Query meermaals uitvoeren met verschillende criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

xiaoie

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2014
Hallo,

Ik heb momenteel een query die het een en ander uit een database selecteert en een reeks berekeningen uitvoert. Echter, nu vraag ik me af: is het ook mogelijk om een query meermaals uit te voeren, enkel iedere keer met een ander criterium?

De query die ik nu gebruik laat resultaten zien gebaseerd op een project: wat zijn de kosten/omzet/winst etc. op project X? De query zelf werkt prima, het probleem is echter dat men enkel 1 project tegelijkertijd kan invoeren (bij invulling van meerdere projecten werken de onderliggende berekeningen niet meer/tonen verkeerde resultaten). Nu wil ik dit oplossen door de query meerdere malen uit te voeren, met iedere keer een ander project als input (criterium).

Bijvoorbeeld, ik wil de resultaten zien van project A, B en C;
de query moet dan eerst uit worden gevoerd voor enkel project A, vervolgens B, dan C.

Het is de bedoeling dat men niet handmatig keer op keer een enkel project hoeft in te vullen als query criterium; het liefst worden de gewenste keuzes dus opgeslagen (in een (tijdelijke) tabel), in dit geval dus A, B en C, waarop de query vervolgens automatisch de resultaten genereert voor ieder project afzonderlijk (en bij voorkeur moeten deze ook ergens worden opgeslagen).

Heeft iemand misschien enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alle hulp is welkom :thumb:

Ik heb momenteel een query die het een en ander uit een database selecteert en een reeks berekeningen uitvoert.
Ik heb geen flauw benul van wat je aan het doen bent. Een (selectie)query voert geen berekeningen uit en hoef je ook niet voor elk project opnieuw te starten. Een query met berekeningen laat netjes de berekeningen per project zien. Als de gegevens goed in de tabellen zitten, wordt alles keurig netjes op de juiste manier berekend en hoef je dus niet te filteren. Tenzij je iets anders bedoelt, en je een Bijwerkquery gebruikt om de berekeningen op te slaan, wat doorgaans volslagen overbodig is. Het enige criterium dat ik zelf gebruik om te controleren of een berekening moet worden opgeslagen in een tabel of niet, is als (één of meer van) de velden variabele gegevens bevatten die de berekening aanpassen. Neem bijvoorbeeld een artikelprijs, die regelmatig aangepast wordt. Als je die uit de tabel Artikelen haalt, dan is elke keer als je een factuur opent waarin dat artikel zit, de totaalprijs anders. Dus in dat geval sla je de artikelprijs op bij de order/bestelling zodat je de prijs gefixeerd hebt van het transactiemoment. Een volgende keer zie je dan een andere prijs bij de volgende bestelling. Maar verder sla je geen berekende velden op.
En dat doe je ook nog eens middels het formulier waarin je de order/bestelling maakt, en daar heb je dus geen aparte queries voor nodig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan