query: met datum vandaag

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramdelfosse

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2006
Beste,

ik heb 1 query (query A) gemaakt waarin een berekend dataveld zit datum verval: DateAdd('yyyy';10;[datum uitreiking])

In een andere (Query B) wil ik dit veld [datum verval] mee nemen (dat lukt) en een berekend veld maken dat weer geeft: Als de 'datum verval' voor vandaag valt, dan is hij 'vervallen', zoniet is het 'lopende'.

ik maakte 2 extra velden aan:

berekening: [datum verval]<Date()
en
status: IIf([berekening] Is Null;"geen attest";IIf([berekening]="-1";"vervallen";IIf([berekening c]="0";"lopende")))

daarna probeerde ik
status: IIf([datum verval] <Date();"lopende";"vervallen)

maar ook hier geeft hij n fout, ik vermoed op date()

maar daar geeft hij een fout op, ik vermoed als ik de berekening wil maken.
ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, want ik heb t vermoeden dat dit wel lukte in t verleden, maar misschien deed ik toen iets anders :-)

foutmelding: De opgegeven functie kan niet worden gebruikt in deze axpressie. U hebt mogelijk de functie doEvents, Lbound, SPC of Tab gebruikt in ee nexpressie. U hebt mogelijk een statistische functie zoals Count, gebruikt in een ontwerpraster of in een brekend besturingselemend of veld.

Laatst bewerkt:
Het veld [Berekening] is een True/False veld en dat levert een getal als output, geen tekst. Dus de formule moet dan zo zijn:
Code:
IIf([berekening] Is Null;"geen attest";IIf([berekening]=-1;"vervallen";"lopende"))
of
Code:
IIf([berekening] Is Null;"geen attest";IIf([berekening]=True;"vervallen";"lopende"))
Merk ook op dat ik één IIF heb verwijderd want die is niet nodig. Een Ja/Nee veld is ofwel waar, ofwel onwaar. Dus je hebt maar 2 opties. Net als de IIF.

Octafish,

hij geeft die fout al als ik het veld
berekening: [datum verval]<Date()
aanmaak...

En [datum verval] is wel een datumveld in query B?

ja, datum verval is reeds een veld. ik heb het al geprobeerd in de originele query (waar het veld datum verval berekend werd, dus 10 jaar werd opgeteld), als in een query waar ik die quer eerste query aan koppelde.
ik zit met een nederlandse access 2010, kan het aan de engelstalige date() liggen?

Nee; Access gebruikt toch Engelse benamingen. Ik kan de situatie prima nabootsen zonder problemen. Dat geeft te denken :).

hmmm.... als ik van nul zelf de test doe lukt t me ook prima...
dan zit er ergens een vlieg in... efkes vaponaspray moeten zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan