PSU of moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nico220790

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 sep 2014
Na twee weken stil te hebben gestaan startte mijn pc niet meer.

Bij het drukken op de knop lijkt het dat het systeem slechts een fractie van een seconde stroom krijgt (ventilatoren starten en vallen meteen stil, leds knipperen 1 keer)
Indien ik slechts het moederbord met 1 Ram module koppel aan de voeding, heb ik het zelfde probleem.

Om dan te bepalen of het gaat om een defect moederbord of een defecte voeding, heb ik er een oudere (zwakkere) pc bij gehaald.
Indien ik mijn voeding koppel aan het moederbord van de oude pc, start die oude pc op.
Indien ik mijn moederbord koppel aan de voeding van de oude pc, start mijn moederbord ook op.
Maar als ik mijn moederbord weer koppel aan mijn voeding, dan krijg ik weer hetzelfde fenomeen.

Kan ik hieruit met zekerheid concluderen dat ik toe ben aan een nieuw PSU?

Na rond te hebben gekeken op het internet ondervond ik dat deze onderdelen slechts 2 to 3 jaar mee gaan indien er vaak spelletjes worden gespeeld.
Mijn pc is ondertussen al 7 jaar oud (aangekocht begin 2007, toen een beest) maar werkte nog steeds naar behoren.

De samenstelling:
- CPU: Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
- Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3P rev 1.1
- GPU: XFX Nvidia Geforce 8800 GTX (640 MB)
- RAM: 2 x 1 GB Kingston Hyperx
- HD: 500 GB Western Digital
- PSU: Be Quiet 650W

De onderdelen werden uit de case gehaald bij de tests om de mogelijkheid tot kortsluiting met de case onmogelijk te maken.

De reden dat ik deze pc alsnog wil redden is omdat ik hem zou doorgeven aan mijn jongere broer bij aankoop van een nieuwe, en dat die nog zeer goed presteerde.

het verhaal met het uitwisselen van de voeding doet mij inderdaad vermoeden dat de voeding niet helemaal lekker meer is. Je hebt tenslotte bij het uitwisselen van de voeding geen enkel probleem meer.

Overigens hier los van: heb je nog geen problemen gekregen met je videokaart? Deze serie is namelijk een probleemserie.

Na rond te hebben gekeken op het internet ondervond ik dat deze onderdelen slechts 2 to 3 jaar mee gaan indien er vaak spelletjes worden gespeeld.

voor de PSU is dat complete onzin. Niet dat ze nooit kapot gaan, maar normaal gesproken gaat een PSU minstens 5 jaar mee. Minder dan dat moet je gewoon garantie krijgen. Mijne tikt ondertussen bijna 10 jaar aan, dat is misschien weer het andere uiterste.

Bedankt beiden voor jullie antwoorden.
Ik heb mezelf een nieuwe PSU aangeschaft en geïnstalleerd met succes. Mijn pc draait weer alsof er niets gebeurd is.

Overigens hier los van: heb je nog geen problemen gekregen met je videokaart? Deze serie is namelijk een probleemserie.

Neen eigenlijk niet, tot vandaag blijf deze kaart goed presteren.
Tegenwoordig draait het geen next-gen games meer op hoge settings, maar nieuwe minder zware games (bv CS:GO) draait die wel nog perfect op de hoogste instellingen.
Het enige probleem dat ik kende was met mijn geheugen, deze was wat aan de lage kant. (4gb had toen een jaartje of 2 extra kunnen bieden denk ik)

voor de PSU is dat complete onzin. Niet dat ze nooit kapot gaan, maar normaal gesproken gaat een PSU minstens 5 jaar mee. Minder dan dat moet je gewoon garantie krijgen. Mijne tikt ondertussen bijna 10 jaar aan, dat is misschien weer het andere uiterste.

Ahzo, welja... na 7 jaar kunnen we dan wel zeggen dat het toch nog goed is meegegaan.
Eigenlijk is de psu slechts wat "versleten" met gevolg dat de prestaties wat achteruit zijn gegaan.
Het is nog steeds in staat om een normale kantoor pc te voorzien van genoeg stroom.

een tip als je em nog hebt kun je ook testen door hem te starten en de multie meeter er op te houden als je groen met een min connect (schaarder in en op de psu block zelf houden) loopt die normaal
http://www.smps.us/atx-pinout.png
gtr arjan

Dat heb ik getest, en toen bleek die perfect te werken, dit zorgde toen nog voor extra twijfels bij het idee of het probleem nu de psu of het moederbord lag.
Maar slijtage zorgt er misschien voor dat die ofwel niet genoeg stroom levert, ofwel niet snel genoeg de nodige stroom kan leveren om het systeem op te starten.
Toen ik de psu verbond met een ander pc dat minder stroom nodig heeft, startte die wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan