Query aanvullen met data uit tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

goof2808

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Berichten
130
Hi,

Is het mogelijk om aan een selectiequery in Access(dit is een weergave van bepaalde records van een Sharepointlijst) records toe te voegen uit een tabel.
In die tabel staan gegevens die geimporteerd zijn uit een Excelbestand.

Zo ja, hoe doe ik dat dan?

Thanks a lot,
Goof
 
Je wilt 2 queries samenvoegen? Dat kan, met een UNION query. Enige voorwaarde daarbij is, dat de velden overeenkomen in aantal en gegevenstype. Je kunt dus niet query A bestaande uit 12 tekstvelden samenvoegen met query B die 6 velden heeft waarvan 3 tekstvelden, 2 getalvelden en 1 datumveld. De koppen die je ziet zijn de veldnamen uit de eerste query.
 
Hi Michel,

Moet ik dan "Toevoegen" of "Samenvoegquery" gebruiken?
De bedoeling is dat dat data vanuit een tabel in een bestaande Selectiequery wordt gezet en dan middels die selectiequery naar een Sharepointlijst wordt geupload.

Thanks
Goof
 
Geen van tweeën :). Zoals ik al zei: je moet een UNION query maken. En dat is in beginsel een Selectiequery, waarbij je in de SQL weergave de rest van de query toevoegt. Zelf doe ik het meestal zo:
1. maak een gewone selectiequery voor de eerste query
2. maak een gewone selectiequery voor de tweede query
3. open de tweede query in de SQL weergave en kopieer alle tekst (SELECT etc.)
4. open de eerste query in de SQL weergave
5. verwijder uit de eerste query het ; teken als dat er staat. Dit geeft het eind van de SQL aan, en als je daar wat achter zet krijg je een foutmelding
6. Typ de tekst UNION en druk op <Enter>
7. Plak de gekopieerde tekst van de tweede query.
8. Voer de query uit.

Als alles comform de regels is, zal je het gewenste resultaat zien. Zo niet: terug naar de tekentafel :).
Omdat het verhaal een beetje abstract is, hier een voorbeeldje.
Code:
SELECT [_Product].Product, [_Product].Omschrijving, [_Product].Gewicht, [_Product].Test, "Uitwedstrijd" AS Wedstrijd FROM _Product
UNION 
SELECT [_Product2].Deelnemer, [_Product2].Omschrijving_van_Product, [_Product2].Gewicht, [_Product2].Test, "Thuiswedstrijd" AS tmp FROM _Product2;
 
Thanks!
Dat ga ik proberen

Als ik vastloop meld ik me weer..;-)
 
En die UNION waar Octafish het over heeft dat is dus een samenvoegquery ;)

Tardis
 
Het werkt!
Maar........de data die uit de tweede query ingelezen wordt in de eerste query wordt niet naar de gekoppelde Sharpointlijst geschreven....
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
(Office 2010/Sharepoint 2007)
 
Ik snap niet precies wat je aan het doen bent, maar ik zou de Union query gebruiken voor een nieuwe toevoegquery.
 
Ik zal proberen uit te leggen wat ik wil.

We hebben een lijst op Sharepoint waar onze werkvoorraad in staat.
Per mail komen werkopdrachten binnen.
De werkopdrachten laat ik 1 keer per dag als verzamelde csv naar een netwerklokatie schrijven.
Ik pas wat data van deze csv aan in excel.

In access heb ik een gesynchroniseerde lijst van die lijst op Sharepoint staan.
Ik wil dat via Access die werkopdrachten vanuit Excel naar Sharepoint worden geschreven.
Zodat de invoer van die werkopdrachten automatisch en dus sneller verloopt.

De eerste query is een query gemaakt van de gesynchroniseerde lijst van Sharepoint
(als ik daar handmatig records aan toevoeg worden deze automatisch naar Sharepoint geschreven)

De tweede query is gemaakt van de lijst in Excel(de werkopdarchten uit de mail)

Als ik beide queries `unify` zoals je me uitgelegd heb wordt de data in query 2 idd toegevoegd aan query 1
Maar deze data wordt niet gesynchroniseerd met de SHarepointlijst......

Ben ik nog duidelijk?
 
Dit deel wás al duidelijk. Wat ik niet helemaal snap is wat je met de Union query verder doet. Persoonlijk zou ik, als je data wilt synchroniseren met SharePoint, die Union query gebruiken als basis voor een nieuwe Toevoegquery en/of Bijwerkquery. Maar ik zie niet of jij dat doet of niet.
Als dat wél gebeurt, en niet blijkt te werken, is de simpelste oplossing om een tijdelijke tabel te maken, en daar de Union records in te zetten, en vervolgens die tabel gebruiken voor de sync. E.e.a. doe je dan met vaste tabelnaam/querynamen, dus je kunt het geheel in een macro zetten zodat je met één druk op de knop het proces start.
 
Ok, dank je!
Ga ik morgen weer mee verder.
Dank voor je tijd en geduld
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan