Quality of Service configuratie probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daedron

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Hallo,

Sinds kort heb ik bij Ziggo mijn alles-in-1-pakket verhoogd van Plus naar Extra omdat ik last had van een onstabieler netwerk als er veel mensen op het internet waren. Helaas heeft de upgrade niet echt geholpen en dus zocht ik naar een alternatief, uiteindelijk Quality of Service gevonden en het leek mij de perfecte manier om ervoor te zorgen dat ik een deel van het internet ten alle tijden voor mezelf heb en ik dus geen last heb van wat andere mensen op mijn netwerk doen.
De bedoeling is om de internetverbinding op mijn Playstation 3 ten alle tijden 50mpbs download en 5mbps upload te geven(van een maximum van 120 en 10 dat ik respectievelijk beschikbaar heb) zodat iemand binnen mijn familie rustig een torrentje of een server kan draaien zonder dat ik daar last van heb.
Alle verbindingen gaan via de kabel.

Het probleem is dat ik niet helemaal zeker weet of ik alles wat ik moet invullen wel goed invul. Ik gebruik een Sitecom WL-370 router en zelfs in de handleiding van de router staat niks over het configureren van de QoS en via google kan ik alleen QoS configuraties vinden voor andere merken routers. (het is net of QoS bij een Sitecom router nooit wordt gebruikt)

Er zijn een paar dingen waar ik momenteel over struikel:

Ten eerste wordt er om een "Local IP" en een "Remote IP" gevraagd. Ik had al een idee van wat het zou kunnen betekenen maar toch maar voor de zekerheid opgezocht. Klopt het dat local IP het IP is dat de router aan bijvoorbeeld mijn Playstation 3 geeft en dus de vorm heeft van "192.168.0.x", waarbij x in het geval van de playstation 3 109 is (ik heb dit als static IP gezet).
En is Remote IP dan het IP dat ik terug krijg als ik naar een "Whatismyip" site ga?

Ten tweede wordt er mij gevraagd om een "Local Port Range" en een "Remote Port Range". Kan ik dit gewoon zetten op 0-65535 of kan dat problemen opleveren?

Er wordt ook gevraagd om "Type of Traffic" en "Protocol" waarbij ik Type of Traffic op "None" heb staan omdat er in de lijst geen enkel type voorkomt dat te maken heeft met betrekking tot online gamen en bij protocol heb ik UDP ingevuld. Ik denk dat dit wel goed gaat.

En als laatste, ik heb al een beetje geprobeerd te sleutelen en wat mij is opgevallen is dat ongeacht wat voor bandbreedte ik opgeef aan een QoS rule mijn speedtest resultaten op mijn PC omlaag gaan van 120mbps download naar 30 mbps download, uploadnsnelheid blijft daarentegen wel gewoon normaal.
Ik heb geen idee waardoor dat dan weer zou kunnen komen, behalve misschien iets verkeerd ingevuld tijdens het configureren?
Op het moment dat ik de QoS rule verwijder of de QoS gewoon uitzet krijg ik weer normale snelheden.

Hopelijk kan iemand wat meer duidelijkheid geven of ik wel op de goede weg zit. :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan