query met criteria en een keuzevak dringend !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

sonp

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2005
Berichten
16
hallo

Ik heb het volgende probleem, ik maak een rapport uit een query, bij het openen van het rapport wordt aan de user gevraagd op de datum in te typen van een bepaalde dag zodat er een ndagoverzicht kan worden getoond van die dag.

Nu kan het gebeuren dat de user een datum in typt waar geen order van bestaat en dom dit te voorkomen wil ik dus een keuzevak hebben.

ik neem aan dat dit in mijn query moet waar ik al bij het veld orderdate de criteria datum heb ...maar wat zo ik dan nog meer bij moeten doen ...of moet het met een macro ? het is een dringende kwestie want ik moet dit morgen klaar hebben dus graag hulp !

alvast bedankt
 
veel succes

hier één van de vele mogelijke oplossingen:
Deze is met wizards.
- maak een nieuw leeg formulier in ontwerpweergave (zonder wizard)
- teken met de wizard in je formulier een keuzelijst op basis van je tabel en het veld met datums
- ga in de eigenschappen van de keuzelijst en bij de de gegevsn zie je sql code staan "select ..."
- als je hierop klik komt er rechts een knop met 3 puntjes, klik hierop dan wordt dit een query
- zorg dat hier alleen het datumveld in staat en klik op de groeperen knop, zodat éénzelfde datum geen meerdere malen voorkomt
- sluit de query en zeg "ja" tegen de SQL wijzigingen
- indien je een kolom hebt moeten verwijderen controleer dan in de eigenschappen de gebonden kolom = 1, aantal kolommen = 1 en de kolombreedte

-teken in dit formulier ook een opdrachtknop met de wizard en kies "formulier openen"
- volg de wizard verder en kies het originele formulier dat je moet openen
- kies "openen met specifieke data"
- kies links je keuzelijst en rechts je datumveld en klik op de knop met dubbele pijl middenin
- vervolledig de wizard
- sla alles op

Kies nu in je nieuw formulier een datum, klik op de knop en het andere originele formulier opent gefilterd
Veel succes
 
Laatst bewerkt:
ilse ten eerste bedankt voor je snelle reactie...maar ik loop al vast bij de 5 de regel

- ga in de eigenschappen van de keuzelijst en bij de de gegevsn zie je sql code staan "select ..."

Ik zie bij gegevens niet de sql code staan zoals jij schrijft ?

Kijk een keuze lijst luikt me wel en dan in rijbron ...SELECT [tblOrders].[Ordernr], [tblOrders].[Orderdat] FROM [tblOrders]...doen dat lukt mij ook....

maar ik heb het gevoel dat jij dit niet bedoeld...
 
toch wel

toch wel; pas de rijbron aan, hij zet er je ordernummer bij , deze moet eruit.

SELECT [tblOrders].[Ordernr], [tblOrders].[Orderdat] FROM [tblOrders]...

Indien je je ordernummer erin laat staan gaat hij zoeken op het ordernummer en niet op de datum.

Wellicht zie je dit ordernummer niet in de keuzelijst zelf, maar bij de kolombreedte staat deze kolom op 0cm

Vergeet niet te groeperen voor de dubbele datums
 
ilse nog iets

jij hebt het over de groeperen knop ? maar hoe ik ook zoek naar deze knop die kan ik niet vinden.....ik voel me al aardig een dummie moet ik zeggen :)
in ieder geval bedankt
 
de knop

indien je in je query weergave zit, zit hij bovenaan in de werkbalk, het is de hoekige E (zoals de autosom van excel)
 
ilse :D even een tussenstand ....

Ik heb succes Haha...t werkt zoals je hebt beschreven ...mar dit zal je niet verbazen :)..bedankt voor de snelle hulp.....ik heb nog een vraag maar ik weet niet of ij dit kunt verklaren..


Ik heb een aantal order op verschillende data's maar op twee data waar ik dus van weet dat deze data's bestaan ..krijg ik niet de data die ik zou horen te krijgen ...helemaal blank dus...bij de rest laat hij keurig zien wleke klant wanneer etc etc

vreemd wat zou dit kunnen zijn ?

heel heel erg bedankt voor je hulp
 
datum herkenning

graag gedaan !

foute opslag gegevens, geen correcte datum, fout in de query, .... moeilijk te zeggen. Zet eventueel je tabel in een andere databank (zonder al de rest) en stuur hem mee, dat is iets makkelijker !
 
ja inderdaad het was bij een een fout in de opslag maar bij een andere niet .....een nieuwe uitdaging namelijk..

kijk op een datum kunnen natuurlijk meerdere orders zijn geplaatst en dat is wat hier het geval is.

op een datum 3 orders


je en toen haha..maar goed ik ben al een stuk verder...als jij nog ideeen hebt dan hoor ik het graag

son
 
ilse ik heb nog een paar vragen en misschien heb jij of iemand anders hier een oplossing voor.

zoals je in mijn bericht hiervoor kunt lezen kunnnen er op een order meerdere artikelen worden besteld op dezelfde dag..

Maar dit levert dus ook het probleem op deze niet zichtbaar worden met het formulier wat ik met jouw aanwijzingen heb gemaakt.

Mijn tweede vraag is dat in jouw oplossing ik vabn formulier naar een ander formulier ga en niet naar een rapport uitdraai, dit was oorsponkelijk wel de bedoeling.

ik kom er niet uit hoe ik dit kan doen...heb jij of iemand anders een suggestie ?
 
macro

voor je formulier zou hij toch de verschillende record moeten geven met dezelfde datum. Zie je bij je recordkiezers niet dat er meerdere records zijn?

Voor je rapport maak je een macro

actie = rapportOpenen
onderaan in beeld bij de eigenschappen (eventueel even verspringen van lijn als je ze niet ziet)
naam van je rapport invullen en bij de Wher-voorwaarde

[naamdatumveldInJeRapport] = forms![naamVanFormulierMetKeuzelijst]![naamvandekeuzelijst]

Het kan zijn dat hij ipv "forms" "formulieren" wilt,

De macro opslaan en sluiten.

Teken daarna een knop in je zoekformulier ZONDER de wizard, en bij de eigenschap "bij klikken" kan je deze macro kiezen
 
Bedankt Ilse ik ben wat betrefd het eerste eruit en ik kan alle records zien.

het tweede begrijp ik niet zo goed in jpuw uitleg;

actie = rapportOpenen
actie = rapportOpenen


Kijk als ik dus het formulier heb waar dus de selectie van nis gedaan dan wil ik hier een rapport van hebben, maar als ik in de macro rapportopen doe dan kan ik alleen kiezen uit de al bestaande rapporten en die is er dan natuurlijk nog niet omdat ik een fromulier heb.

hoe kan ik dit oplossen ?

mijn tweede punt is wat bedoel je met :
[naamdatumveldInJeRapport] dit is mij even onduidelijk

alvast bedankt
 
een macro maken

Hallo,

Je moet in je databasevenster klikken bij macro en daar kies je nieuw.

Je krijgt dan een venster met twee kolommen, bovenaan de eerste kolom staat als titel "actie"

Ga klik op de eerste lijn en kies uit de keuzelijst "rapportOpenen".
Druk op je tabtoets zodat je naar de kolom ernaast gaat (of wissel even van lijn en ga terug op de eerste lijn staan)

Nu krijg je onderaan in dit venster de eigenschappen die horen bij rapportOpenen

- rapportnaam : kies hier de naam van het rapport dat je wilt openen
- beeld : afdrukken of afdrukvoorbeeld
-filter : LEEG laten
- wherevoorwaarde:==>

hier komt de koppeling tussen je keuzelijst en je rapport
anders geeft hij alles weer

Je veld noemt denk ik [orderdat]

controleer of de box in je rapport waarin deze datum wordt weergegeven ook zo noemt

bij de where-voorwaarde komt dan

[orderdat] = Forms![frmZoekbestelbon]![cboDatSelect]

in dit voorbeeld noemt je
- datumveld in je rapport [orderdat]
- het formulier met de keuzelijst met datums [frmZoekbestelbon]
- de keuzelijst waarin je je datum selecteert [cboDatSelect]


Hopelijk lukt het nu, de volhouder wint.
 
Ilse het is gelukt en ik ben zeer tevreden erg bedankt voor je tijd .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan