Pulldown en visible

hjettema

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2012
Goededag allemaal, Ik ben aardig aan het spelen met Access en kom heel ver maar loop nu vast.

In rapporten wil ik graag alleen datgeen printen wat een waarde heeft. Hiervoor gebruik ik '.visible' en dat werkt prima als de waarde is ingevuld (lees getypt) in een formulier. Echter als ik in een formulier gebruik maak van een pulldown (keuzelijst met invoervak) dan werkt .visible niet op de velden die automatisch worden ingevuld in de rapporten. Wie wat wat ik fout doe?

Prt screen vanuit het formulier
1726232074133.png

VBA code in het rapport
Private Sub Details_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

'Onderstaande wordt niet geprint bij geen gegevens
If IsNull(Me.DragersLocatie_2) Then
Me.Bijschrift28.Visible = False
Me.DragersLocatie_2.Visible = False
Me.DragersStraat_2.Visible = False
Me.DragersPostcode_2.Visible = False
Me.DragersPlaats_2.Visible = False
Else
Me.Bijschrift28.Visible = True
Me.DragersLocatie_2.Visible = True
Me.DragersStraat_2.Visible = True
Me.DragersPostcode_2.Visible = True
Me.DragersPlaats_2.Visible = True
End If

End Sub

Ik snap het probleem niet. Waarom zou je überhaupt keuzelijsten met invoervak in een rapport willen hebben? Rapporten zijn om af te drukken, en het zal wel aan mij liggen, maar bij mij doen afgedrukte keuzelijsten helemaal niets. Om die reden gebruik ik in rapporten alleen tekstvakken. En wat denk je? Een leeg tekstvak wordt bij mij gewoon leeg afgedrukt. Leeg = niets te zien. Nooit code nodig gehad dus. En als je lege regels wilt voorkomen: dat is gewoon een instelling op het rapport.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg. Keuzelijsten in een formulier, dat snap ik. Maar die data wil ik geprint hebben áls er ook iets uit de keuzelijst is geselecteerd. Is er niets geselcteerd dan wil ik dat label en tekstvak niet worden afgedrukt (denk ook aan bijvoorbeeld een kader rond een leeg tekstvak)

Misschein denk ik te moeilijk. Wat bedoel je met "Nooit code nodig gehad dus. En als je lege regels wilt voorkomen: dat is gewoon een instelling op het rapport." welke instelling is dit????

En dat heb ik uitgelegd hoe je dat doet: in een rapport met tekstvakken, geen keuzelijsten. Kijk maar eens in de eigenschappen van het rapport. Daar vind je die eigenschap.
De reden dat Access dat zelf opgelost heeft is simpel: objecten op invisible zetten lost niks op, want je krijgt dan (lelijke) gaten in je rapport op de plek waar de verborgen objecten staan en daar heb je geen zak aan. Lege regels niet zien daarentegen, houdt een rapport wél netjes opgemaakt.

Dus als in het formulier de keuze optie 2de locatie dragers niet gebruikt wordt dan wil je die info ook niet op het rapport afdrukken.
Kan je de info betreffende de 2de drager niet in een aparte sectie zetten die al of niet afgedrukt wordt naargelang de parameter die je meegeeft bij het openen van het rapport.
Anders moet je 2 rapporten maken: één met de extra velden, het ander zonder. Maar dan heb je natuurlijk wel 2 versies te onderhouden.

Niet zo moeilijk doen noella, Access heeft daar gewoon instellingen voor.

tja, ik ben dan ook een database mens hé, en geen applicatie programmeur. Ik heb de instellingen voor secties zelf niet gevonden, maar geloof je op je woord dat ze gemakkelijk te vinden zijn :-)

‘t is ook geen instelling voor de secties. :). Blijven zoeken ;)

sorry, maar aangezien deze topic HelpMij en niet LaatMijZoeken noemt, kan je het gewoon aangeven zodat de vraagsteller geholpen is

‘t Is weekend; in tegenstelling tot anderen zit ik niet de hele dag achter naar een computer scherm te staren. Bovendien: het is simpel te vinden, en ik heb al gezegd waar. Maandag komt er, indien gewenst (door TS, niet door jou) wel meer info.

@NoellaG mijn dank voor je reactie! Volgens mij heb ik een hulpvraag neergezet en niet een ZoekHetMaarUitVraag. Maar goed als @OctaFish weekend wil vieren, prima. Misschien is er wel de bereidheid alles nog eens goed door te lezen en de conclusie te trekken dat begrijpend lezen soms lastig is. Ik zal volgende week nog eens kijken op deze pagina, geen antwoord ook goed. Ik ga zeker niet smeken. Fijn weekedn verder.

Smeken hoeft niet, maar verwacht in een weekend niet dat iedereen gelijk naar de computer sprint om een antwoord te zoeken. D'r zijn er zat die dat wél doen, maar ik hoor daar dus niet toe. Maar goed, ik ben de beroerdste niet (in tegenstelling tot de films die ze tegenwoordig uitzenden) dus het gaat zo:

Klik op de tekstvakken in een regel die je wilt verbergen, en verander de eigenschap <Te verkleinen> naar "Ja". Dan zie je de lege tekstvakken en regels niet meer. Let op: als je twee tekstvakken naast elkaar hebt, en één ervan is wél gevuld, dan zie je de regel uiteraard alsnog (met die waarde).

Smeken hoeft niet, maar verwacht in een weekend niet dat iedereen gelijk naar de computer sprint om een antwoord te zoeken. D'r zijn er zat die dat wél doen, maar ik hoor daar dus niet toe. Maar goed, ik ben de beroerdste niet (in tegenstelling tot de films die ze tegenwoordig uitzenden) dus het gaat zo:

Klik op de tekstvakken in een regel die je wilt verbergen, en verander de eigenschap <Te verkleinen> naar "Ja". Dan zie je de lege tekstvakken en regels niet meer. Let op: als je twee tekstvakken naast elkaar hebt, en één ervan is wél gevuld, dan zie je de regel uiteraard alsnog (met die waarde).

Overigens heb ik hier
Misschien is er wel de bereidheid alles nog eens goed door te lezen en de conclusie te trekken dat begrijpend lezen soms lastig is.
Geen problemen mee. Al weet ik niet voor wie deze opmerking bedoeld is?

Echter als ik in een formulier gebruik maak van een pulldown (keuzelijst met invoervak) dan werkt .visible niet op de velden die automatisch worden ingevuld in de rapporten.
Wat bedoel je precies met "werkt niet"?

Om aan alle spraakverwarring een einde te maken zou je misschien een voorbeelddatabase (met fantasiegegevens) kunnen plaatsen.

Laten we eerst maar eens afwachten of de gegeven oplossing werkt bij TS. Al was het maar omdat er (zonder VBA) geen andere is :).

Mijn dank voor alle reacties. De tekstvakken 'verkleinen' of 'vergroten' was een bekende optie die ik had uitgeprobeerd. Echter, waarvoor excuus, was dit niet vermeld. Ik ga proberen om deze of volgende week een voorbeelddatabase te maken waarin te zien is wat de bedoeling is en wat er dus niet lukt met de aangeven oplossingen. Nu naar het vliegveld.....

Ik ben wel benieuwd waarom het bij jou niet werkt. Ik heb er zelden problemen mee. Dus ik ben benieuwd naar je database :).

Goededag, het heeft even geduurd maar hier dan toch een voorbeeld database. Ik heb het orgineel sterk uitgekleed omdat het heel erg groot was. In de rapporten heb ik de vraagstelling neergezet met een paar voorbeelden / oplossingen die ik zelf kon bedenken. Hopelijk is het duidelijk. Mocht het niet duidelijk zijn dan verneem ik dat graag!!

Bijlagen

De oplossing begint bij het ontwerp van je tabellen. Als er meerdere locaties kunnen zijn, maak je daar een aparte tabel van gerelateerd aan de hoofdtabel (DossierExt). In die aparte (locatie) tabel maak je net zoveel records aan als er locaties zijn bij het dossier.
Op het rapport maak je een hoofdrapport (gegevens uit DossierExt) en een subrapport (Locaties). Dan komen er automatisch alleen locaties tevoorschijn die daadwerkelijk aanwezig zijn.

Overigens snap ik op het punt van de adressen/locaties de opzet niet. De adressen/locaties die in DossierExt helemaal zijn uitgeschreven, staan ook ook in de tabel Adressen. Je hoeft dan in DossierExt alleen de sleutel van een adres op te nemen, niet het volledige adres (waarom zou je het twee keer helemaal vastleggen?)
Waarom je een adressen tabel hebt weet ik niet. Dat heeft alleen zin als een bepaald adres vaker gebruikt wordt.

Mijn dank voor je reactie Peter. Een subrapport (en dan natuurlijk een aparte tabel) zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik ga hier mee aan de slag.
Dat er dingen zijn die misschien niet logisch zijn begrijp ik. Zoals geschreven is de getoonde database maar een klein stukje van het geheel.

Terug
Bovenaan Onderaan