Query maken in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klikmaar

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2008
Ik probeer een query te maken m.b.v. Access.
Ik heb een excelsheet met ruim 100.000 records van patienten die geprikt zijn op diverse datums op 1 bepaalde waarde en die heb ik omgezet in Access en dat is gelukt. Het is 1 tabel geworden, maar nu komt het.
De opdracht is van alle patienten wil ik de eerste prikdatum met een uitslag boven de 120 in excelsheet blad 1 hebben, daarna wil ik de tweede prikdatum met een uitslag >120 in excelsheet blad 2, daarna de derde prikdatum met een uitslag >120 in exclesheet blad 3.

Ik voeg een voorbeeld excelsheet mee.

Ik dacht zelf in Access een query te maken met group by van de PIN waarna een ORDER BY op prikdatum, maar dat lukt mij niet.

Wie wil mij helpen? Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Gezien de lengte van je excel file ga ik er vanuit dat je Excel2007 gebruikt.
Het lijkt me dat je e.a. ook prima in Excel kunt doen.
Nu heb je het over diverse prik datums, bedoel je dan echt één dag of een range, dus week 1 of all in Januari? Verder is me de relatie met PIN niet helemaal duidelijk.
Waarom hier eerst op sorteren/groepen, het ging toch om de prik datum?

Gaat het om ranges kan je een extra hulp tabel maken met bv de maanden.
Verder een extra tabel om aan te geven of de score > of <=120 is.
Met een auto filter kan je zo heel snel selecties binnen excel maken.

Laatst bewerkt:
De prikdatum is 1 dag bijvoorbeeld 1 januari 2008 en geen range.
De PIN is een soort patientennummer zoals in ziekenhuizen wordt gebruikt en is daardoor unieke code voor een patient.
Omdat ik per PIN 1e, 2e en 3e prikdatum wil weten dacht ik de PIN te groeperen.
Als ik het vraagstuk in excel kan oplossen is dit natuurlijk makkelijker, maar excel heb ik weinig of geen verstand van, maar dat leren kan natuurlijk altijd.

In excel2007 gewoon de auto filter gebruiken.
Ga in Cel A1 staan.
Klik op Start, in het laatste blok 'Bewerken' is een optie 'Sorteren en filteren', klik hier op.
Klik op Filter.

De eerste rij met je kolomkoppen krijgt in elke cel er een grijs blokje bij.
Klik op die van pin, boven aan staat (Alle selecteren), verwijder dit vinkje.
Vink vervolgens de PIN aan die je wilt zien en klik op ok.

Is dat wat/een begin of wil je toch liever een access oplossing?
Helaas werkt access 2007 bij mij op dit moment niet goed (dll error) dus ik moet eerst eens op zoek naar de installatie CD om e.a. opnieuw te installeren voordat ik je daar verder mee zou kunnen helpen.

Maar gewoon simpel sorteren op datum en dan pin gaat ook.
Klik op één cel uit je tabel.
Klik weer op Sorteren en filteren uit het bewerken menu.
Klik op Filter. Klik dan ook nog op 'Aangepast sorteren'
Kies bij Sorteren op voor Prikdatum. Dat is je eerste sortering.
Klik nu op de button, Niveau toevoegen.
Kies bij Vervolgens op voor Pin en klik op Ok.
Eventueel kan je de volgorde eerst nog aanpassen, maar voor wat je aangeeft dat je wilt is de standaard instelling prima.
Klik vervolgens op het grijze vierkantje in de kolom Uitslag.
Ga naar de Optie Getalfilters. Hier kan je groter dan, gelijk aan, tussen, kleiner dan etc op geven als extra filter.
Gezien je vraag zou Groter dan en dan een waarde 120 logisch zijn. Werking spreekt verder eigenlijk wel voor zich.

N.b. in eerder Excel versies was er een limiet van 1000 unieke nummers in een z.g. autofilter, in Excel 20007 zal er ook wel een zijn, maar vermoed dat die veel hoger ligt en je daar zelfs met 100.000 records, met zeg 3 prikdatums per patient zijn dat zo'n 33.000 unieke Pin nummer, geen last van zult hebben.

Laatst bewerkt:
Withaar, alvast bedankt voor de hulp tot nu toe.
Helaas is het nog niet gelukt.
Het probleem zit voornamelijk dat ik de eerste drie prikdatum's gescheiden moet hebben en dat zijn diverse datum's.
Ik heb zelf nog in Access gekeken, maar een query maken met een GROUP BY PIN en een ORDER BY Prikdatum pikt Access niet, anders was het waarschijnlijk snel opgelost.
Nog anders suggesties?

Tot op heden (5 november) heb ik de oplossing nog niet gevonden.
Ik heb zelf Excel 2000 en ik heb Excel 2007 gedownload, maar ook daar heb ik de oplossing nog niet gevonden.
Wie kan mij verder helpen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan