• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Punten optellen in een poule

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjen911

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2018
Berichten
5
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie graag de volgende vraag stellen:

Omdat ik mij wil ontwikkelen in Excel, heb ik mezelf uitgedaagd om een WK poule te maken.
Hier ben ik erg ver in en ik heb al verschillende formules toegepast.

Echter, ik stuit op het volgende probleem:
Op een werkblad heb ik bij de kwartfinales 8 teams staan (dit is de voorspelling van de poule), daarnaast heb ik in een kolom alle landen staan die aan het toernooi meedoen. De cellen met de teams die ik heb voorspeld zijn ingebouwd met verwijzingen naar de teams die in de kolom staan. Bijvoorbeeld:
Als in cel A2 Nederland komt te staan en de alle teams die meedoen staan in kolom S, dan maak ik van cel A2 een verwijzing naar kolom S met het betreffende rij nummer erbij.

Nu wil ik per goed voorspeld land 10 punten geven. De ''echte'' uitslagen, dus die waar de voorspelling aan moet voldoen staan op het eerste werkblad. Ik heb geprobeerd met de ALS functie, het criterium van deze 8 cellen op te geven en vervolgens het = teken (om te verwijzen naar de voorspelling) naar het betreffende land. Bij waar typte ik 10 in en bij onwaar 0. Ik krijg echter de fout WAARDE te zien.

Omdat ik hier niet uit kwam heb ik met AANTALLEN ALS gewerkt, filterde eerst alle ''hits'' eruit en vermenigvuldigde vervolgens die ''hits'' met 10(wat dus de puntentoekenning is).

Ik heb het idee dat dit makkelijker moet kunnen, ik wil graag bereiken dat ik in een functie van excel direct het gehele bereik kan invoeren en daarnaast het criteria die ik wil zoeken en dat hier gelijk 10 punten aan wordt gegeven.

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Arjen de Bruin.
 

Bijlagen

  • Les 16 voetbalpoule.xlsx
    27,8 KB · Weergaven: 202
Laatst bewerkt:
Hallo Arjen,

Dat is een leuk klusje. Ik neem aan dat het voorbeeld een klein gedeelte is om je vraag te stellen.
Een optie is om voor cel AD5 op het blad "Deelnemer#1" de volgende formule te zetten:

Code:
=AANTAL.ALS(Uitslagen!$M$2:$O$5;U5)*10


Ik zou dus de voorspelling van een land tellen met het werkblad "uitslagen" en dan met 10 vermenigvuldigen.

De "10" zou ik vervangen door een verwijzing naar een cel waarin jij als organisator het bestand beheert.
In deze cel staat dan de waarde 10. Wanneer je in de toekomst iets anders wilt, dan behoef je alleen deze waarde te wijzigen
en niet de formule.


Verder zou ik voor alle deelnemers niet op een apart werkblad zetten maar verzamelen in een werkblad op een rij.
Je krijgt dan alle deelnemers in een werkblad onder elkaar.


Groet

Dirk
 
Hallo Arjen,

Dat is een leuk klusje. Ik neem aan dat het voorbeeld een klein gedeelte is om je vraag te stellen.
Een optie is om voor cel AD5 op het blad "Deelnemer#1" de volgende formule te zetten:

Code:
=AANTAL.ALS(Uitslagen!$M$2:$O$5;U5)*10


Ik zou dus de voorspelling van een land tellen met het werkblad "uitslagen" en dan met 10 vermenigvuldigen.

De "10" zou ik vervangen door een verwijzing naar een cel waarin jij als organisator het bestand beheert.
In deze cel staat dan de waarde 10. Wanneer je in de toekomst iets anders wilt, dan behoef je alleen deze waarde te wijzigen
en niet de formule.


Verder zou ik voor alle deelnemers niet op een apart werkblad zetten maar verzamelen in een werkblad op een rij.
Je krijgt dan alle deelnemers in een werkblad onder elkaar.


Groet

Dirk

Beste Dirk,

Bedankt voor je antwoord!

Je denkt in de richting waar ik ook in dacht, alleen wat minder omslachtig :thumb:
Echter, als ik jou formule zie, wordt er alleen naar cel U5 gekeken als criterium.
Is het ook mogelijk dat ik alle landen die voorspeld zijn tegelijk als criterium invoer en deze gelijk vergeleken worden met de desbetreffende landen op het werkblad uitslagen?
Waarbij dus in 1 formule alle landen vergeleken worden en gelijken alle punten, indien er een overeenkomst is bij elkaar worden opgeteld?

Als ik dit probeer met de aantal.als functie krijg ik van Excel de opmerking dat ik teveel argumenten gebruik.
Kan ik dit misschien beter met een andere functie oplossen?

Met vriendelijke groet,

Arjen de Bruin.
 
Al het quoten is niet nodig. Je kan op de grote blauwe knop 'Reageer op bericht' klikken. Probeer alle formules consistent te houden.

Voor het berekenen van de toto zie bv de tab 'Uitslagen' I2
Code:
=1+(H2>F2)+2*(F2=H2)

Voor het berekenen van het 'Totaal aantal punten' in de groepsfase zie bv de tab 'Deelnemer#1' J5
Code:
=2*((F5=Uitslagen!F2)+(H5=Uitslagen!H2))+5*(I5=Uitslagen!I2)

Voor het berekenen van het 'Totaal aantal punten' in de kwartfinales zie bv de tab 'Deelnemer#1' AB5
Code:
=(COUNTIF(Uitslagen!$M2:$O2;U5)+COUNTIF(Uitslagen!$M2:$O2;W5))*10

Dit is waarschijnlijk genoeg stof om je wat verder te ontwikkelen in Excel;)
 

Bijlagen

  • Les 16 voetbalpoule.xlsx
    28,8 KB · Weergaven: 139
Hallo Arjen,

Om een goede beoordeling te kunnen maken moet ik eigenlijk jouw punten toekenning weten.
Een veel gebruikte regel om punten te verdienen is:
1. Voorspel de landen die in de kwartfinale gaan spelen. b.v. 10 punten
2. Indien het land op de juiste plaats is voorspeld', dan b.v. 5 punten bonus/extra.

Een land kan in de linker kolom terecht komen = het "thuis" spelende land of
in de rechter kolom = het "uit" spelende land. Immers een land wordt 1e of 2e in de groep.

Bij elke voorspelling moet je dus kijken of het land voorkomt in de linker of rechter kolom.
Hierbij kan het land als 1e of 2e zijn geplaatst en dus op twee verschillende rijen staan/voorkomen.
Om bonuspunten te verdienen moet je dus controleren of het land op de juiste plaats staat. Maar
dat is voor later.

De formule in AB5 moet dus zijn (op basis van de formule van VenA):
Code:
=(AANTAL.ALS(Uitslagen!$M$2:$O$5;U5)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M$2:$O$5;W5))*10


Groet

Dirk
 
Beste VenA,

Bedankt voor je antwoord!

De eerste 2 formules die je aangeeft zijn heel erg handig! Ik heb er naar gekeken maar ik wil graag de uitleg achter deze formule weten. Ik snap namelijk niet helemaal welke functie is gebruikt en ook niet precies hoe de formule is opgebouwd.

Zoals ik het zie:
De cel heeft als uitkomst =1, maar als H2 groter is dan F2 dan wordt het plus 2. Maar dan zal er 3 als uitkomst zijn toch? Dit is echter niet de uitkomst (zal ook fout zijn in dat geval) en dan daarna vermenigvuldigen als f2 gelijk is aan h2.

De uitkomsten van jou berekeningen wel kloppen allemaal! Dus dat is helemaal goed, maar ik begrijp de uitleg erachter niet. Zou je me dit kunnen uitleggen, dan begrijp ik dat voor de toekomst.

De 3de formule is bijna wat ik bedoelde. Ik wilde eigenlijk in 1 cel een berekening hebben die alle landen die daadwerkelijk geplaatst zijn voor de kwartfinale direct allemaal vergeleken worden met alle landen die voorspeld zijn, ongeacht of ze op de goede rij staan. Hier ben ik nu wel achter! Met de volgende code:
Code:
=(AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;U6)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;W6))+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;U5)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;W5)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;U7)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;W7)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;U8)+AANTAL.ALS(Uitslagen!$M2:$O5;W8))*10

Bedankt voor de voorzet van de laatste formule! Deze begrijp ik nu helemaal.

Mvg,

Arjen
 
Excel rekent in vergelijkingen met 0-en 1-en. Als iets waar is dan een 1 en anders een 0. Je kan dit ook geheel uitschrijven met een geneste als functie. In de tab Formules in het lint staat een mogelijkheid om formules te evalueren. Hiermee kan je stap voor stap door een formule lopen. Met het gebruik van extra kolommen kan je ook de delen van een formule analyseren.

Jouw derde toewijzing van de punten begrijp ik niet, maar als het voor jou goed is dan geloof ik het wel.:)
 
Hallo Arjen,

De laatste formule telt cumulatief de punten voor alle landen in de kwartfinale. Dat kan, maar lijkt mij niet handig.
De formule in mijn bericht zet je in cel AB5 en vervolgens kopieer je deze formule naar beneden tot AB8.

Je krijgt nu per rij een score en vervolgens een totaal. Krijg je later in het bestand en presentatie plezier van. Immers:
Indien de laatste twee wedstrijden in een groepsfase zijn gespeeld, dan ken je de twee kwartfinalisten uit deze groep.
De score van deze wedstrijden/kwartfinalisten wil je (straks) weten. Niet alle wedstrijden in de groepsfase worden tegelijk gespeeld.
B.v. op dag 1 krijgt een deelnemer 10 punten. Op dag 2 krijgt iemand 20 punten. Cumulatief wordt nu 30 geteld, maar je hebt
op dag 1 voor deze deelnemer gepresenteerd 10 punten en nu moet je voor dag 2 ergens 30 - 10 punten berekenen om voor dag 2
20 punten te presenteren. Dat is niet handig. Je komt er wel achter.

Overigens doet jouw formule het niet.

Groet

Dirk
 
Beste Vena,

Bedankt weer, ik wil even checken of ik het snap:
Een cel = 1 als het waar is en 0 als het niet waar is. De formule: =1 is dus een 1 als het niet waar is(dus voor het thuisspelende team). Daarna +1 pas als h2 groter is dan F2. Vervolgens is het bij gelijkspel 1+2 x de celvakken f2 en h2 maar pas als het waar is. Omdat deze cellen waar zijn wordt het een 1 dus uitkomst 3.

Heb ik het zo goed begrepen?

Met vriendelijke groet,

Arjen de Bruin.
 
Jouw redenatie is juist al beschrijf je het een beetje krom;) Een cel is niet 1 maar de uitkomst van een vergelijking is 1 of 0.

In jouw toto zijn er 3 uitkomsten mogelijk als de uitslag is ingevuld anders krijg je altijd 1
1 is de minimale waarde dus daar hoef je niet op te toetsen. Thuisploeg heeft gewonnen.
2 is als de uitploeg heeft gewonnen dus 1+ (H2>F2) = 1+waar =1+1 = 2
3 is bij een gelijkspel = 1+ (H2>F2) + 2 * (H2=F2) = 1+ onwaar + 2 * waar = 1 +0 + 2 *1 =3

In een langere ALS() formule ziet het er zo uit:
Code:
=ALS(F2>H2;1;ALS(H2>F2;2;ALS(F2=H2;3)))
Waarbij je de laatste ALS() kan weglaten omdat er alleen iets waar of onwaar is.
Code:
=ALS(F2>H2;1;ALS(H2>F2;2;3))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan