Query die adhv van een waarde in een veld een ander veld moet optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AMBERTJE

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Hoi iedereen,

Ik heb een kleine db gemaakt waar een lijst wordt ingelezen met bestellingen voor winkels.

De tabellen zijn al opgezet, alhoewel ik niet weet of mijn opzet juist is maar ik ga ervan uit.
Ik heb 2 tabellen gemaakt..... TblCustomer en TblCombinéWinkels met als reden:
Er moet een veld (Combiné) bijkomen in TblCustomer maar dit is een in de gelinkte tabel (niet meer in de db die ik opstuur) en in de oorspronkelijke TblCustomer kan geen veld toegevoegd worden zonder andere DB's te verknoeien....... Deze tabel wordt ook regelmatig aangevuld.
Vandaar die extra tabel TblCombinéWinkels waar ik dat veld wel kan toevoegen en dmv een relatie tussen de 2 te leggen zodat deze tabel altijd up to date is met de linked tabel.
Bekijk bijlage Copy of Combinés uit MSI halen.zip
De versie waar ik mee werk is Access 2003.

Doel van deze db:
Uit de MSI lijst / per blok de units optellen enkel van de winkels die combiné geflagd staan.

Nu mijn probleem:
In de Query genaamd Qry_Combinés_Met_Ordertype waar ik al de blokken, combinéwinkels en hun units heb slaag ik er maar niet in om die units per blok opgeteld te krijgen.

Er moet ook eventueel een mogelijkheid zijn om de gewichten te kunnen optellen in een later stadium.

Als leek probeer ik met het toverstafke te werken maar dat vind ik maar niks omdat daar niets van snap.

Kan iemand me helpen aub?

Ik probeer de db toe te voegen.

Je legt niet helemaal jofel uit wat je bedoelt; je hebt het over de query [Qry_Combinés_Met_Ordertype], waarin je blokken wilt optellen. Om te beginnen: in die query staan alle velden op <Group By>. Wil je waarden optellen, dan moet minstens één veld op SOM staan. En dat is het tweede punt: welk veld bevat de blokwaarden die je wilt optellen?

Laatst bewerkt:
Je legt niet helemaal jofel uit wat je bedoelt; je hebt het over de query [Qry_Combinés_Met_Ordertype], waarin je blokken wilt optellen. Om te beginnen: in die query staan alle velden op <Group By>. Wil je waarden optellen, dan moet minstens één veld om SOM staan. En dat is het tweede punt: welk veld bevat de blokwaarden die je wilt optellen?

Hey Octafish

Sorry voor de onduidelijkheden maar ik vond het moeilijk om dit allemaal goed uit te leggen. Het klopt dat ik SUM moet gebruiken maar omdat het mij niet lukte heb ik dit van de Units terug weggehaald, vandaar dat die Query niet meer duidelijk is.

In die Query zie je Combiné "Yes" (dat criteria heb ik al gevonden).
Dan zie je alle winkels die aan de voorwaarde Combiné "Yes voldoen.
Per Ordtype zie je hoeveel Units er besteld zijn.
Nu wil ik per Ordtype laten optellen hoeveel Units er in totaal zijn alsook een Count van hoeveel winkels dat Ordtype hebben besteld.

Ik voeg een voorbeeldje toe van hoe het resultaat zou moeten zijn:

Huidige situatie:
Combiné Winkel Ordtype Units
Yes 10018 2C00 10
Yes 10018 4F00 30
Yes 10018 4H00 1
Yes 10018 4Q00 15
Yes 10018 4T00 3
Yes 10020 2C00 7
Yes 10020 4F00 19
Yes 10020 4Q00 8

Gewenste resultaat:
Count Group By SOM
2 2C00 17
2 4F00 49
1 4H00 1
2 4Q00 23
1 4T00 3

Groetjes en bedankt voor de reactie,
Ambertje:o

Dan heb je deze query nodig:

[SQL]SELECT Tbl_MSI_Sheet.Ordtype, Count(Tbl_MSI_Sheet.Winkel) AS [Aantal winkels], Sum(Tbl_MSI_Sheet.Units) AS [Aantal units]
FROM (Tbl_MSI_Sheet LEFT JOIN Tbl_CombinéWinkels ON Tbl_MSI_Sheet.Winkel = Tbl_CombinéWinkels.ID_Customer) INNER JOIN Tbl_MSI_OrderType ON Tbl_MSI_Sheet.Ordtype = Tbl_MSI_OrderType.Blok
WHERE (((Tbl_CombinéWinkels.Combiné)=Yes))
GROUP BY Tbl_MSI_Sheet.Ordtype;[/SQL]

Dan heb je deze query nodig:

[SQL]SELECT Tbl_MSI_Sheet.Ordtype, Count(Tbl_MSI_Sheet.Winkel) AS [Aantal winkels], Sum(Tbl_MSI_Sheet.Units) AS [Aantal units]
FROM (Tbl_MSI_Sheet LEFT JOIN Tbl_CombinéWinkels ON Tbl_MSI_Sheet.Winkel = Tbl_CombinéWinkels.ID_Customer) INNER JOIN Tbl_MSI_OrderType ON Tbl_MSI_Sheet.Ordtype = Tbl_MSI_OrderType.Blok
WHERE (((Tbl_CombinéWinkels.Combiné)=Yes))
GROUP BY Tbl_MSI_Sheet.Ordtype;[/SQL]

Duizendmaal dank Michel :thumb:
Het enige waar ik altijd mee sukkel zijn die joins, hopelijk krijg ik dit ooit zelf onder de knie.

Zie de komende aflevering van de acces cursus ;)

Mag je dit draadje ook nog op opgelost zetten :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan