query altijd resultaat laten geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik heb een query die kijkt of de waarde op een formulier ingevuld door gebruiker voorkomt in een andere tabel, de uitkomst is 1 unieke waarde, is die er dan is er geen probleem. Maar als die ingevulde waarde niet voorkomt blijft het resultaat leeg.
Hoe krijg ik in die query een expressie die altijd resultaat geeft? dus als gevonden dan een veld uit die tabel gebruiken gekoppeld aan die unieke waarde en niet gevonden dan "niet in lijst" oid.

Ik heb zitten experimenteren met allerlei IIf's zonder resultaat en ook Len(.....) = 0 werkte niet. Ook functies als Som lukte niet (dacht uitkomst moet toch 0 of 1 zijn, maar nee, alleen 1 of niets)

Er moet toch een expressie te vinden zijn die van niets iets kan maken? Het iets moet vervolgens getoond worden in het invulformulier.

(geef toe: andere invalshoek voor een eerdere vraag)
 
Zet de query er eens bij, zou ik zeggen. Overigens is het niet zo makkelijk als je denkt, omdat een query die geen resultaat oplevert, eigenlijk niet bestaat als resultaat. En dan valt er ook niks te vervangen.
 
Ah, hoopte dat tenminste het aantal records in de query nog te te tellen zou zijn (met uitkomst 0)
De query zelf is overigens uiterst simpel eerste kolom filtert op de ingevulde waarde van het formulier en de tweede kolom geeft dan een naam behorende bij het overeenstemmende kenmerk.

Maar het wordt dus back to the drawingboard (oftewel de VBA school).

Dat er geen resultaat is, is op zich geen probleem. Het probleem is dat geen resultaat zichtbaar laten worden. Op een apart formulier werkt dat keurig, maar overnemen of invoegen als subformulier leidt tot foutmeldingen.
 
PHP:
if (mysql_num_rows($result) == "0") {
echo 'Geen resultaten';
}
?
 
Dat er geen resultaat is, is op zich geen probleem.
Dat is nu net wél het probleem :). Maar zonder de query wordt het lastig. De php oplossing van lars is overigens in Access onbruikbaar.
 
Ahaaaaaaaaaa, ik wist niet dat het Access was... ik denk het is MySQL xd
 
@lasr: Dus de tabjes <Microsoft Office> en <Access> zijn aan jou niet besteed ;)
 
Met geen probleem bedoelde ik dat de uitkomst op zich juist was maar dat het deze op zich correcte uitslag niet over nemen is naar andere velden. Als er nu maar "niets" werd overgenomen was het opgelost, maar er wordt gevraagd naar "iets".
De dB benader ik op dit moment via telewerken en dan wil knip en plak niet naar het forum, maar is verder heel basaal; bron is de tabel positieve bedrijven en het nummer van deze bedrijven vormt de eerste kolom met filter [nummer ingevuld op formulier] en de tweede kolom de bijbehorende naam zonder verdere instellingen. Eigenlijk is die enkel meegenomen voor even simpel testen, want het enige wat ik hoef te weten is of er een record wordt gevonden of niet. Aan de hand van die strikt genomen 0 of 1 wil een reactie op het invulformulier laten verschijnen. (als het werkt voeg ik denk ik een kolom toe met positief of verdacht, en heb dan 3 waarden, vrij is dan niet gevonden).
 
Oplossing gevonden.
Bij verlaten van het veld laat ik het record al opslaan, vervolgens een query die die waarde nu direct uit de tabel haalt (ipv uit het formulier) en via een join type 2 koppelt aan de tabel met positieven.
Nu krijg ik altijd een uitvoer met 1 record en mag het verder geen probleem zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan