• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

pull down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik ben een lijst aan het maken met mijn DVD's. Nu wil ik o.a. bij 'genre' en 'uitgeleend aan:' een soort pulldown menu gaan toepassen met alle opties zodat ik via dit menu mijn keuze kan bepalen. Ik heb al enig zoekwerk gedaan maar kom er nog niet uit. Wie weet waar ik zou moeten zoeken of hoe ik dit moet doen?
Ik weet niet of hier een formule voor is of dat ik met macro's zou moeten gaan werken, maar met macro's heb ik nog nooit gewerkt, wel geprobeerd maar steeds mislukt...

GRTZ fun_surfer.

Hoi Fun Surfer, :D

Wil je nu gaan zoeken met deze data, of wil je de data welke je hebt weergeven in een listbox voor data invoer.

Indien het tweede, kies:
Data/Valideren/lijst/de selectie selecteren met het selectietool
Of hard ingeven gescheiden door een ;

Succes! :thumb:

Dit is voor mij de oplossing! Dank je wel Joost!

GRTZ fun_surfer.

Beste Joost, toch nog een vraagje, kan ik ook iets invoegen tussen die ;; zodat de huidige waarde vervalt ofwel gewist wordt of is dit niet mogelijk? Ik heb al geprobeerd: Jaap;Jan;Koen;Sandra;; maar dan stopt hij na Sandra, ook heb ik geprobeerd Jaap;Jan;Koen;Sandra; ; maar ook hier stopt hij na Sandra, verder heb ik Jaap;Jan;Koen;Sandra;""; geprobeerd, hier geeft hij na Sandra de waarde "" en bij Jaap;Jan;Koen;Sandra;$leeg geeft hij weer die waarde aan!
Zoals gezegd, ik weet niet of het wel kan...

Alvast bedankt voor het meedenken!

GRTZ fun_surfer.

Fun Surfer,

Wat nu het eigenlijke probleem is snap ik niet goed. Maar ik vermoed dat het om uw DVD verzameling gaat, waar je een keuzelijst wenst met een aantal namen, waaruit je kan kiezen (degenen die je DVD's lenen).

Ik raad u aan om deze namen niet 'hard' te maken, maar te laten verwijzen naar een lijst op je werkblad.

Even stap voor stap:
Zet ergens in een werkblad (Mag een nieuw werkblad zijn, en zelfs verborgen) een lijst met namen.
Vervolgens geef je deze lijst een naam. Dit gaat het makkelijkst door deze lijst te selecteren, en dan in het kleine celletje boven de A kolom een naam te typen, en af te sluiten met ENTER. (Hier geef ik de raad om een extra LEGE cel mee te selecteren)
Nu valideer je je cel, zoals je eerder al deed, ook met 'lijst'. En bij bron vul je in:

=DeNaamDieJeAanJeLijstHebtGegeven

Indien je zoals ik reeds aangaf een lege cel hebt bijgeselecteerd, dan kan je ook namen invullen die niet in deze lijst voorkomen.

Luc

Beste Luc, dit is inderdaad voor mijn DVD-lijst en deze manier werkt prima, alweer bedankt! Ik wist niet dat die optie 'valideren' zó uitgebreid was en dat je een selectie een naam kunt geven. :thumb:

GRTZ fun_surfer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan