query in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik zoek een mogelijkheid om een query als een soort object (of heeft dat een andere naam) in een rapport op te nemen. De reden dat ik dit op een bijzondere manier wil doen is dat, afhankelijk van een aantal omstandigheden, de te printen kolommen niet van tevoren vaststaan. De query geeft dus precies weer wat ik wil printen. Normaal zou je die uiteraard kunnen printen, maar in het rapport wil ik ook iets met kop- en voetteksten en dergelijke. Ik zoek hiervoor een oplossing.

Wie helpt mij.

Groet,

Arno.

Van access heb ik te weinig verstand om je verder te helpen. Misschien is exporteren naar bijvoorbeeld excel een optie.

Subrapport invoegen

Beste Arno,

Een mogelijkheid is het gebruik van een subrapport. Per subrapport kan je het 'Sourceobject' laten verschillen, verschillende recordsets gebruiken.

Ik heb dit idee voor je uitgewerkt in een <A href="http://www.femda.com/vragen/antwoord.asp?CD=0&ID=vp1045395429" target=_blank>artikel</A>.

Probeer het eens.
Succes.

subrapport

Frits,

Bedankt voor je mogelijke oplossing. Zoals altijd heb ik er weer van geleerd. In mijn geval gaat deze werkwijze volgens mij helaas niet op.

De oorzaak is dat de kolommen van de query iedere keer anders kunnen zijn. Deels is deze query namelijk ontstaan uit een soort kruistabel die de mogelijke combinaties bepaalt. De kolommen (uitgezonderd 2 die er altijd zullen zijn) zijn dus altijd wisselend. Wanneer ik een rapport opstel aan de hand van een query kan ik alleen de kolommen kiezen die in de geslecteerde versie voorkomen. Een volgende keer kunnen deze dus anders zijn en mis ik kolommen in mijn rapport of komen de kolommen uit het rapport niet in de query voor.

Ik hoop dat hier toch een oplossing voor is.

Arno.

Dan toch echt VBA

Beste Arno,

Ik heb, met je antwoord in de hand, gezocht of een generieke verwijzing in een rapport mogelijk is (bijvoorbeeld verwijzen naar 'Fields(1)' ipv van 'Bedrijf' of 'Contactpersoon'). Kan daar niets over vinden.

Dan kom ik uit op VBA. Als je een rapport maakt met bijvoorbeeld 10 velden - het maximum aantal dat je wilt, dan kun je met VBA-code het rapport openen, de query uitlezen en met de namen uit de query de veldnamen op het rapport vervangen door de veldnamen uit de query, waarna het rapport pas op het scherm verschijnt. Maar een leuke klus is dat niet...

Eens kijken of er andere suggesties voor een oplossing op je probleem binnenkomen.

L.S.

Ik heb inmiddels een antwoord op dezelfde vraag die ik in de nieuwsgroep microsoft.public.nl.office.access heb geplaatst onder de naam 'query in rapport'. Ik denk dat dit antwoord me op weg zal helpen al moet ik me nog wel even verdiepen in de betekenis van de VBA-regels alsmede de plaats waar ik deze gegevens moet invoeren.

Arno.

Dag Arno,

Ik kan niets vinden op microsoft.public.nl.office.access.
Kan je het antwoord nog eens plaatsen op deze site?

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan