PSU/Moederbord controleren op werking

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barros

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2009
Ik wil graag te weten komen of mijn moederbord of PSU (of CPU) kapot is, omdat mijn computer niet meer opstart (Dit is wat er nu gebeurd:

[video=youtube;Dx_MWk_1XU8]https://www.youtube.com/watch?v=Dx_MWk_1XU8[/video]

). Na het lezen van vele reacties op internet op vergelijkbare situaties, ben ik op de volgende manieren gekomen:

Huidige moederbord vervangen met een goedkope werkende moederbord
Mijn vraag is dan: Moet ik alle componenten uit mijn case halen? Huidige voeding op een werkende moederbord aansluiten en kijken of deze start en dan hetzelfde met mijn huidige moederbord doen, wanneer de werkende moederbord prima werkt en mijn huidige moederbord niet prima werkt, betekent dus dat mijn huidige moederbord beschadigd is?

Kan iemand mij een winkel of webshop aanraden om goedkoop test componenten te kunnen aanschaffen in dit geval?

Huidige voeding vervangen met een goedkope werkende voeding
Een PSU tester gebruiken of zelfde manier als hierboven genoemd?

Op wat voor manier zou ik kunnen achterhalen of er iets mis is met welke component van mijn pc? Als ik ergens hier op internet misschien niet goed voor heb gekeken, zou ik het ook op prijs stellen als jullie mij van een link kunnen voorzien waarin wordt uitgelegd hoe ik zo iets aanpak.

BIOS batterij verwijderen, BIOS batterij vervangen en CMOS resetten echter heeft niet geholpen.

Specificaties:
* Gigabyte ga z87x d3h
* Intel Core I5 4670K
* XFX 550W PRO
(De rest van de componenten niet aangesloten om te bevestigen dat daar het probleem niet ligt.)

Ik hoop erop om zo snel mogelijk mijn PC te repareren, dus ik wil de foutieve componenten zo snel mogelijk vinden en vervangen.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Even voor de duidelijkheid helemaal geen beeld? en ook geen systeemspeaker aangesloten soms kan je dan aan het piep ritme horen waar eventueel het probleem zit.

Hoi,

Even voor de duidelijkheid helemaal geen beeld? en ook geen systeemspeaker aangesloten soms kan je dan aan het piep ritme horen waar eventueel het probleem zit.

Ik krijg geen beeld al had ik deze zelfs aangesloten. Ik krijg geen signaal. Wat bedoel je precies met systeemspeaker? Zo'n kleine speaker die je direct op je moederbord kan aansluiten zeker? Ik heb zo iets wel eens gezien maar ik heb er zelf niet één en misschien handig om aan te schaffen. Bedankt voor je reactie.

Hallo

"Die plaats ik op mijn moederbord en zou ermee kunnen achterhalen of er iets mis is met mijn moederbord?"

Ja.

Peter

Hallo

"Die plaats ik op mijn moederbord en zou ermee kunnen achterhalen of er iets mis is met mijn moederbord?"

Ja.

Peter

Heel erg bedankt! Ik zal dan waarschijnlijk wel één moeten zoeken waar ik in euro's kan betalen en wat sneller dan binnen 9 dagen kan verwachten.

Ik heb ook begrepen dat een moederbord bij opstarten bepaalde "piep" tonen kan maken met behulp van een moederbord speaker. Nou weet ik dus niet of deze geïntegreerd zou moeten zijn of aangesloten moet worden om aan de hand daarvan te bepalen wat er mis is. Als iemand anders hier weet wat ik hiermee bedoel, kan iemand mij vertellen of dit van belang is bij het ontdekken van waar de fout ligt van een niet bootende machine en zo ja, hoe werkt dit dan? Moet ik zo'n speaker apart kopen (voor zover ik weet zat er geen één bij mijn moederbord)?

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4518#manual
Zie je toch of op het moederbord bij "speaker" of er eentje van de kast erop is aangesloten?
In bijna alle kasten zit zo'n systeemspeaker.

Volledig kaal opstarten, met alleen de CPU, die systeemspeaker en voeding uiteraard, de laatste moet natuurlijk wel goed zijn, voor de rest alles eraf en eruit, bij booten biosbeeps zijn goed, geen, moederbord overleden.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4518#manual
Zie je toch of op het moederbord bij "speaker" of er eentje van de kast erop is aangesloten?
In bijna alle kasten zit zo'n systeemspeaker.

Volledig kaal opstarten, met alleen de CPU, die systeemspeaker en voeding uiteraard, de laatste moet natuurlijk wel goed zijn, voor de rest alles eraf en eruit, bij booten biosbeeps zijn goed, geen, moederbord overleden.

Oké hartstikke bedankt.

Ik heb geen idee of ik nou zo blind ben, maar ik zie geen connector (slot) voor een moederbord speaker. Ik zie alleen Front Audio. Ik heb alle componenten verwijderd van mijn moederbord behalve CPU en CPU Fan (Is dat laatste ook echt nodig? Is vrij vervelend om te verwijderen).

Laatst bewerkt:
Op pagina 7 van de handleiding staat de moederbord layout.
Rechts onder op deze tekening staat een connector met de benaming "F_PANEL"...daarin zitten de aansluit-pennen voor de pc-speaker.
Zie Hoofdstuk 9 op pagina 27 van de handleiding voor de indeling van die F_PANEL-connector.

Ik zou die cpu-koeler maar lekker laten zitten of wou je de boel kapot hebben..?

Laatst bewerkt:
Op pagina 7 van de handleiding staat de moederbord layout.
Rechts onder op deze tekening staat een connector met de benaming "F_PANEL"...daarin zitten de aansluit-pennen voor de pc-speaker.
Zie Hoofdstuk 9 op pagina 27 van de handleiding voor de indeling van die F_PANEL-connector.

Ik zou die cpu-koeler maar lekker laten zitten of wou je de boel kapot hebben..?

Ja ik zie hem intussen al staan, ik was echt gewoon blind haha :P

Super bedankt. Ik heb geen speaker aangesloten en na het doorzoeken van alle dozen heb ik ook geen speaker kunnen vinden, dus neem ik aan dat deze niet is meegeleverd (Ik heb begrepen na wat browsen dat deze ook wel eens geleverd wordt bij computer case, maar ik kan deze niet vinden bij een kast van Fractal, Fractal Design Define R4 Pearl Black). Moet ik dan één apart aanschaffen om erachter te komen of er iets mis is met mijn moederbord? Of zo'n kaart waar VDK_P het over had?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een Fractal Define R4 behuizing en daar zit inderdaad geen speaker in...beetje triest voor zo'n prijzige behuizing maar toe maar,
Je hebt maar een heel klein speakertje nodig, zo'n ding wat in een pocket-radiootje van 2 knaken zit, ding hoeft nl. alleen maar een pieptoon te geven..
Die dingen worden nooit bij een moederbord geleverd, alleen bij / in een behuizing.
De lokale computerboer heeft er vast en zeker 1 voor weinig in een oude behuizing ofzo.. :thumb:
Moet er zelf ook nog 1 arresteren ergens... :P

Ik heb zelf ook een Fractal Define R4 behuizing en daar zit inderdaad geen speaker in...beetje triest voor zo'n prijzige behuizing maar toe maar,
Je hebt maar een heel klein speakertje nodig, zo'n ding wat in een pocket-radiootje van 2 knaken zit, ding hoeft nl. alleen maar een pieptoon te geven..
Die dingen worden nooit bij een moederbord geleverd, alleen bij / in een behuizing.
De lokale computerboer heeft er vast en zeker 1 voor weinig in een oude behuizing ofzo.. :thumb:
Moet er zelf ook nog 1 arresteren ergens... :P

Misschien dat ik er ook wel eentje van een oude computer kan plukken bij een instantie waar ik vrijwilligerswerk doe. Bedankt voor de tip. Ik laat het wel via deze topic weten of ik ergens tegen aan loop en/of voor eventuele vraag naar hulp. Ik zal dan deze week kijken hoe mijn moederbord zal reageren met slechts de bovengenoemde componenten.

Oké het is mij gelukt om een speaker aan te sluiten en dit is het resultaat:

[video=youtube;FB03GqTFvFY]https://www.youtube.com/watch?v=FB03GqTFvFY[/video]

Zoals jullie kunnen horen in de video blijft de speaker geluid maken bij het opstarten, wat dus betekent dat mijn moederbord voor zover ik kan afleiden van de posts dusver "prima" functioneert. Wat kan ik nu als volgt doen om mijn probleem op te lossen?

(Ik heb hetzelfde ook geprobeerd met Geheugenkaarten in de RAM sloten en geeft dezelfde piep code).

Na wat zoeken en lezen ben ik ook op de volgende URL gekomen:
http://www.computerhope.com/beep.htm

En daarin kan ik dus (wat ik denk) afleiden dat ik een RAM probleem heb, zou dit kunnen kloppen? Zou ik andere RAM kaarten moeten proberen aan te sluiten?

Laatst bewerkt:
Begin met 1 reepje geheugen erin en die eventueel omruilen.

Ja dit heb ik al geprobeerd zonder speaker (met mijn huidige geheugen kaarten overigens) en toen lukte het booten vooralsnog niet. Moet ik het dan evengoed nog eens proberen maar met behulp van die speaker om te horen wat er gebeurd?

Inderdaad, die code zegt wat er loos is, bij een werkend reepje zal je die van een video probleem vermoedelijk horen.

Ik heb beide kaarten zowel met 1 als twee kaarten tegelijk geprobeerd in alle verschillende mogelijke volgordes en het was mij één keer gelukt te booten zonder piep code. Dit heb ik erna nog weer geprobeerd voor elkaar te krijgen maar dat lukt niet meer.

Reepje bij iemand lenen, zouden best allemaal kunnen zijn overleden.

En met alleen 1 reepje is voldoende, met meer weet je nog niks als er eentje stuk is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan