Q6600 2.4Ghz @ Asus P5K Pro moederbord Overclocking

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0202

Banned
Lid geworden
17 jul 2008
Q6600 2.4Ghz
Asus P5K Pro
4 x 677Mhz Geheugen (2x2GB)
2 x ATI Radeon 3870 512MB
Z600 Coolermaster coolblock
1 casefan achter, 1 casefan voor, nieuwe stillere in voeding.

Hoe kan ik dit systeem overclocken?
Heb gelezen dat 3.6Ghz en zelfs 4Ghz behaald kan worden.

Mijn pc met 3.0Ghz (kleine overclock)

Staat nu op 24Graden stil, en 30Graden onder Load.

graag zsm een antwoordje, alvast bedankt.

ps: 677 geheugenkaarten....
is het niet beter voor het overclocken om 800Mhz erin te hebben?

Ik heb met hetzelfde systeem (alleen 800 geheugenkaarten) 3,5 ghz gehaald, simpelweg door het voltage te verhogen:p

De q6600 is idd een CPU die je heel leuk kan overklokken.
Welke versie heb je? De B3 of G0 stepping?

Overklokken gaat niet werken op de manier zoals @LEANARDBOTH zegt.

De Q6600 is nogal een heethoofdje, en een hoger voltage zorgt gelijk voor een enorme toename in temperatuur.

Je zal moeten spelen met de instellingen in je BIOS, en dan wel in kleine stapjes.
Na een minimale verhoging ga je je pc grondig testen om te kijken of ie stabiel is, en de temperatuur acceptabel blijft.

Je zal moeten spelen met je multiplier(ik geloof max. 9x), FSB en natuurlijk voltage.

Je kan de Vcore het beste eerst vastzetten op 1.3 Dat is ook het standaard voltage van je processor, Vandaaruit kan je beginnen,

Multiplier 8x aanhouden , en je FSB telkens 10 of 20 MHZ verhogen.

15 Min stressen met 4 x prime 95, ondertussen je temps in de gaten houden.

Gaat dat goed, Kan je weer de FSB verhogen.

Krijg je een error, Verhoog je de Vcore met twee stapjes.

En ga je weer opnieuw stressen.

Zo kan je langzaam de Max opzoeken.

Op een gegeven moment zal je processor wel hoger kunnen, maar zullen je temps gewoon te hoog oplopen, Dan zal je dus je koeling moeten verbeteren.

Wil je overklokken omdat je de prestatiewinst echt nodig hebt, of zie je het gewoon als een sport?

Laatst bewerkt:
te heet?

Ik zal vertellen dat mijn cpu nu met idle 24 graadjes is en onder load 31 graadjes.
Ik heb hier nog niet eens 2 extra fans op de Coolermaster z600 gezet, dus kan nog koeler.
Zit een vernieuwde snellere en stillere in de voeding.
1 casefan achter 3 standen die reageert op de temperatuur van de cpu
en 1 voor.

Wat is hoog?
Toen ik een MSI P6NGM-L moederbord had met alleen een cpu stock koelertje, toen werd me pc 47 graden en af en toe wel eens 70...
Daarom dat ik overging op een z600 koeler en extra fans heb aangebracht en uiteindelijk een ander moederbord. Dus vandaar de vraag hoe ik dit moederbord kan overclocken.

Zat eerst met het probleem hoe je de fans moest plaatsen, maar het beste is dus:

1 a 2 voor onder die constant draaien en 1 a 2 achter boven die op cpu warmte draaien, reageren dus op de warmte van de cpu.
Nu met die coolermaster passive heb ik gelukkig die herrie van me processor fan niet meer als ik ga overclocken, dat is 1 voordeel.
Met me crossfire ATI 3870-kaarten heb ik een vernieuwde betere passieve koelingen op gezet zodat ik die ook niet meer hoor. Het enigste wat ik hoor zijn de fans voor en achter.

Ik heb gehoord dat je je pc wel tot 4.0Ghz kan krijgen met dit moederbord.
En dat met wat kleine aanpassingen.

Heb nu inmiddels het geheugen omgezet naar 800 Mhz en heb nu 8Gigabyte op 64bit systeem gezet. Ik heb even nagevraagd aan de lokale computerzaak, dat het beter was om of 533mhz of 800mhz te gebruiken. Dat had weer 1 of andere oorzaak. Weet niet precies wat hij zei, want ik begreep het niet helemaal.

Dus met die 800 zit ik nu wel goed dus.

balen...1 van de pci xpress kaarten deed de fan het niet meer, moet nu wachten...maar goed...

hoop dat je een antwoord hierop hebt en of het goed is met de koeling die ik nu heb, of dat er nog meer soorten koelingen op kunnen. Wat ik niet weet is met die geheugenkaarten koelingen...waarom? worden ze dan zo heet?

Ik hoor het nog wel van jullie, bedankt voor de reacties.

ps: het is toch niet zo goed om het voltage alleen maar te verhogen? Hoe snel kan je je cpu vern...ken..

en qua prestatie hoef je het niet voor te doen, quad core is snel zat. Is meer een hobby en een ervaring tegelijk. Wat ik niet weet kom ik achter.

Laatst bewerkt:
Gelukt!

Okey, ik heb hier echt een hele dag aan gewerkt.

MAAR IK HEB DE 3.65 GHZ GEHAALD!!

Dat vindt ik echt een prestatie van mezelf. Hij is idle en niet meer dan 27 graden.
Moederbord 40 Graden. Extra fan op de passieve koeler gegooit. Had ik trouwens nog liggen :P
Dus dat is gewoon goed.

Even de instellingen, heel makkelijk eigenlijk.

ADVANCED JUMPER CONFIGURATION

AI Overclocking: manual
CPU Ratio: 09.0
FSB Frequenty: 400
DRAM Frequency: DDR2 801Mhz
DRAM Command Rate: 2N

TIMINGS:
manual, 5 / 5 / 5 / 15

CPU Voltage: 1.55, Geprobeerd naar 1.4625 maar toen ging hij raar doen en was niet stabiel. Zal wel nog proberen hem iets lager te zetten en kijken of hij dan wel stabiel is.

CPU RATIO SETTING

Multiplier: 9
C1E Support: Disabled
Max CPUID Value Limit: Disabled.

Even naar 3.2 Ghz zetten is een stuk makkelijker:

CPU RATIO SETTING

Multiplier: 9
C1E Support: Disabled
Max CPUID Value Limit: Disabled.

ADVANCED JUMPER CONFIGURATION

Multiplier: 08.0
FSB: 400
Vcore: 1.35
DRAM Frequency: 800

Niks meer dan dit en hij staat al van 2.4 naar 3.2 Ghz.

Succes.

ps: mocht er nog wat andere instellingen van pas komen, dan hoor ik ze graag.
Want ik wil wel zekerheid met wat ik gedaan heb, ondanks dat hij NU wel draait.
Alvast bedankt.

UPDATE:
http://www.picupload.nl/uploads/t3w0t363drxzgj6gt1r7up5dzq0wm6c.jpg

3.9Ghz, 33 graden cpu, 40 graden kast

Laatst bewerkt:
Nette temperaturen. Je zal dan wel`een G0 stepping hebben.:thumb:
De B3 stepping zit vaak veel hoger met zijn temps.

Goed overklokken is idd tijdrovend, en niet zoals @Leonardboth zegt, eventjes het voltage opschroeven.

En hoe hoger je gaat, des te meer moeite het kost. Op een gegeven moment zal je temp het issue worden(max 70 graden) Om nog verder te kunnen gaan met acceptabele temperaturen kan je je CPU "lappen". Op deze manier maak je het pasoppervlak tussen je cpu en cooler optimaal waardoor de warmte nog beter wordt afgevoerd.

Ik had me pc op 3.93 Ghz met een temperatuur van cpu 35 graden en systeem 40.
Inderdaad van G0.

Nu had ik enkel het probleem dat een of ander programma zei dat me voltage te hoog was 1.55volt vcore en dat me fsb te hoog was 400FSB.
Ik snap dat niet helemaal.
Tijdens wat burn in programma's werkte het allemaal prima en het converteren van een .avi naar DVD ging in plaats van 30 minuten nu naar 7 minuten. Dus het heeft wel een giga effect zeg. Alleen me videokaart die werd heel erg heet. 50 a 55 graden. Is dat normaal?

Hij voelt met me handen, hoe langer ik hem vasthoud, heel heet aan . Mijn moederbord is standaard zo'n 50 graden en me cpu 27 graden. Dat van me cpu is ook normaal en goed, maar me moederbord...

Er zijn grenzen met overklokken. Op een gegeven moment is lucht koeling niet meer toereikend.
Wanneer je overklokt voor prestatiewinst, moet je net zover gaan tot alles 24/7 stabiel draait, en de temperaturen acceptabel zijn.
Wanneer je overklokt voor de fun om zo hoog mogelijke snelheden eruit te persen, zal je bv moeten overgaan op waterkoeling.
De echte overklokkers laten zelfs hun kast openstaan om er grote ventilatoren op te zetten.
Heb je alle stickers al van je mobo verwijderd?

Je zal moeten spelen met je multiplier(ik geloof max. 9x), FSB en natuurlijk voltage.

de multiplier staat gelocked op de Q6600 die kun je niet aanpassen, alleen op 6x of op 9x verder niet, dit kan wel bij de extreme editions.
,
maar je hebt op 3ghz geen 800mhz modules nodig, want bij een FSB van 1333 loopt je geheugen 1:1 bij 667mhz, en bij een FSB van 1600 dan moet je wel 800Mhz hebben voor 1:1 te lopen, als hij op 1600FSB is , heeft hij ook een clocksnelheid van 3.6Ghz.

maar je kunt idd met stappen gaan van 0,1Ghz van het totale clocksnelheid van de CPU, en dan 1 uurtje stressen met ORTHOS zou ik doen, goed de temps en foutmeldingen in de gaten houden, eenmaal fouten, dan doe je 0,1Ghz terug en doe je 4 uur stressen , heb je geen foutmeldingen meer dan verhoog je het voltage en de kloksnelheid weer, heb je wel foutmeldingen dan ga je weer met 0,1Ghz omlaag. enz. enz.

wanneer je je gewenste kloksnelheid hebt bereikt , dan raad ik je aan hem van s'ochtens tot s'avonds te stessen ( dus een uurtje of 10 - 12 ) als dat goed gaat, dan is hij stabiel genoeg.

Hij voelt met me handen, hoe langer ik hem vasthoud, heel heet aan . Mijn moederbord is standaard zo'n 50 graden en me cpu 27 graden. Dat van me cpu is ook normaal en goed, maar me moederbord...

je moederbord wordt wel vrij heet, je moet uitkijken want ik geloof ( weet ik niet zeker ) dat je mobo een max FSB rate heeft van 1333mhz, als je hier overheen gaat , dan wordt je mobo te warm, dus dan zul je er een betere koeling op moeten zetten wil je hoger dan die 1333mhz.

Q6600 Overclocking on P5K PRO Motherboard

Wat heeft de hitte te maken met je FSB. Snap dat punt niet helemaal m8. Me moederbord heeft wel een max. FSB van 1333 als je de BIOS hebt geupdate. Dat heb ik namelijk gewoon gelijk gedaan naar versie 9060, 2.01.
En stikkers van je mobo afhalen? Owkey, heb dat ding net nieuw en met overclocken vervalt de garantie lijkt mij. Dus die stickers die misschien voor garantie of andere dingen opzitten kunnen er beter vanaf? Wat schiet je er mee op? Ik heb als enigste een plaatje weggehaald waar me CPU in hoort. Dat is vrij logisch, past dat stomme ding er niet in. Maar voor de rest niks, heb niet echt iets van blokkerende stickers gezien...tell me?

Ik heb trouwens ook een filmpje gezien dat als je een hogere clocksnelheid hebt maar hij schommelt van hoger naar lager dat het ook niet goed is. Want dat gebeurde er bij mij met die 437FSB, stond normaal op 400 FSB.
Sprong ineens omhoog en heb daar even een printscreen van gemaakt uiteraard. Maar als ik hem nou wat stappen minder zet ipv. van 3.6 naar 3.2, dan zou alles minder hard moeten gaan draaien etc. Maar dat hoor ik niet.
Ik hoor de voeding Fan heel erg hard draaien, hoor soort ratelend geluid, (lijkt op hele oude seagate harde schijf), uit me videokaart vandaan. En dat gebeurt eigenlijk alleen als ik me pc op heel hoog draai. De videokaart is nieuw met een passieve koeling erop. Ivm met andere videokaart heb ik de Gefore 7300GT even voor tijdelijk gehaald, maar daar heb ik dus het probleem mee.

Danny

Laatst bewerkt:
Wat heeft de hitte te maken met je FSB. Snap dat punt niet helemaal m8. Me moederbord heeft wel een max. FSB van 1333 als je de BIOS hebt geupdate. Dat heb ik namelijk gewoon gelijk gedaan naar versie 9060, 2.01.
En stikkers van je mobo afhalen? Owkey, heb dat ding net nieuw en met overclocken vervalt de garantie lijkt mij. Dus die stickers die misschien voor garantie of andere dingen opzitten kunnen er beter vanaf? Wat schiet je er mee op? Ik heb als enigste een plaatje weggehaald waar me CPU in hoort. Dat is vrij logisch, past dat stomme ding er niet in. Maar voor de rest niks, heb niet echt iets van blokkerende stickers gezien...tell me?

Ik heb trouwens ook een filmpje gezien dat als je een hogere clocksnelheid hebt maar hij schommelt van hoger naar lager dat het ook niet goed is. Want dat gebeurde er bij mij met die 437FSB, stond normaal op 400 FSB.
Sprong ineens omhoog en heb daar even een printscreen van gemaakt uiteraard. Maar als ik hem nou wat stappen minder zet ipv. van 3.6 naar 3.2, dan zou alles minder hard moeten gaan draaien etc. Maar dat hoor ik niet.
Ik hoor de voeding Fan heel erg hard draaien, hoor soort ratelend geluid, (lijkt op hele oude seagate harde schijf), uit me videokaart vandaan. En dat gebeurt eigenlijk alleen als ik me pc op heel hoog draai. De videokaart is nieuw met een passieve koeling erop. Ivm met andere videokaart heb ik de Gefore 7300GT even voor tijdelijk gehaald, maar daar heb ik dus het probleem mee.

Danny

ik denk dat als je een 3,6Ghz quad core hebt en een 7300GT, dat je dan ernstige bottleneck hebt, maargoed, je MOBO wordt zeker warmer als de FSB hoger is, want die snelheid gaat door het Mobo heen, en dan raakt je mobo ook warmer van, als ik mijn mobo op een FSB van 800 draai wordt hij 33 graden, en op een fsb van 1066 wordt hij 41 graden.

Ik heb een FSB van het moederbord van 1600...
en van me CPU 1033 volgens mij.

Heb normaliter dus 2 x ATI Radeon 3870 erin, maar tijdelijk even deze prutkaart.

Ik heb een FSB van het moederbord van 1600...
en van me CPU 1033 volgens mij.

Heb normaliter dus 2 x ATI Radeon 3870 erin, maar tijdelijk even deze prutkaart.

net even opgezocht,
jou Mobo heeft een Max. FSB van 1333 , dus als ik jou was is het beter koelen van je Mobo boven de 1333mhz fsb geen overbodige luxe

1333 is standaard. 1600 uitbreidbaar, dat staat ook op de doos. Zal denk ik wel met Flashen van de BIOS gebeuren...
Hoe krijg ik hem dan 1600 FSB en waar kan ik dat aan zien?

1333 is standaard. 1600 uitbreidbaar, dat staat ook op de doos. Zal denk ik wel met Flashen van de BIOS gebeuren...
Hoe krijg ik hem dan 1600 FSB en waar kan ik dat aan zien?

hmm, daar heb ik eerlijk gezegt nog nooit van gehoord, dus ik weet ook niet hoe je dat moet doen, maar zal denk ik toch nieuwe koeling niet overbodig zijn

Gast, nieuwe koeling?
Heb er een groot CPU motorblok opzitten haha. Met 2 fannen nu. 2 voor in de kast en 1 hele grote boven en 1 kleinere onder. Mijn pc wordt niet meer dan 24 graden nu. En onder load niet meer dan 32 graden. Dat is niks. Ik heb het toch aardig goed getroffen denk ik met me nieuwe moederbord. Draait nu mooi netjes op 4 Ghz, heb het even laten doen door iemand die er echt verstand van had. En .avi naar DVD omzetten duurt niet meer 35 minuten, nu nog maar 7 minuten. Kwaliteit, geen verschil. Dus het gaat aardig lekker.

Kan nu mijn DVD's downloaden, converteren en branden in ongeveer 15 a 20 minuten per DVD. Dat gaat dus echt lekker dan.
Maar goed, ik ga nu weer, mot slapuh, laterz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan