pull down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi chantallos,
Je antwoord is het antwoord... met frames werkt het niet. :confused:
De pagina die het wel doet van de site http://fromprincescourt.com/ is géén frame-site, en daarom kan het daar wel.

Nu vliegt de opgegeven link van jouw testpagina door naar een fraaie lege bladzij. :shocked:
Maar ik heb even een alternatiefje gemaakt, zodat iedereen kan zien waar we het over hebben.
Hoewel er hier een scrollbar is toegestaan voor het bovenste frame, kan je toch niet goed bij het uitrolvakje komen. Dit werkt dus inderdaad niet.
Ook het opgeven van een style-eigenschap "z-index" (om een laag boven een andere laag te zetten) helpt niet, zoals uit de testpagina blijkt (zie broncode).

En eigenlijk is dit allemaal wel logisch. Een frame (voor een <iframe> geldt hetzelfde, en ook voor dingen als een ingebedde pdf, of een flash-bestand) is een soort bijzonder doorkijkvenster naar een ander object.
Het bijzondere is dat het doorkijkvenster altijd bovenop de laag van de gewone pagina ligt. Dan kan iets op de gewone pagina er niet overheen. Bij twee frames geldt hetzelfde: die liggen alletwee bovenop, en ze hebben geen voorrang ten opzichte van elkaar.
Waarom werkt dat dan zo?
De reden ligt er in, dat wat er met een frame ingemonteerd is, ook beschikbaar moet zijn om er met de muis op te klikken. Als de "gewone pagina" waarin iets ingebed ligt er boven zou staan, zou je nooit bij links (in het frame) of bedienknoppen (van een pdf-venster of flash-player) kunnen komen!

Conclusie
Dit is dus één van de nadelen van het gebruik van frames voor de bouw van een website.
  • Er zijn er veel meer, bijvoorbeeld op andere plekken in dit forum zal je ze tegenkomen.
  • Mocht dat niet afdoende zijn, lees dan het artikel "Why Frames Suck" van de gebruiksvriendelijkheids-guru Jakob Nielsen: www.useit.com/alertbox/9612.html. Het artikel is van zo'n zestien jaar geleden, maar ondanks veel nieuwe versies van browers (en het verschijnen van hele nieuwe browsers; en de ontwikkelingen van html en css) heeft het weinig aan waarde ingeboet.
Jouw reden voor het gebruiken van frames zal waarschijnlijk zijn, dat dan makkelijk steeds hetzelfde menu bovenaan elke pagina komt te staan, en je het menu niet telkens weer opnieuw moet inplakken op elke pagina (inclusief de ellende als je eens iets in het menu wilt veranderen: dan moet je dat op alle pagina's van je site gaan doen).
Maar daarvoor is een oplossing: gebruik PHP! :)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
bedankt voor het antwoord

Ik baal er wel van dat het niet kan met frames. Ik ga kijken of ik er iets anders van kan maken.
gr. chantal

Kan dit wel als ik een ccs stylesheet maak? Daar heb ik dingen van gelezen. Als dit zo is, dan wil ik me daar in verdiepen.
Gr. chantallos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan