PXE-E61: Media test failure, check cable

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrSmit

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2009
Hallo,

Ik heb een Acer Travelmate 3000. Ik krijg bij het opstarten de melding:

PXE-E61: Media test failure, check cable

• In de BIOS wordt de harde schijf niet herkend. (Als ik opstart met F12 multiboot scherm en harddisk selecteer krijg ik dezelfde melding) De BIOS is de laatste versie: 3B14. De BIOS terug zetten naar fabrieksinstellingen heeft ook niet geholpen.
  • De harde schijf is verder in orde, aangekoppeld aan een ander werkstation.
  • Ik heb 2 andere schijven gestest in de Acer laptop maar ook die worden niet herkend door de BIOS.
  • Verder heb ik gelezen op andere forums dat het losse contactjes kunnen zijn van de schijf op het moederbord, een tik erop geven helpt soms. Ik heb geprobeerd de schijf volledig in de socket te krijgen, maar dat had ook geen resultaat.
Nu vrees ik dat het moederbord defect is.... :(

Heeft iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen?

Gevoelsmatig heb ik (gegeven wat je al uitgeprobeerd hebt) inderdaad het idee dat (onderdelen van) het moederbord stuk zijn.

Misschien kan je nog proberen het apparaat intern stofvrij te maken en je onderzoeken nog een keer proberen.

Als dat niets oplevert:
(Als het apparaat niet meer in garantie is gaat dit onderzoeksgeld kosten): Misschien kun je met Acer een deal sluiten dat je het apparaat opstuurt zónder harddisk voor onderzoek. Als dan blijkt dat het moederbord inderdaad stuk is én de reparatiekosten zijn te hoog om zinvol te zijn, dan kun je het apparaat direct laten recyclen, maar dan heb je in ieder geval de data nog (want de harddisk is nog in je bezit).

Succes,

Tijs.

@Tijs: Ik heb de laptop nu ook aangemeld bij Acer Customer Care, maar ik verwacht daar ook geen kant-en-klare oplossing van. Moederbord vervangen zal idd wel te duur worden, jammer want de waarde op bijv. Marktplaats is nog ongeveer €200,- voor deze laptop. Als laatste optie zal ik hem wel helemaal open schroeven en schoonblazen, ik wil als laatste test ook nog de batterij van het moederbord halen al zal dat ook wel niet veel uithalen.

Hallo

"Als laatste optie zal ik hem wel helemaal open schroeven en schoonblazen" terwijl deze dan toch open is , de soldeerverbindingen v/d harddiskconnector op het motherboard visueel controleren .

Vermoedelijk zal er 1 of meerdere gescheurd zijn.

Indien je de mogelijkheid hebt , deze hersolderen of laten hersolderen

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan