Query kruistabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter VHU
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

VHU

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2005
Geachte,

Ik wil een rapport afdrukken van query kruistabel.

De query bestaat uit volgende velden : lkNiveau, lkPLaats,lkControledatum,lkResultaat

Het rapport zou er als volgt moeten uitzien

zie bijlage

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Dank u bij voorbaat

Bijlagen

Rapport

Je kunt gewoon een rapprt maken voor een kruistabelquery, je krijgt dan de beschikking over alle gegenereerde kolommen die je in het rapport kunt zetten.

Probleem is wel dat als de onderliggende gegevens van je query veranderen zodat kolommen verdwijnen of erbij komen, dit niet automatisch wordt bijgewerkt in je rapport, dan zul je weer zelf aan de slag moeten. Als je dat automatisch wilt hebben, dan zul je dat in vba op moeten lossen.

Query kruistabellen

Je kunt gewoon een rapprt maken voor een kruistabelquery, je krijgt dan de beschikking over alle gegenereerde kolommen die je in het rapport kunt zetten.

Probleem is wel dat als de onderliggende gegevens van je query veranderen zodat kolommen verdwijnen of erbij komen, dit niet automatisch wordt bijgewerkt in je rapport, dan zul je weer zelf aan de slag moeten. Als je dat automatisch wilt hebben, dan zul je dat in vba op moeten lossen.

Dag Sesam

Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld maar dat is juist mijn probleem, hoe begin ik ik daar juist aan in VBA?

Dank u

Query kruistabellen

Dag Sesam

Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld maar dat is juist mijn probleem, hoe begin ik ik daar juist aan in VBA?

Dank u

Onzichtbare velden

Je zet om te beginnen een aantal velden naast elkaar op je rapport. Houd ze ongebonden en maak ze onzichtbaar. Nu kun je in de bij openen of bij laden gebeurtenis een loopje schrijven over de velden van de onderliggende query waarbij je in elke ronde één van je onzichtbare velden koppelt aan dit veld en zichtbaar maakt. Op die manier komt elk veld uit je query op het rapport te staan, aangenomen dat het aantal velden in de query nooit groter wordt dan het aantal onzichtbare velden op je rapport.

Dag Sesam,

Ik geraak er niet uit, hoe maak je dat "loopje" ?

Groeten

Roger

Voorbeeld

Dat wordt dan iets als:
Code:
for each fld in Me.fields
    'doe hier wat je wilt doen....
next fld

Query kruistabellen

Dag Sesam en collega's

Ik kom er helemaal niet uit.

In bijlage een db als voorbeeld.
Het invullen van de gegevens gebeurt automatisch via een kalender.
Maar als ik nu een nieuwe datum invul worden de kolommen zoals Sesam al gezegd heeft niet bijgewerkt.

Hoe moet ik daar nu juist aan beginnen

Groeten

Roger

Bijlagen

Zie voorbeeld

Kijk maar eens naar dit voorbeeld. Ik heb de namen van sommige velden wat aangepast om er in code naar te kunnen verwijzen. De rest staat in de onopen van het rapport. Die haalt uit de onderliggende query de beschikbare veldnamen op en verdeelt die over het rapport. Je zult zien dat er op het rapport een kolom bijkomt als er ook een datum bijkomt. Natuurlijk heeft ook dit weer zo zijn beperkingen, je kunt nu eenmaal niet tot in het oneindige naar rechts uitwijken naarmate er meer kolommen bijkomen. Vandaar de restrictie op x<10.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Sesam,

Dank u voor het voorbeeld.
Maar ik heb een paar vragen :
In het begin had je het over een loopje?
Waarom begin je met bij3,.... en V3,......?
Dan nog hoe zet je de datum in volorde?

Ik weet dat ik maar 1 vraag per keer mag stellen maar dit zijn subvragen, niet

Groetjes

Roger

Aantal velden

De eerste twee velden zijn de kopregels, daarna beginnen de kolommen pas, vandaar dus beginnen bij 3, het is maar 1 manier van werken, je kunt nu zelf een andere manier verzinnen die je beter past. De datum sorteren kun je regelen in de query, zet de volgorde van de datum op oplopend of aflopend.

Laatst bewerkt:
Dag Sesam,

Bedank voor de uitleg

Het werkt.

Ben nu aan het analyseren

Groeten

Roger

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan