push methode bij FE/BE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dencar77

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2013
Omdat een vraag in een vraag not done is, bij deze.

Octa, je had het over een methode die mij geheel onbekend is, maja, veel dingen in Access zijn mij nog onbekend. Ik voel me net Jaques Custeau wanneer ik iets nieuws aangeleerd krijg mbt Access.
Je sprak over een push methode in een vraagstelling mbt FE/BE systeem. Ik deed het middels kopieren en dan 20x plakken. Maar jij kwam aan met de pushmethodiek. Wat is dat en hoe werkt dat?

Ik heb even gegoogled naar een script, en kwam een variant tegen die wel bruikbaar is. Ziet er (na enig opschonen) zo uit:
Code:
@echo off

SET NewDir=_Templates\Access\

REM Determine whether we're dealing with a Vista or later client.
IF EXIST "%userprofile%\APPDATA" (
  ECHO Windows Vista or later detected.
  SET ProfileBase=%SystemDrive%\Users
  REM Knock up a variable we can use later in the XCOPY.
  SET AppDir=APPDATA\Local) 

ELSE (
  ECHO Windows XP or prior detected.
  SET ProfileBase=%SystemDrive%\Documents and Settings

REM Knock up a variable we can use later in the XCOPY.
  SET AppDir=Local Settings\Application Data)

ECHO Updating Access database.
ECHO.
for /f "tokens=*" %%a in ('dir /b /ad-h "%ProfileBase%"') do if 1==1 (
  ECHO %%a | findstr /i "all.users public" > nul 2> nul

if errorlevel 1 (
    md "%ProfileBase%\%%a\%AppDir%\%NewDir%" 2> nul
    xcopy /d /y \\netwerkschijf\Operationeel\Database_FE.accdb "%ProfileBase%\%%a\%AppDir%\%NewDir%" 2> nul
  )
)

SET NewDir=
SET AppDir=
SET ProfileBase=
Dit script controleert eerst de Windows versie (als je geen oude versies gebruikt kan dat deel er dus uit), en de doelmap. Die wordt dan eventueel aangemaakt. Daarna wordt met XCopy het bestand gekopieerd.

En nog een simpele variant die je in een batchfile kan zetten:
Code:
set source=\\Server\Operationeel\Database_FE.accdb
SET destination=APPDATA\Local\_Templates\Access
xcopy %source% %destination% /y
Of zoiets :).
Ik ben geen held in dit soort dingen, want dat is meer iets voor systeembeheerders.

Beide gevallen zijn voor mij Latijn. Niet eerder gewerkt met scripts en ook niet met batchfiles. Het resultaat zal inderdaad makkelijker zijn, maar ik vermoed dat ik langer bezig ben met het uitvogelen waar ik een script moet invullen of een batchfile moet maken :( dan dat ik handmatig het kopieer.

Een batchfile is een bestandje dat op .bat eindigt. Dat is een bestandje dat je kunt laten starten in een Scheduled task bijvoorbeeld. Je kunt dit soort code ook genereren met PowerShell, dat tegenwoordig standaard in Windows zit. Stoei daar maar eens mee, uiterst leerzaam :). Afhankelijk of je vaak een db moet vervangen kan het zinvol zijn om de taak te automatiseren. Overigens moeten mensen op de ICT afdeling (systeembeheerders etc) zo'n script met hun ogen dicht kunnen schrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan