Query met 2 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanw

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2003
Hoe maak ik een query met 2 tabellen? En kan ik asterisks gebruiken in query's?

Het veld Client uit tabel 1 moet op yes gezet worden wanneer Shell_PN uit tabel 2 *-CL-* bevat en Compaq_PN_1 uit tabel 2 gelijk is aan Compaq_PN uit tabel 1

Zou je misschien de database (eventueel een lege met alleen de desbetreffende tabellen) zodat er een gericht antwoord kan worden gegeven. Pak de database wel in middels bijvoorbeeld www.winzip.com, als het dan nog te groot wordt (meer dan 100kb), dan zal ik het zo proberen maar kan ik niets testen.

Wat zijn de namen van tabel 1 en 2??

PS ben je bekend met SQL of alleen met Grafische vorm van Acces??

De groeten,
Mark

Ben wel bekend met SQL, alleen niet met het uitvoeren van meerdere tabellen in een query, de tabelnamen pas ik zelf wel aan, ik heb ze voor de duidelijkheid tabel1 en tabel2 genoemd.

De database is veel te groot om hier te posten.

Als je me een basis/voorbeeld Query geeft heb ik wel genoeg om zelf uit te vogelen hoe het werkt.

Ok iets later dan vanmiddag (:o) zoals gezegd.
Hier komt een mogelijke oplossing:

UPDATE tabel1, tabel2
SET tabel1.client = 'Yes'
WHERE tabel1.compaq_pn_1=tabel2.compaq_pn
AND tabel2.shell_pn LIKE '*-CL-*';

Aangezien ik de situatie niet ken zou je dit moeten testen en geef ik je geen garantie dat hij precies doet wat je wilt. Dus test dit eerst op een database die gekopieerd is een maar een paar gegevens heeft zodat je de werking in het klein kunt bekijken.

PS acces werkt met * maar soms moet dit een % (ligt aan het pakket voor de database). En ik doe zelf altijd de SQL commando's/functies in HOOFDLETTERS en de rest (namen van velden en tabelen) in kleineletters, hier zit 1 nadeel aan namelijk wanneer je met een pakket werkt dat hoofdlettergevoelig is.

Mocht dit niet de oplossing zijn geef dan duidelijk aan waarom dit niet werkt.

De groeten,
Mark

[EDIT]
Ik was een paar dingentjes vergeten te typen :o.
[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan