lagen samen en sla je het geheel op.
Wil je dat de originele geschreven tekst verdwijnt van de plek vanwaar je hem gekopiëerd hebt, laat me dat dan nog even weten; daar is uiteraard ook een methode voor. :)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je e-mail gelezen, maar ik heb geen idee met wat voor document/afbeelding je bezig bent.
Kun je een afbeelding ervan als bijlage met je volgende bericht meesturen? (Onder het berichtvenster waar je je antwoord typt op de knop Bladeren klikken en het bestand selecteren - bijlage mag niet groter zijn dan 100 kB.)
Vertel er ook even bij wat je nu precies wilt doen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mitchell,

Zou je verder gewoon op het forum willen reageren, anders wordt het een beetje verwarrend - ook voor anderen die dit lezen.
Als je (baseball)certificaten wilt maken is PSP daar niet het aangewezen programma voor. Het zou wel kunnen, maar uit je vorige vragen en antwoorden maak ik op dat je het programma daarvoor nog lang niet voldoende beheerst.
Ik denk dat jij meer hebt aan een programma als dit.
Dat is maar een voorbeeld. Zoek met Google op Certificate Maker en je vindt er een heleboel - ook gratis.
Kijk hier maar eens.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan