• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

puzzel met formule "VERT.ZOEKEN"

Status
Niet open voor verdere reacties.

lampelek

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2005
Beste mensen,

ben ik lekker bezig ontstaat er ineens een puzzel waar ik niet uitkom.
Wellicht is een simpele tip voldoende maar ik ben ff de weg kwijt:shocked:

Ik werk met Excel 2007 (zie testbestand)
Het probleem is dat de formule die ik gebruik (in B2 t/m B12) vlgs mij juist is maar dat de uitkomsten ervan echter een vreemd patroon laten zien waar ik geen logica in kan vinden.:o
Ik krijg het niet voor elkaar de juiste uitkomst bij een ingave te laten genereren.

Wellicht weet iemand een oplossing voor deze vreemde zaak.

Alvast bedankt voor het meedenken:thumb:

Bijlagen

Even de gegevens in je diagram op alfabetische volgorde zetten.
Dat zal je probleem oplossen.

Succes.
Bjorn

Laatst bewerkt:
Hoe simpel en toch effectief

Even de gegevens in je diagram op alfabetische volgorde zetten.
Dat zal je probleem oplossen.

Succes.
Bjorn

Dag Bjorn,

Bedankt voor de aangedragen tip. Het werkt inderdaad; nooit geweten dat dat moest :rolleyes:

Nu kan ik weer verder:thumb:

Dat moet je altijd doen bij VERT.ZOEKEN..

Graag gedaan en veel succes ermee:thumb:

Dat probleem had ik ook toen ik vert.zoeken gebruikte. Gebruik het nu nooit meer omdat Index/Match altijd goed werkt. Je kunt denk ik via google goed kijken hoe het werkt maar in het kort:

=INDEX(X,MATCH(Y,Z,0),1)

X = het bereik waar de data in staat die je uiteindelijk in deze cel wilt hebben
Y = de cel die het criteria is voor de zoektocht
Z = het bereik waar de criteria gezocht gaat worden

zie voorbeeld.

Bijlagen

Leuke oplossing ook

Dat probleem had ik ook toen ik vert.zoeken gebruikte. Gebruik het nu nooit meer omdat Index/Match altijd goed werkt. Je kunt denk ik via google goed kijken hoe het werkt maar in het kort:

=INDEX(X,MATCH(Y,Z,0),1)

X = het bereik waar de data in staat die je uiteindelijk in deze cel wilt hebben
Y = de cel die het criteria is voor de zoektocht
Z = het bereik waar de criteria gezocht gaat worden

zie voorbeeld.

Bedankt voor weer een leuke oplossing :thumb:
Ga ik eens mee spelen

Ik zie dat je de nederlandse versie van excel gebruikt. Dan is "MATCH" -> "VERGELIJKEN". Index blijft hetzelfde. Succes! :thumb:

De eerste kolom bij vert.zoeken hoeft niet noodzakelijk gesorteerd zijn. Dit is afhankelijk van hoe je benaderen hebt ingesteld. Lees de Help bij deze functie maar eens grondig door
Is benaderen WAAR (of 1) dan moet de kolom gesorteerd zijn, is benaderen ONWAAR (of 0) dan niet. Zie onderstaande formule

Code:
=ALS(A2="";"";VERT.ZOEKEN(A2;$A$17:$B$41;2;[COLOR="Red"]0[/COLOR]))

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan