Query en grafiek geeft getal weer i.p.v. tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjobbels

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Hoi,

Ik heb een probleem met het uitdraaien van een grafiek en het uitdraaien van een query naar excel. In de tabel en in de formulieren zie je gewoon de tekst staan, maar zodra de output naar de grafiek of excel geschreven wordt, veranderen deze in getallen.
Het gaat om 2 combovelden die van elkaar afhankelijk zijn.
Bijkomend probleem is dat in het invulformulier je eerst een keuze maakt, en later weer terug gaat, het veld leeg is, terwijl het in de achterkant (tabel) wel opgeslagen is...

Dat probleem heb je inderdaad met keuzelijsten.... Daarom raad ik iedereen aan om in ieder geval in tabellen geen keuzelijsten te gebruiken. Eigenlijk voor twee redenen: in een tabel wil je zien wat je echt opslaat (getallen dus, geen tekst in jouw geval) en in een tabel heeft eigenlijk niemand iets te zoeken. Ik vergelijk het maar met de fundering van een huis: daar leg je ook geen duur tapijt, want er komt toch nooit iemand kijken. En als je er wèl moet zijn, dan wil je er geen tapijt zien, maar de oorzaak van je probleem ;) En dat geldt wat mij betreft ook voor tabellen.... In formulieren gebruik je dus wèl keuzelijsten, in tabellen wat mij betreft niet. Denk daar maar eens rustig over na, als je het probleem hebt opgelost. Want dat is vrij simpel: neem in de query voor je grafiek en Excel bestand de tabellen op die je voor de keuzelijsten, en gebruik het omschrijvingsveld dat de juiste tekst bevat.
Het probleem dat je keuzelijst wordt leeggemaakt als je weer teruggaat naar het record heeft vermoedelijk te maken met het feit dat je de keuzelijst leeg maakt bij de gebeurtenis <Bij aanwijzen>, of doordat de keuzelijst niet is gekoppeld aan het tabelveld. Omdat er verschillende oorzaken kunnen zijn, is het makkelijker als je er een simpel voorbeeldje van maakt; dan is het zo verholpen. Als je er zelf niet uitkomt tenminste. Kijk bijvoorbeeld of er ergens een Requery wordt uitgevoerd op het formulier, of dat de keuzelijst op enig moment leeg wordt gemaakt.

Ik ben er uit, ook met behulp van een eerder draadje .

Mijn database bevat eigenlijk alleen maar tekstuele gegevens en maar 3 financiele items, ik weet niet of mijn database dan een slechte fundering heeft... het mooie is wel dat je iedere keer weer bij leert, en het de volgende keer toch anders zult aanpakken.

Thanks voor je hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan