Query in expressieveld?

Status
Niet open voor verdere reacties.

quivver

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2004
Ik heb 2 tabellen: correspondenten en transacties
Ik zou nu in een rapport het totaal van de transacties moeten hebben, zowel voor aankoop als voor verkoop. Hoe moet ik dat doen?

Dat kun je doen door bij de Besturingselement bron het totaal op te halen. Dit kun je doen met de dSum() functie. Zie voor het gebruik van deze functie de access help of http://www.techonthenet.com/access/functions/domain/dsum.php

In jou geval moet je bij de besturingselementbron ongeveer het volgende neerzetten:

=dsum("jouw veld dat je wil sommeren";"tabel of query";"where clausule zonder het woord where")

Dan zou ik op het volgende moeten komen?

=DSum([prijs];[tbl_transactie];[Type]="Verkoop") of
=DSum(tbl_transactie!prijs;[tbl_transactie];tbl_transactie!type="Verkoop")

Deze werken echter niet :s Het is toch voor in een query/rapport dat dit bestemd is hé?

Laatst bewerkt:
Ja, dat soort expressies moet je gebruiken.
Waar zet je ze nu neer?
Ik zou ze in jou geval bij de besturingselement bron van het tekstveld op je rapport zetten.

Wat is de foutmelding die je krijgt? Het werkt niet is nogal vaag natuurlijk.

Heb dus een rapport met een tekstvak met als Besturingselementbron:
=DSum([tbl_transactie]![prijs];[tbl_transactie];[tbl_transactie]![type]="Verkoop")

De rapport-recordbron is de volgende:
SELECT tbl_correspondenten.voornaam, tbl_correspondenten.naam, tbl_transactie.type, tbl_transactie.object, tbl_transactie.datum, tbl_transactie.prijs, tbl_transactie.afgerond, tbl_transactie.betaald, tbl_correspondenten.id
FROM tbl_correspondenten INNER JOIN tbl_transactie
ON tbl_correspondenten.id = tbl_transactie.correspondent
ORDER BY tbl_transactie.datum;

Hij vraagt me naar een parameter

tbl_transactie

Laatst bewerkt:
Effies spelen met de quotes:

=DSum("[tbl_transactie]![prijs]";"[tbl_transactie]";"[tbl_transactie]![type]='Verkoop'")

Inderdaad, dat werkt! Bedankt!

Nu nog 1 klein dingetje: ik moet nog een clausule voor afgeronde verrichtingen voorzien. Zou het zo moeten? Want dit resulteert in het totaal van alle verrichtingen

=DSum("prijs";"tbl_transactie";"type='Aankoop'" And "afgerond='ja'")

=DSum("prijs";"tbl_transactie";"type='Aankoop' And afgerond='ja'")

Dank je, heb het gevonden. Het was een ja/nee-stelling, dus 0 of -1, dat resulteert dus in de volgende expressie:

="€" & DSum("prijs";"tbl_transactie";"type='Aankoop' and afgerond=0")

Zeer bedankt voor je hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan